וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזוז נאבק למען טוהר המידות של הרבנים: קבע הנחיות למתן היתר לעריכת חופות של רבנים עובדי ציבור

נורית רוט

22.9.2009 / 20:24

זאת בעקבות תלונות על קבלת כספים שלא כדין ע"י רבנים עבור עריכת חופות



נדבך נוסף במאבק על טוהר המידות: היום פירסם משרד המשפטים הנחיות חדשות לרבנים עובדי ציבור (רבני ערים, מועצות מקומיות, ישובים ומועצות אזוריות ורבני שכונות), הכוללות הגבלות על קבלת תמורה בגין עריכת חופות ובנושא עבודה פרטית.



ההנחיות נקבעו לאור הוראה של היועץ המשפטי לממשלה. זאת בעקבות תלונות שהגישו אליו בנוגע לתופעה של קבלת כספים שלא כדין ע"י רבנים עבור עריכת חופות. מבדיקה שנערכה במשרד המשפטים הסתבר כי לא קיימים כללים מנחים בסוגיה. לפי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה, נערכה עבודת מטה והוקם צוות משותף עם הרבנות הראשית והמשרד לשירותי דת, לגיבוש כללים והנחיות בדבר גדרי המותר והאסור בתחום זה, אשר יופנו לכלל הרבנים עובדי הציבור. עבודת הצוות רוכזה ע"י המשנה לפרקליט המדינה (תפקידים מיוחדים), שי ניצן. הכללים יופצו בימים הקרובים לכל הרבנים עובדי הציבור.



ממשרד המשפטים נמסר כי הליך קביעת ההנחיות נעשה במסגרת מדיניות היועץ המשפטי לממשלה, לפיה המאבק על טוהר המידות אינו מתמצה רק בנקיטת הליכים פליליים לאחר מעשה, אלא מחייב גם נקיטת צעדי מניעה שתכליתם איתור ליקויים וסתימת פרצות במערכות המינהל הציבורי.



לפי ההנחיות, נקבע איסור על הרבנים לקבל תמורה עבור עריכת חופה, כאשר אחד מבני הזוג או שניהם מתגוררים בתחום עירו, שכונתו, ישובו או בשטח המועצה שבאחריותו. במקרה שמקום עריכת החופה מרוחק לפחות 15 ק"מ מחוץ לגבולות תחום כהונתו של הרב, מותר לרב לקבל מבני הזוג החזר הוצאות נסיעה, ובמרחקים מסוימים - גם דמי ביטול זמן, לפי שיעורים מקסימליים שנקבעו.



עוד נקבע, כי רב עובד ציבור יוכל לקבל תמורה עבור עריכת החופה רק כאשר שני בני הזוג מתגוררים מחוץ לתחום כהונתו, ובתנאי שקיבל היתר לעבודה פרטית.



בהנחיות הוגבל מספר החופות אותן רשאי רב עובד ציבור לערוך בערב אחד, ונקבע כי החל מהשעה 16:00 ואילך, רשאי רב עובד ציבור לערוך לכל היותר שתי חופות בערב אחד, בין במסגרת תפקידו ובין שלא במסגרת תפקידו, בין בתמורה ובין שלא בתמורה. כן נקבע, כי עריכת שתי חופות בערב אחד תהיה מותרת רק אם הפרש הזמנים בין המועד המתוכנן לעריכת החופות הינו סביר, ורק אם ברור שלא יקרה מצב שבו הרב יאחר לחופה השנייה עקב עריכת החופה הראשונה.



על מנת לעבוד בעבודה פרטית ולקבל תמורה בגינה, יידרש רב עובד ציבור לקבל אישור מראש לכך מהגורם המוסמך כמו מועצת הרבנות הראשית, המועצה הדתית וכיו"ב - לפי העניין. עבודה פרטית הוגדרה בהנחיות כעבודה שמבצע רב שלא במסגרת תפקידו, כגון עריכת חופה/מתן שיעורים שלא במסגרת תפקידו, מתן שיעורי הכנה לבר מצווה, עיסוק כסופר סת"ם ועוד.



אחת לחצי שנה על הרב שקיבל אישור לעבודה פרטית, לדווח לגורם הבכיר שנקבע על עבודות פרטיות שביצע. עוד נקבע כי על תמורה שמקבל רב בעבור עריכת חופה או בעבור עבודה פרטית, יש לדווח לשלטונות המס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully