וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרצה קוראת לתורם

צבי זרחיה

23.9.2009 / 22:39

צבי זרחיה טוען כי למרות שמהחוקק ניסה לגלות טפח בדיווחי המתמודדים בפריימיריס על תרומותיהם בכך שחייבם לדווח באתר מבקר המדינה, הדרך לגיוס עדיין פרוצה

המחוקק ניסה לגלות טפח בדיווחי המתמודדים בפריימריס על תרומותיהם בכך שחייב אותם לדווח על תרומותיהם באתר האינטרנט של מבקר המדינה. למרות זאת, הדרך לגיוס תרומות לא חוקיות עדיין פתוחה ופרוצה.

למשל, מתמודד יכול לתרום לעצמו או לקבל תרומות מבני משפחתו בלא שיחולו עליהן הגבלת גובה התרומה מיחיד, שהיא 10,000 שקל. במקרה כזה, גובה התרומה הגבוה ביותר יהיה תקרת גיוס התרומות במפלגות: בליכוד - 399,230 שקל, בקדימה - 346,543 שקל ובעבודה תקרת גיוס התרומות היא 290,091 שקל.

האפשרות הזאת יוצרת בעצם פרצה הקוראת לתורם: תורם שאינו מעוניין להיחשף יעביר את התרומה אל אחד מבני משפחתו של המתמודד, שיתרום את הכסף וייחשף. זה לא חוקי, אבל כשהמתמודדים נתונים ללחץ לגייס כספים, הם עלולים להתפתות לקבל תרומה עלומה כזו. הצרה במקרה זה היא שאם הם ייבחרו, הם עלולים להיות נתונים לסחיטות וללחצים, ולעזור לאותו תורם אלמוני הידוע רק להם.

במצב כיום אינו יכול מבקר המדינה לאתר את מקור הכספים - ולהעביר ביקורת בהתאם. יתרה מכך, מתן האפשרות למתמודדים ולבני משפחתם לתרום בלא הגבלה (למעט תקרת גיוס התרומות המותרת במפלגה) יוצר אי שוויון בין מתמודדים עשירים לכאלה שאינם. זלמן שובל, למשל, מבעלי בנק ירושלים, לא היסס לתרום לעצמו 660 אלף שקל, ונשות העסקים פנינה רוזנבלום וגליה אלבין תרמו לעצמן כל אחת 100 אלף שקל.

מה יעשו מתמודדים שאינם מבוססים? יחזרו אחר פתחיהם של אנשי עסקים עשירים ובסופו של דבר יהיו "חייבים להם", או שיצטרכו להוציא פחות כספים בפריימריס ואולי כתוצאה מכך לא יצליחו להציג את עצמם בפני מאות אלפי המתפקדים במפלגה?

פרצה נוספת בחוק המפלגות מאפשרת לתורמים מחו"ל לתרום כספים למועמדים במפלגות. 62 מועמדים קיבלו תרומות מחו"ל בסך של 3.9 מיליון שקל. מדוע לאפשר למי שאינו מתגורר בישראל, ואף אין לו זיקה למדינה, להשפיע על בחירת המועמדים לשמש כמחוקקים?

זאת ועוד, גם כאן היכולת של מבקר המדינה להתחקות אחר מקור הכסף - מוגבלת. באופן תיאורטי יכול מתמודד לגייס כספים בישראל ולהלבינם באמצעות קבלת תרומה דרך איש קש שייחשב תורם בחו"ל.

בעבר התריע מבקר המדינה על הבעייתיות בשני הסעיפים הללו, אך הכנסת לא מיהרה לתקנם. לינדנשטראוס יכול להתריע ולבקר, אך אינו יכול לחייב את חברי הכנסת לסגור את הפרצה המאפשרת לאלה הרוצים להתחמק מיישום חוק מימון המפלגות וחוק המפלגות.

חברי הכנסת, המגייסים תרומות למימון הפריימריס שלהם, צריכים כעת, עם תחילת כהונתה של הכנסת ה-18, לתקן את המעוות כדי שתופעות כאלה לא יישנו בפריימריס הבאים. השאלה היא אם חברי הכנסת ישתפו פעולה ויכבידו על אלה שרוצים לגייס תרומות בחשאי ולעבור על החוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully