וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלל פיננסים עולמית יומית: ברננקי לא נתן מתנה

TheMarker Online

24.9.2009 / 12:15

אמיר כהנוביץ, כלכלן מאקרו בכלל פיננסים על המשקיעים וברננקי, הנדל"ן והמובטלים בארה"ב



אתמול הלכו המדדים מניו יורק לוושינגטון לבקר את הפד ולשמוע אותו מברכם בברכת ריבית נמוכה ונותן להם סוכרייה, כהרגלו. כל הדרך צהלו ופזמו, קצת ירדו קצת עלו, ובשעה 21:30 (שעון ישראל) טיפסו בשביל העולה לבניין הפד ונקשו על דלתו.



ברננקי יצא מחוייך בלבוש מחויט, כמנהגו, ברכם בברכת ריבית נמוכה, כמנהגו, הזכיר את תוכניתו לרכישת אג"ח, כמנהגו, (בשלב זה ה-s&p היה גבוה ב-0.7% משערו בפתיחה) ואז נתן להם חוברת מדיוני הפד במתנה.



יצאו המדדים מהפד, שמחים וטובי לב, פתחו את החבילה והחלו לקרואה בשקיקה. כשסיימו, וראו שאין סוכרייה, והבינו כי הפד כנראה גמר לחלק סוכריות, הביטו אחד על השני במבט מזוגג מבוהל, וצרחו צרחה.



המשקיעים, שפחדנים בלאו הכי, נבהלו, מדד הפחד, ה-vix, זינק מ-22.2 נקודות ל-23.5, מדדי המניות החלו ליפול, מדד ה-s&p500 להמחשה, איבד מאותו רגע 1.8% מערכו ונסגר לבסוף במינוס אחוז.



הציפיות האינפלציוניות ירדו, הצפי להעלאת ריבית נפל, הדולר זינק והאג"ח הממשלתי עלה (המשך בהרחבה). למזלם, יפן באה הבוקר ונתנה קצת נתונים טובים (הרחבה גם כאן), אבל עדיין, החוזים העתידיים מאותתים כי גם היום יפתח שם המסחר בירידות.



באסיה האכזבה בארה"ב, גררה גם לירידת מחירי הסחורות, ואלו השפיעו על תחזיות הרווחים של חברות הסחורות והכרייה וירית מחירי המניות של אלה הובילו הבוקר את הירידות גם שם.



היום מתחיל כינוס ה-g-20, השווקים והדולר ב"היכון"



נזכיר כי היום יתקיים כינוס מדינות ה-g20 שעיקר עניינה, מבחינת המשקיעים, הוא ההתפתחויות בנוגע להתערבויות הפיסקליות, פעולות שלרוב מתואמות בין המדינות, ונושא הדולר, זאת לאחר שמספר גדל של מדינות התבטאו בדבר רצונן להפחית את הדומיננטיות שלו בכלכלה.



כמו כן, הבוקר התבטא בכיר בממשלת צרפת כי צרפת מודאגת מהתחזקותו של היורו ומתכוונת לדרוש מועידת ה-g20 להקדיש זמן לדיון גם בנושא הזה. היורו הגיב הבוקר לידיעה בהחלשות מול הדולר. ועכשיו נחכה לתוצאות הועידה ונראה אם בצדק.



דולר חלש - למה לקנות בית בארה"ב כשאפשר לקנות חברה ?



מחודש מארס נחלש הדולר מול 6 המטבעות המובילים בעולם ב-14.3% ומול השקל, מאפריל, ב-12.3%. בעוד הישראלים יושבים ובוכים על מר גורלם (כמו האירופאים) כשהשקל מתחזק ופוגע ביצואניות, הם לרוב לא שמים לב להזדמנות ששקל חזק נותן להם - לרכוש נכסים אמריקאים ובזול.



אמנם, לפעמים עולה במוחם הרעיון לרכוש בית בארה"ב, כשמחיריהם, נזכיר, ירדו בממוצע בכ-30% במונחים דולרים ובכ-52% במונחים שקליים, בעיקר כי קל להם להבין מהו מחיר של בית, אבל הם יורדים מהרעיון כשמתבררת להם הפרוצדורה.



עם זאת, הם לא שמים לב שגם מחירי החברות ירד בכ-30% ממחירן טרם המשבר וב-40% במונחים שקליים (מדד s&p500). נכון, מניות נראות יותר מפחידות, כי לכאורה קשה להעריך את ערכן, אבל אחרי נפילת מחירי בתים כל כך חדה, האם להעריך שווי של בית הם כן יודעים? ובכל זאת, ישראלי הרי בכל מקרה קונה חברות, אז בארה"ב זה פשוט יותר זול והפוטנציאל לצמיחה גבוה היום בעקבות הדולר החלש.



להמחשה, מדד ת"א 100 עלה מהשפל ב-78% ואילו מדד ה-s&p500 עלה במונחים שקליים רק ב-38%. עם כל האהבה לישראל, כשהשקל חזק והמניות כאן זינקו, זאת מתחילה להראות הכרח לפזר עוד קצת את ההשקעות.



היצוא מיפן נפל באוגוסט ב-36% - מעולה !



החדשות הרעות - היצוא מיפן נפל באוגוסט ביחס ליולי ב-0.7% וביחס לאוגוסט 2008 ב-36% ומאותת כי לכלכלה היפנית בעודה תלויה בביקושים מחו"ל, קשה מאד לצאת מהמשבר.



החדשות הטובות - מדובר בירידה נמוכה מהצפוי ובורסת יפן אוהבת את זה וזינקה עם הפרסום ב-1.7%, זאת למרות שכמה שעות אחר כך פורסם שם גם נתון הפעילות הכלכלית, שעלה בשיעור נמוך מהצפוי (0.5% לעומת צפי ל-0.8%).



מדד הניקיי 225 נסגר בעליות שערים יפות (1.67%) שבהן תמכו גם העלאות דירוג של מספר חברות גדולות, בניהן טושיבה.



אתמול פרסם הפד את החלטותיו המוניטריות - וגרם לבהלה



הפד, כצפוי, הותיר את הריבית על כנה: 0-0.25%, הודיע כי יאריך את התוכנית לרכישת אג"ח מגובות משכנתאות בהיקף של 1.25 טריליון דולר בשלושה חודשים עד למארס ואז יחל בצמצומה.



מה שכאמור בפתיחה, הדגיש למשקיעים כי לא תהיה עוד עזרה ושאפילו את הנוכחית הם לא יקבלו כל כך מהר. עוד ציין הפד כי כלכלת ארה"ב החלה להתאושש מאז אוגוסט וכי הוא צופה שהריבית בארה"ב תישאר נמוכה באופן חריג לפרק זמן ממושך.



פרסום זה הביא לירידה של הציפיות להעלאת ריבית באפריל 2010 מ-73% אתמול ל-40% היום, כך על פי החוזים העתידיים על הריבית. כעת מגלמים החוזים כי הריבית תועלה בארה"ב רק במאי 2010, וקונצנזוס החזאים צופה גם הוא כי הריבית תועלה בארה"ב ברבעון השני.



הציפיות האינפלציוניות הגיבו לפרסום בירידה, כפי המגולם בשוק האג"ח, והאינפלציה המגולמת ל-10 שנים בארה"ב עומדת הבוקר על 1.81% לעומת 1.84% לפני הפרסום.



לא פופוליסטי להיות חיובי כשהרבה מובטלים צופים בטלוויזיה



בכל ראיון על מצב הכלכלה, נוהגים אובמה, גייטנר וברננקי לטפוח לעצמם על השכם, לספר שהצליחו להוציא את הכלכלה מהמשבר, אך גם נזהרים שלא לעורר את כעסם של המובטלים שצופים בהם, צופים שביום מן הימים יצטרכו לתת להם שוב את קולם.



ולכן, תמיד יסתייגו ויגידו: המצב לא יהיה טוב עד ששיעורי האבטלה יחזרו למטה. ברור שהם צודקים, ואין על השלב המאוחר בצמיחה, בו שיעורי האבטלה נמוכים, אבל צריך לזכור שלשיעורי אבטלה יש תכונה מוזרה, כשהם מגיעים למטה הם שוב מתחילים לעלות ולמעשה, עם כל הצער, מי שצריך לחכות לשלב הזה הם בעיקר המובטלים והפוליטיקאים ולא המשקיעים.



המשקיעים, לעומתם, צריכים לפחד מהשלב הזה כי ממנו הסיכוי של השווקים ליפול גבוה הרבה יותר. ולכן, כששומעים נבחר ציבור מסייג את דבריו האופטימיים צריך לראות מה הסיבה לכך. זוהי הנזכרת מעלה יכולה להיות רק אחת מהן, כמוה יש שלל סיבות נוספות בניהן: פופוליזם אחר, מיתון ציפיות אינפלציוניות, פחד מנקיטת עמדה חד משמעית, רצון לרסן תקציב ועוד.



היום יניעו את השווקים



היום יתקבלו שני אינדיקטורים חשובים מצד ארה"ב לגבי קצב ההתאוששות, הראשון נתונים משוק העבודה על מספר הבקשות לדמי אבטלה, שצפויות להראות ירידה נוספת, זאת למרות עלייה במספר המבקשים החדשים.



ירידה זאת נזקפת להתאוששות, אך גם לסיום תקופות הזכאות לקבלת דמי אבטלה. נזכיר כי בימים אלה עומדת להצבעה בפני בית הנבחרים האמריקאי הצעה להאריך את משך הזכאות לקבלת דמי אבטלה. כמו כן, היום, לאחר סיום המסחר בישראל, יפורסמו נתוני מכירות הבתים הקיימים לחודש אוגוסט בארה"ב, נתונים שצפויים להמשיך ולהצביע על עלייה, אם כי מתונה ביחס לעלייה ביולי.



נזכיר שגם ענפי הנדל"ן ממשיכים ליהנות הן מתמיכה של הממשל בהקלות מס והן מהתמיכה של הפד ברכישת אג"ח מגובה משכנתאות.



מאירופה יעניינו את המשקיעים בעיקר נתוני מדדי סקר ה-ifo מגרמניה לגבי מצב הכלכלה, הסוקר כ-7000 חברות בשתי שאלות: איך העסק שלכן התקדם בחצי השנה האחרונה ואיך אתם צופים שהוא יתקדם בחצי השנה הקרובה. הערכות הן כי כל מדדי הסקר יעלו ויגיעו לרמתם הגבוהה מזה 12 חודשים. מעולה !



הסקירה נכתבה על ידי אמיר כהנוביץ, כלכלן מאקרו בכלל פיננסים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully