וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ד"ר מיכאל שראל ורון אייכל: בנק ישראל צריך להעלות את הריבית ב-0.25% בכל חודשיים

טל לוי

24.9.2009 / 18:30

רונן מנחם: ההודעה תומכת בשער הדולר; רפי גוזלן: החשש מהתחזקות נוספת של השקל היווה שיקול



בנק ישראל צריך להעלות את הריבית ב-0.25% בכל חודשיים - כך מעריכים ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים, ד"ר מיכאל שראל והכלכלן ואסטרטג ראשי במיטב, רון אייכל, בעקבות החלטת הריבית הערב. בהתאם לציפיות, החליט בנק ישראל להותיר את הריבית במשק ללא שינוי ברמה של 0.75%.



ד"ר מיכאל שראל: יש סיכוי שהריבית תועלה בחודש הבא"אין בהודעת הבנק הרבה חידושים אלא ניתוחים של המצב הכלכלי הקיים ומעט רמזים לגבי המשך המדיניות", אומר שראל. "הנושא החשוב לבנק ישראל הוא ההתפתחויות בשער החליפין וציפיות האינפלציה. אם לא יהיה שינוי מהותי בנתונים הללו, יש סיכוי שהריבית תועלה בחודש הבא".



רון אייכל: מפעל שנסגר בגלל שער חליפין של 3.5 שקלים לא ייפתח כשהדולר יגיע ל-4 שקלים



אייכל מציין כי בנק ישראל התייחס בהודעתו במפורש גם לשמירה על מדיניותיו בשוק המט"ח - דבר שלא נעשה בהודעות הקודמות. "בנק ישראל יודע היטב עד כמה קשה לו לשמור על שער החליפין שהרי גם התערבות של 200 מיליון דולר ביום אינה מצליחה לשנות את השער וגם השינוי שמתרחש מחזיק מעמד לכמה שעות. זו הסיבה שהבנק לא העלה את הריבית שכן העלאת ריבית היתה הופכת את השקל למטבע אטרקטיבי ומעודדת המרת כסף לשקלים".



אייכל סבור כי "בנק ישראל יודע שאם הדולר יצנח לרמה של 3.60-3.50 שקלים תווצר פגיעה רצינית ביצוא הישראלי והוא יודע שמפעל שנסגר בגלל שער חליפין של 3.50 שקלים, לא יפתח מחדש כשהדולר יגיע לרמה של 4 שקלים".



רונן מנחם: ההודעה תומכת בשער הדולר



מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק המזרחי-טפחות, רונן מנחם, כותב כי ההחלטה להותיר את הריבית ללא שינוי היתה מוצדקת ונכונה. "בנק ישראל בטוח כעת יותר מבפעם הקודמת בכך שהמשק נחלץ מההאטה שפקדה אותו. הדבר מתבטא בכך שהוא מציין שמידת ההתאוששות במשק נתונה לאי ודאות, בעוד שבהודעתו הקודמת נכתב כי היא נתונה לאי ודאות רבה. בנק ישראל מנצל את פער התוצר במשק כטיעון נוסף לכך שהלחץ האינפלציוני עשוי להיות מתון. בנק ישראל אכן שב ומציין שהאבטלה גבוהה, אך בניגוד לפעם הקודמת הוא אינו טוען שתמשיך לגדול בחודשים הבאים".



בעניין שוק המט"ח, כותב מנחם כי בנק ישראל מציין את הצורך להמשיך לנקוט מדיניות מוניטארית מרחיבה, לרבות מדיניותו בשוק מטבע החוץ, כך שהרכישות תימשכנה, במידת הצורך. על רקע הודעת הריבית בארה" אתמול, בה כן נרמז שמדיניות הרכישות תוקטן בהדרגה, יש בכך איתות ברור לפעילים בשוק מטבע החוץ, שהמדיניות הנוכחית תימשך. "אנו סבורים שהודעת בנק ישראל תוליך תחילה לעלייה בשער הדולר כנגד השקל שכן היו בכל זאת מספר בתי השקעות לא קטן, רובם בחו"ל, שהעריכו כי הריבית תעלה הפעם מאחר שלפנינו מספר מדדים, שעשויים להיות נמוכים או אף לרדת, הדעת נותנת שלא תזדמן לבנק ישראל הזדמנות להעלות את הריבית בהמשך השנה ולהערכתנו הוא אף לא מעוניין בכך כעת".



רפי גוזלן: החשש מהתחזקות השקל היה השיקול



אסטרטג המאקרו של לידר שוקי הון, רפי גוזלן כותב כי הבנק מאותת לשווקים כי הוא אינו מעוניין בריסון משמעותי כל עוד הציפיות לאינפלציה נמצאות בתוך גבולות היעד וקיימת אי ודאות בנוגע לעוצמת ההתאוששות בפעילות המשק. "נראה כי החשש מהתחזקות נוספת של השקל היווה שיקול נוסף בהחלטה להותיר את הריבית ללא שינוי. החלטות הריבית הקרובות תושפענה מנתוני המאקרו ואם המדדים הקרובים הצפויים להיות נמוכים ואף שליליים לא יפתיעו לרעה הריבית עשויה להישאר ללא שינוי מספר חודשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully