וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לינדנשטראוס: ההתקפות של אולמרט עלי ועל המשרד התחילו אחרי שגילינו לגביו ממצאים מפלילים

גידי וייץ

26.9.2009 / 9:52

מבקר המדינה בראיון ל"מוסף הארץ": אני לא שמח במפלתו של אולמרט, אבל אני כועס עליו



לפני שבועות ספורים, מספר מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס, התקשר אליו היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז ובפיו בשורה. "מזוז אמר לי כך: 'בעוד שעה קלה אני חוצה את הכביש לבית המשפט המחוזי בירושלים ומגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט'. והוא הוסיף: 'אני רוצה לומר לך שחלקך בעניין זה היה רב ביותר. בלעדיכם זה לא היה קורה'".







שיחת הטלפון החמימה הזאת ודאי שימחה את לינדנשטראוס, שמשרדו ניהל בשנים האחרונות כמה חקירות נגד אולמרט, אבל היא לא מונעת ממנו לבוא חשבון עם מזוז. לטענתו, היועץ המשפטי לממשלה התמהמה במשך יותר משנה לפני שהורה למשטרה לחקור "ממצאים פליליים" שהעביר אליו משרד המבקר בעניינו של אולמרט. "במשך תקופה ניכרת אנחנו ישבנו וציפינו למוצא פיו של היועץ המשפטי בענייני אולמרט", טוען המבקר, "כשלכולנו היתה הרגשה שהוא לא ממהר. וזה קרה בתקופה שבה היה מטווח יומיומי של אולמרט ואנשיו על משרד מבקר המדינה. אתם לא מתארים לעצמכם. אנחנו עברנו פה מטווח".



גם ההחלטה להגיש כתב אישום נגד אולמרט התעכבה. "לפי דעתי הוא רצה ללכת בכל דבר על בטוח במאה אחוז", אומר המבקר. "ואני, בהשקפתי המשפטית, דרכי שונה. אני חושב שבית משפט הוא הגוף שצריך להחליט".



יועץ משפטי לא צריך להציב את עצמו במקום שופט? זה לא תפקידו לשאוף למאה אחוז הרשעות?



"לא, אין דבר כזה. בסדר, אז יהיה זיכוי, אז מה?"



פה נחשד ראש ממשלה, הגשת כתב אישום נגדו משמעותה מהפך שלטוני. זו לא החלטה של מה בכך.



"כן, אבל עם מידת הראיות שהיתה בפני מני מזוז זה היה צריך להיגמר הרבה קודם. החומרים שהיו בידינו, יומני שולה זקן ועוד חומרים אחרים נוספים הצביעו על כך שראש הממשלה, שהיה בזמנו שר התעשייה והמסחר, חטא. רבותי, חומר הראיות שהיה לנו, היה חומר ראיות משכנע. נמצאו פה הרבה מאוד דברים. יומני שולה זקן נגעו בהרבה דברים שרק חלק מהם נחשף. חלק מהחומר עדיין לא נחשף ויש בו חומר לחקירה ולבדיקות נוספות.



"היתה בינינו לבין מזוז פגישה מיד בהתחלה. אני הבאתי את כל הצוות שלי, הוא הביא את כל הצוות שלו ואז העלינו בצורה מסודרת את כל מה שיש לנו בפרשיות אולמרט. מאותו רגע הדברים היו צריכים לרוץ, והם לא רצו, אלא כל פעם לקח עוד זמן ועוד זמן. אם הדברים היו מתרחשים יותר מהר, היינו מגיעים לאותה תוצאה סופית לפני זמן ניכר. אני לא יודע אם שנה לפני, אולי יותר. ואני שואל: למה אתה ממתין?"



ומה היה כל כך נורא בתקופת ההמתנה הזאת?



"תוך תקופת ההמתנה, מה לא עשו עם הציבור בישראל? הלכו ופיטמו אותו: מבקר המדינה ואחר כך גם היועץ המשפטי ופרקליט המדינה רוצים להוריד ראש ממשלה מכהן. מה יכול להיות יותר גרוע מזה? זה הלא צעד אנטי דמוקרטי מובהק. קמים לך כמה פרופסורים ועוד אנשים אחרים ואומרים: צריך להוציא חוק כמו בצרפת שבו תהיה חסינות לראש ממשלה מפני העמדה לדין בזמן כהונתו".



מה אתה חושב על הרעיון הזה?



"איום ונורא. איום ונורא. חוק גרוע ביותר, החוק הזה. מדוע הוא גרוע ביותר? משום שאם אתה תופס אפילו על-חם ראש ממשלה שעובר עבירת שוחד או כל עבירה אחרת, אז מה אתה צריך לומר לעצמך: סטופ, אני לא חוקר?"



ומה דעתך על ההצעה שמקדם שר המשפטים יעקב נאמן, לפצל את תפקיד היועץ המשפטי לממשלה?



"אני חושב שזו טעות, משום שבסופו של דבר זה מחליש מאוד את היועץ המשפטי לממשלה. ואני לא חושב שבתקופתנו צריך להחליש את תפקידו בצורה משמעותית".



התקפות אישיות



חלק מהביקורת של אולמרט כלפיך היה על שיתוף הפעולה ההדוק שלך עם התקשורת.



"איפה קמה הצעקה הגדולה? אני באתי, אמרתי: הכל שקוף. ונוצרו מערכות קשרים הדוקות מאוד בינינו לבין העיתונאים. חלק מהעיתונות נרתמה למלחמה בשחיתות, היו הרבה יותר תחקירים בשנים האחרונות. אנחנו והעיתונאים בעניינים האלה משתפי פעולה ברורים. גם כשהייתי שופט ונשיא בית המשפט לא חשבתי כמו חלק מעמיתי שעיתונאים הם אויבי העם".



אבל אולי אפשר להבין את אולמרט? הוא טוען שרדפת אותו וניצלת כל הזדמנות לפגוע בו. כל פרסום עיתונאי הפך אצלך לחקירה.



"לכל חקירה שלנו בעניין אולמרט קדם תהליך מורכב, קפדני ומקצועי. לא היה שום אלמנט של רדיפה נגד אולמרט. בדקנו את התלונות נגדו לפני ולפנים ונראה שיש להן בסיס. בחלק מהן כלל לא טיפלנו, כמו תלונות על אוסף העטים והשעונים שלו. מלבד זאת, הבדיקה הראשונה שלנו בעניין אולמרט, שעסקה במכירת ביתו ברחוב כ"ט בנובמבר לאיש העסקים דניאל אברהמס, ניקתה את אולמרט. אחרי שממצאי הבדיקה פורסמו הוא שיבח את המבקר. ההתקפות עלי ועל המשרד התחילו רק אחרי שגילינו לגביו ממצאים מפלילים".



אולמרט ניסה לפגוע במעמדך באופן אישי?



"אספר לכם סיפור קטן: כשג'ורג' בוש הגיע ארצה בפעם השנייה, הזמינו את מה שקוראים סגל א' המצומצם. ואני, בדרך כלל מזמינים אותי לאירועים האלה. אני לא הוזמנתי, ונודע לי ממקור טוב ביותר שאולמרט דרש שאני לא אהיה בשדה התעופה ואלחץ את ידו. מה זאת אומרת ללחוץ את ידו? אני לא לוחץ את ידו בכלל. לוחצים שם את ידו של בוש.



"מה הסיפור הגדול? ברוך השם, לא הלכתי, לא הפסדתי, עשיתי דברים יותר חשובים. אבל עצם זה שראש ממשלה בישראל אומר על מבקר המדינה: אני עומד על כך שהוא לא יהיה מוזמן, ואז הוא מוסיף ואומר, אם הוא יהיה, אני לא אהיה. בגלל שאני חקרתי את העבירות שלו שהוכחו אני צריך לשלם מחיר?"



מה הרגשת כשהתבשרת על הגשת כתב האישום נגד אולמרט?



"זה כתב אישום חמור שהוגש בצורה ראויה ובאומץ, אבל עדיין חסרים בו דברים. חסר העניין של המינויים הפוליטיים (שחלק ממנו נחקר על ידי משרד המבקר) - הרי המשטרה המליצה להעמיד את אולמרט לדין גם בעניין הזה. זה עדיין חסר וזה נדבך מאוד חשוב. אני חושב שגם פרשת הניסיון להטיית המכרז בבנק לאומי, שנבדקה במשרדנו (ונסגרה מחוסר ראיות על ידי פרקליט המדינה) היתה צריכה להיות חלק מכתב האישום".



אבל גם כך, האם לא חשת סיפוק מהידיעה שאולמרט יישב בשבוע הבא על ספסל הנאשמים?



"אני לא שמח במפלתו של אולמרט, אבל אני כועס עליו. קודם כל אני כועס על כך שראש ממשלה במדינת ישראל עומד לדין אחרי שלכאורה נמצאו ראיות נגדו. ואני כועס עליו על ההתקפות האישיות נגד המשרד ונגדי. אל תשכחו את הזמנים שבהם אנחנו, מי שעסק בדברים האלה, בחקירות נגד אולמרט, היה מבודד לחלוטין. שלא לדבר על חלק מהעיתונות. העיתונות בארץ התחלקה לשני חלקים: אחד מהם שתמך תמיכה מלאה במבקר, לעומת קבוצה שנייה שבעצם כל הזמן ראית שנושפים בעורפך עם כל מיני שטויות ודברי הבל, כמו 'המבקר מחפש כבוד', 'המבקר רוצה להיות סמל מדינה'.



"אני לא יודע אם אתם זוכרים מה עשו כשאנחנו ביקשנו שההגנה על מבקר המדינה בהיותו בחו"ל תהיה בידי השב"כ, כמקובל אצל השרים. אמרו: 'תראו אותו, רוצה סמלי סטטוס', 'רגיש למעמדו', בכותרות של קידוש לבנה. למה? המבקר מוגדר כשר בישראל ולכן מגיעה לו אבטחה כמו לשר. אבל אני ויתרתי על האבטחה של השב"כ. רק לאחרונה הייתי בספרד ובטורקיה בלי מאבטחים.



"עברנו ימים קשים עם התקפות פראיות, גם על המשרד וגם עלי. לא היה כדבר הזה במדינת ישראל. אני כולל בתוך העניין גם את ההתקפות על יועצי לענייני שחיתות, יעקב בורובסקי - חייל נאמן במאבק הזה לטוהר המידות. בורובסקי היה מטרה יותר קלה ממני והמטרה היתה להוציא אותו ממעגל הבדיקות".



אולמרט ואנשיו עמדו מאחורי הקמפיין הזה?



"אני לא מוציא את זה מכלל אפשרות. שיוכיחו לי שאני טועה. בכל מקרה, התוצאה היום היא שבכל הסקרים, מכל מוסדות השלטון בישראל, אנחנו במקום השני או השלישי. הפער בינינו לבין קודמנו הוא 1.1 אחוז, כשלפנינו בית המשפט העליון, וצה"ל לפניו".



אז אתה צריך לשלוח לאולמרט זר פרחים.



"זו התוצאה היום, אבל אני עדיין כועס. אולמרט האשים אותנו וטען שמשרד המבקר עושה קרקס בעניין שלו. אני נפגעתי מזה. מה זה? במקום לחזק את מעמד הביקורת, במקום לחזק את העבודה של המבקר, אתה בא ויוצר חזות שלילית למשרד המבקר? על מה?"



להמשך הכתבה באתר "הארץ" - לחץ כאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully