וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף פרנסה במחשבה תחילה

אביטל מולאי

29.9.2009 / 9:25

ההחלטה מה ללמוד או לאיזה כיוון מקצועי לפנות, היא אחת ההחלטות הכי משמעותיות בחיים. להחלטה, שבדרך כלל נופלת בגיל צעיר, יש השלכות מרחיקות לכת על חיינו

"מה יותר משתלם לעשות מבחינת תעסוקה ומציאת עבודה - תואר ראשון בכלכלה או בפסיכולוגיה?”

"מה אפשר לעשות עם תואר ראשון בכלכלה? לעבוד בבנק? האם יש דרישה גבוהה לבוגרי תואר ראשון בכלכלה?”

"מה יותר קשה ללמוד- רפואה/רפואת שיניים או הנדסה?“

"מהן המשרות בהן ניתן להשתלב בקרימינולוגיה? האם המקצוע פותח דלתות בפני חלק נכבד מהמקומות?“

זהו מקבץ קטן של שאלות שהופיעו בפורום ייעוץ ללימודים וקריירה, שהוא אחד הפורומים העמוסים ביותר בוואלה!

השיקולים העיקריים לבחירת מקצוע עתידי

שאלנו את ד"ר יצחק גרתי, פסיכולוג קליני ותעסוקתי ומנהל הפורום, מהם השיקולים המנחים אנשים בבואם לבחור תחום לימודים? האם הנטייה היא להיות מעשיים ולחשוב על התעסוקה העתידית, רמת השכר והיוקרה המקצועית, או שרוב האנשים בוחרים ללמוד פשוט את מה שמעניין אותם?

השיקולים המנחים את רוב האנשים הם בעיקרם מאד תכליתיים, אומר ד”ר גרתי. השיקול הראשי שמנחה אנשים שמחפשים מה ללמוד הוא מידת הביקוש לעובדים בתחום. השיקולים הבאים אחריו הם רמת ההכנסה הצפויה, מידת הגיוון הצפויה בעיסוק העתידי, אפשרויות הקידום בתחום וכן מידת היוקרה של המקצוע: מסתבר שרופאים, רוקחים, עורכי דין ורואי חשבון הם מקצועות שנחשבים יוקרתיים לא רק בעיניה של כל אם עבריה.

יזמים בפוטנציה, מחפשים קביעות

חלק לא מבוטל מהשיקולים הם כאלה שמאפיינים פרופיל של יזם, לדוגמה – רמת ההכנסה, מידת העצמאות והאחריות הצפויה לעובד בתחום ומידת הדינמיות של העיסוק. נראה שיותר ויותר צעירים נוטים לחלום על עיסוק שיוביל אותם להיות יזמים ולהצליח בגדול, ואולי זו גם הסיבה לעליה התלולה במספר הלומדים מנהל עסקים ותחומים דומים.

גם התנאים הסוציאליים עדיין מהווים שיקול חשוב – אנשים מעדיפים עבודה עם קביעות ומתעניינים בתנאי הפנסיה, ימי החופשה והמחלה בתחום שאותו הם עומדים ללמוד.

האם יש שיקולים ששונים מהשיקולים שהנחו אנשים בעבר?

בהחלט. בניגוד לעבר, כיום אנשים מעוניינים לרכוש מקצוע שהינו בינלאומי ויאפשר להם לעבוד בחו"ל ללא צורך בלימוד חוזר – כמו תחום המשפטים ותחומי ההייטק השונים. אפשר לומר שהם מעוניינים להרחיב את מספר האפשרויות העומדות בפניהם בבואם לחפש עבודה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

גברים לעומת נשים

נשים נוטות לבחור במקצועות שכוללים קשר עם אנשים. שיקולים אחרים שחשובים לנשים – עיסוק שאינו "בולע" את שעות הפנאי, כזה שיהיה אפשר לעסוק בו גם לאחר שיש כבר ילדים – עבודה בתחום ההייטק, לדוגמה, נחשבת לעבודה תובענית, שאינה משאירה הרבה זמן לשעות פנאי.

גם סביבת העבודה חשובה יותר לנשים – ייטו להעדיף מקום עבודה נעים, עם אנשים נחמדים. נשים יעדיפו תחומי עיסוק שאפשרו להן גמישות בשעות העבודה, כולל אופציה למשרות חלקיות. מקצועות שנשים פונות אליהם הם הוראה, סיעוד, תחומי הרווחה (עבודה סוציאלית, לדוגמה) ותחום השירותים.

אצל גברים, לעומת זאת, למידת הביקוש לעובדים בתחום ולרמת ההכנסה הצפויה יש משקל גבוה מאד, כמו גם למידת העצמאות והאחריות ולדינמיות של העיסוק. גברים נוטים גם להעדיף עיסוק שהוא מעשי-ביצועי. מקצועות שנחשבים "גבריים" הם ניהול, הנדסה ועבודה בתעשייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully