וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמי פרס: "אני מציע לא להספיד את אמריקה"

עדיה פיטרמן

30.9.2009 / 14:34

כך אמר יו"ר לשכת המסחר ישראל-אמריקה בכנס השנתי של המכון לייצוא



"אני מציע לא להספיד את אמריקה. זה מוקדם מדי, אם בכלל", כך אמר חמי פרס, יו"ר לשכת המסחר ישראל-אמריקה, בפאנל בנושא המסחר עם השוק האמריקאי שנערך במסגרת הכנס השנתי של המכון לייצוא, אשר התקיים אתמול במלון דן פנורמה בתל-אביב.



את הפאנל, בו דיברו על כיוונים, מגמות והזדמנויות עסקיות בשוק האמריקאי, הנחה דוד ארצי, היו"ר היוצא של מכון הייצוא. השתתפו, מלבד פרס, גם אמנון דותן, יו"ר ארגון הגג של לשכות המסחר והתעשיה הדו-לאומית לישראל, ופרופ' אשר טישלר, דקאן הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב.



בהתייחס למשבר הכלכלי אמר דותן כי "אמנם אנו עדים מאז ינואר לצמיחה שלילית של 2.5% בארה"ב ולירידה של 30% בהיקפי הסחר של ישראל עמה, אך ארה"ב היא עדיין השותפה הגדולה ביותר שלנו לסחר". דוצן ציין כי בין ינואר לאוגוסט עמד היקף הסחר בין ישראל ומדינות העולם על כ-60 מיליארד דולר, מתוכם כ-15 מיליארד עם ארה"ב, "זאת כדי להמחיש את החשיבות בקשרי המסחר עם ארה"ב". אולם דותן הדגיש כי "למרות הצהרת אובמה עדיין אין סימנים ליציאה מהמשבר", והציע לחברות שסוחרות עם ארה"ב לגוון, "אולי לחלק 70% לארה"ב, ו-30% למזרח הרחוק".



"לדעתי, ארה"ב היא המדינה שהולכת להשקיע הכי הרבה בחדשנות", אמר פרס, "כך שגם אם צריך להסתכל על שווקים אחרים בהם יש הזדמנויות רבות, חשוב לא להוריד את העיניים מאמריקה". פרס הסביר כי "מעבר לפעילות של מנהיגת העולם החופשי, לקחה על עצמה ארה"ב גם את תפקיד המובילה מול כל הסכנות שכדור הארץ עומד בפניהן. המרוץ הגדול היום בעולם הוא מרוץ האנרגיה, מאחר וכדי להמשיך לצמוח כלכלית העולם היום נדרש לשנות את הדרך שבה הוא מייצר וצורך אנרגיה, וארה"ב נמצאת במקום טוב במרוץ הזה. יש בשוק בארה"ב הרבה הזדמנויות כיוון שהיא עוברת הרבה מהפכות תעשייתיות, כמו רפורמות בחינוך ובבריאות, וגם בתעשיית הרכב, בה נדרשת ארה"ב לבצע קפיצה טכנולוגית ממכוניות שנוסעות על נפט למכוניות שנוסעות על חשמל" אמר פרס.



טישלר ציין כי יש לזכור שהשוק בארה"ב "הוא כל כך גדול, שגם אם הוא ירד ב-3%-5% בשנה אחרונה, ולהערכתי הוא יחזור לזה תוך פחות משנה, זה לא משנה הרבה. צריך להמשיך ביצוא לשם כמו שהתחלנו". עוד ציין טישלר כי "תחום שאנחנו חזקים בו וצריכים להמשיך איתו הוא יצור מוצרי ביניים, שזה רוב היצוא שלנו, בעיקר בתחום ההיי-טק. אנחנו לא מייצרים גאדג'טים סופיים ומוכרים אותם בחנויות, אלא רכיבים, תוכנות, או פיתוח ומחקר. צריך להמשיך גם בתחום ההון אנושי והנדל"ן בארה"ב, וגם בשירותים. לא פיננסים, אלא תיירות ואחרים".



דותן הוסיף כי "ארה"ב היא יעד מאוד חשוב בין השאר ליצרני תרופות, ציוד, יהלומים והיי-טק, וצריך בהחלט להמשיך בכיוון". כן ציין דותן את תחום האינטרנט בו משקיעה אמריקה רבות, והוסיף כי "האמריקאים עוסקים בשדרוג רשת המחשוב של מערכת החינוך ושל מערכת הבריאות, כך שיש הרבה מה לעשות וזה הזמן, אנחנו נמצאים בקצה התחתון של המשבר הזה".



חברי הפאנל התבקשו לחלק טיפים ליצואן הישראלי שרוצה לעבוד בשוק האמריקאי, ודיברו כיווני פעולה רצויים. "הבעיה היא לא למכור ברגע שאתה כבר נמצא שם, אלא להיכנס לשוק האמריקאי מלכתחילה", אמר טישלר, "גם אם חלק עברו טראומה בכניסה לשוק הזה, אחרי שכבר נכנסים אליו ונמצאים בפנים יש להמשיך לעשות את מה עושים טוב, לא לעבור לשווקים חדשים או מוצרים חדשים. להמשיך למרות המשבר, עם נחישות, התמדה והרבה עבודה". כמו כן הציע טישלר להתמקד ביצוא רכיבים של מוצרים נמוכים, כיוון שלדבריו הירידה הגדולה במכירות בארה"ב היא בעיקר במוצרי מותרות.



פרס הוסיף כי על היצואן הישראלי "להסתכל יותר לעומק ולהבין את המצב, למשל הצרכן האמריקאי הפך למעט יותר חסכן והוא מנסה לתת קדימות לתעשייה מקומית. צריך גם לבדוק מה קורה עם המטבע האמריקאי, ולנסות להתאים את עצמנו למצב".



לגבי כיווני פעולה אמר פרס כי "אמריקה מפעילה היום תכנית תמריצים שברובה פתוחה למדינות אחרות בעולם, ומה שלדעתי ישראל צריכה לעשות זה לקחת את הפלטפורמה של הקרן הדו-לאומית ישראל-אמריקה ולשים גם אותה על תוכנית תמריצים. לחבר הרבה יותר טוב חברות ישראליות לחברות אמריקאיות ולשתף הרבה יותר פעולה בתחום החדשנות".



טישלר דיבר בין השאר גם על בריחת המוחות מהארץ. "אחד הדברים שתוקעים את המשק הישראלי זה הבירוקרטיה", אמר. "אנחנו רואים הרבה סטודנטים באיכות גבוהה. לא ברור איך, אחרי שעברו במערכת החינוך הלא כל כך טובה שיש לנו, אבל זאת עובדה. מה שעוצר את כולם זה שלכל מקום שאתה פונה אליו אומרים לך 'לא את זה ולא את זה'. האמריקאים מביאים ישראלים ונותנים להם מלגה של 120 אלף דולר לדוקטורט. האנשים הכי טובים שיש לנו בכל תחום עוברים לשם בגיל 25, גומרים את הדוקטורט בגיל 29 ו-95% מהם נשארים שם. אם תפעלו לשחרר קצת את מערכות האוניברסיטאות ומערכת החינוך, דברים כאן יעבדו יותר טוב".



לסיכום דיבר פרס על חוסר האיזון הבסיסי במדינה לדבריו, וציין כי "21% מהאוכלוסייה הם מיעוטים שתורמים בערך 8% לתוצר הלאומי הגולמי. אם נתחיל להשקיע ביזמים וברעיונות במגזר הערבי, ניקח אותם לשוק הישראלי ומשם נוכל להמשיך לעולם הערבי ולעולם הגדול אז נעשה כמה דברים - נעלה את רמת התוצר הלאומי, נפתח שווקים שכרגע חסומים בפנינו ונגדיל את היצוא. אם גם נרחיב את המבט מעבר לגבול המקומי ונסתכל על שכנינו, על ידי שילוב של השקעות הון, יזמים טובים, חדשנות ושווקים גדולים, נוכל להביא את האזור המקומי לצמיחה דו ספרתית ולשנות לחלוטין את האקלים שבו אנחנו נמצאים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully