וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזרחי-טפחות על נתוני התוצר בארה"ב: ההשקעות, הייצוא והפיחות בדולר מסייעים לפצות על חולשת משקי הבית

TheMarker Online

30.9.2009 / 15:26

רונן מנחם: שההתאוששות במדינות עימן סוחרת ארה"ב, בצוותא עם הפיחות בשער הדולר כנגד רוב מטבעותיהן, סייע לחברות האמריקאיות המשווקות את מוצריהן בחו"ל



נתוני התוצר ברבעון השני של השנה עודכנו כלפי מעלה. הנתון הקודם היה ירידה בת 1% ואף כי ההערכות המוקדמות היו שהנתון המעודכן יהיה נמוך יותר, היה בו שיפור והירידה הסתכמה, לבסוף, ב-0.7%.



כך או כך, ברור שבהשוואה לרבעון הקודם, בו צנח התוצר ב- 6.4%, נרשם שיפור של ממש. זאת הודות לירידות פחותות בהרבה בהשקעה בנכסים קבועים ובייצוא הסחורות והשירותים - שני מחוללי התרחבות כלכלית שבלימת הנסיגה בהם מצביעה על התחזקות נוספת בכלכלה האמריקאית ברביעים הבאים.



"הדעת נותנת שההתאוששות במדינות עימן סוחרת ארה"ב, בצוותא עם הפיחות בשער הדולר כנגד רוב מטבעותיהן, סייע לחברות האמריקאיות המשווקות את מוצריהן בחו"ל", אומר רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות.



חשיבות הדבר לכלכלת ארה"ב מכרעת. למעשה, ברביע הראשון והשני הוסיף הייצוא, בניכוי הייבוא, 2.6 ו-1.65 נקודות אחוז להתרחבות התוצר האמריקאי.



כמו כן, פחתה משמעותית הירידה בהצטיידות במכונות וציוד ומצאי חומרי גלם ונכסי הון, נתון המצביע אף הוא על היערכות של המגזר העסקי להרחיב את פסי הייצור, במענה לגידול המסתמן בביקוש למוצריו.



נתון נוסף המהווה מקור עידוד הוא הירידה הנמוכה יותר שנרשמה בהשקעה בנכסים קבועים בבנייה למגורים, ממצא המצביע על היערכות להתאוששות בביקוש גם במגזר מפתח זה, שספג את מרב הפגיעה בהאטה הכלכלית האחרונה. נתונים כגון עלייה במדד case shiller, המכמת את מחיר הדיור ב-20 הערים הגדולות בארה"ב, או במספר יחידות הדירות בבנייה שנמכרו, תומכים בכך.



עם זאת, משקי הבית, מגזר המפתח בכלכלה האמריקאית, ממשיכים לעכב את ההתאוששות בה, שכן ברבעון השני קטנו הוצאותיהם וגרעו 0.6 נקודת אחוז משיעור השינוי בתוצר.



הדברים אמורים ברובם במגזר המוצרים ופחות מכך בצריכת השירותים. בהקשר זה, בהינתן הירידה החדה בתעריפי הדלקים בשנה האחרונה והריבית הקרובה ל-0%, התוצאות מאכזבות ונראה כי הדבר קשור בכך שהסביבה התעסוקתית ממשיכה להיות בעייתית.



יש לקוות כי נתוני מדדי אמון הצרכנים, שנטו להצביע על שיפור בחודשים האחרונים, ישנו לבסוף את התמונה גם במישור זה.



לבסוף, מדד המחירים של ההוצאה לצריכה פרטית, ללא מזון ואנרגיה, המהווה את המדד החביב ביותר על הבנק הפדראלי לכימות סביבת המחירים במשק, עלה 2% ברבעון השני, פי 2 מברבעון הקודם.



"לא מדובר בנתון המאיים, לעת עתה, על יציבות המחירים בארה"ב", מסכם רונן מנחם ממזרחי-טפחות, "אך במבט לרבעונים הבאים, יצטרך ה-fed להקדיש לכך תשומת לב רבה יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully