וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דומיניק שטראוס קאהן - יו"ר קרן המטבע הבינ"ל - מקדם מס כלל-עולמי על המגזר הבנקאי

סוכנויות הידיעות

3.10.2009 / 15:26

"המגזר יוצר סיכונים מערכתיים לכלכלה, ולכן צריך לשאת בנטל לצמצום הסיכונים שיצר", אמר שטראוס-קאהן



יו"ר קרן המטבע הבינ"ל (imf), דומיניק שטראוס-קאהן, אמר אתמול כי הקרן בוחנת הצעה להטלת מס בינלאומי מוסכם של הבנקים בעולם. "הבטחת מימון מיוחד שמקורו במגזר הפיננסי הוא דבר שאנחנו עובדים עליו", אמר שטראוס-קאהן לעיתונאים במסגרת הכנס השנתי של הקרן באיסטנבול.



עם זאת, יו"ר קרן המטבע דחה את הקריאות להטלת מס טובין (tobin tax) על עסקות מט"ח של בנקים. המס, שאותו הציע במקור בשנות ה-70 חתן פרס נובל לכלכלה, פרופ' ג'יימס טובין מאוניברסיטת ייל, נועד לצמצם את התמריצים לביצוע עסקות מט"ח ספקולטיביות קצרות טווח, ובמקביל לגייס מימון לפרויקטים בעלי משמעות חברתית וסביבתית.



שטראוס-קאהן הדגיש כי מס טובין, כפי שהוצע במקור, אינו מעשי ופשטני, אולם הוסיף כי יהיה זה הוגן שהמערכת הפיננסית תתרום לכלכלה העולמית באופן כלשהו. "הרעיון הפשוט מאוד של מיסוי עסקות לא יעבוד בשל סיבות טכניות רבות", אמר שטראוס-קאהן. "מצד שני, בהתחשב בכך שהמגזר הפיננסי יוצר הרבה סיכונים מערכתיים לכלכלה הגלובלית, יהיה זה הוגן שהמגזר ישלם חלק מהמשאבים שלו כדי לצמצם את הסיכונים שהוא עצמו יוצר", הוסיף.



סגן יו"ר קרן המטבע, ג'ון ליפסקי, אמר כי הרעיון לכך שהמגזר הפיננסי יידרש לפצות את העולם באופן כלשהו על נזקי המשבר הפיננסי עלה בפסגת מנהיגי ה-g20. "זו שאלה שהועלתה על ידי ה-g20 ואנחנו חושבים שמדובר בשאלת בעלת תוקף רב", אמר.



באחרונה גברו הקולות בעולם התומכים בהטלת מס כלל-עולמי על עסקות פיננסיות של המגזר הבנקאי אשר ישמש למימון מטרות חברותיות כמו צמצום העוני ובלימת שינויים אקלימיים בעולם. יו"ר רשות ני"ע בבריטניה (fsa), אדייר טרנר, העלה את הרעיון באוגוסט, ונשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, וקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, פעלו לקידום הרעיון בפסגת מנהיגי ה-g20 שנערכה בחודש שעבר בארה"ב. לדבריהם, מיסוי מסוג זה יביא לצמצום רווחי הבנקים, ובכך גם יצמצם את הסכומים שעומדים לרשות הבנקים לחלוקת בונוסים לבכירים. במקביל יצמצם המס גם את התמריצים להשקעות ספקולטיוויות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully