וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלנים: אסונות הטבע שפגעו באסיה בשבוע החולף עשויים לתרום לצמיחה הכלכלית

נמרוד הלפרן

3.10.2009 / 15:29

סופת הטייפון שפגעה בטייוואן בשנה שעברה תרמה יותר מ-0.25% לצמיחה



סדרת אסונות הטבע פגעו במדינות באסיה בשבוע החולף - סופות הטייפון בפיליפינים ובווייטנאם, רעידת האדמה באינדונזיה וגל הצונאמי בדרום האוקיינוס השקט - עשויים בפועל לתרום לצמיחה הכלכלית במדינות שנפגעו הודות להשקעות בשיקום הנזקים, העריכו כלכלנים. "מדובר בסיפור אנושי ולא כלכלי", אמר כלכלן cimb-gk סקרויטיס, סונג סנג-וון, מסינגפור, בראיון לסוכנות הידיעות בלומברג. "למעשה, ייתכן שעבודות השיקום יתרמו קלות לצמיחה", הוסיף.



"הניסיון של רעידת האדמה במחוז סיצ'ואן בסין בשנה שעברה וסופות הטייפון בטייוואן השנה, מראה כי לאורך זמן, אין להם השפעה ניכרת על התמ"ג", אמר כלכלן ברקליס קפיטל, ווי הו לאונג. למעשה, לפי נתוני הלשכה לסטטיסטיקה של טייוואן, סופת הטייפון הקשה זה 50 שנה שפגעה במדינה בחודש אוגוסט, צפויה לתרום לכך שכלכלת טייוואן תרשם השנה צמיחה שלילית של 3.75% לעומת תחזית קודמת לירידה של יותר מ-4% בתמ"ג. "עבודות הבנייה תורמות לתמ"ג", אמר לאונג. "בדרך כלל, הן יותר ממפצות על הנזקים, וההשקעה הכוללת על הכלכלה עשויה אפילו להיות חיובית, כאשר לוקחים בחשבון את עבודות השיקום".



אסונות טבע, בהם סופות הוריקן וטייפון, רעידות אדמה, שטפונות והתפרצויות הרי געש, תורמים לא פעם לצמיחה כלכלית בשל האופן שבו מחושב כיום התוצר המקומי הגולמי (gdp) בעולם. כך למשל, רעידת האדמה הקשה שפגעה במחוז סיצ'ואן בסין בחודש מאי 2008, ואשר גרמה למותם של קרוב ל-90 אלף בני אדם, הולידה השקעות בהיקף של יותר מ-3 טריליון יואן (440 מיליארד דולר) בשיקום בתים ותשתיות, לפי מושל המחוז. סך הנזקים הישירים שגרמה רעידת האדמה הסתכם בכרבע מסכום זה, 844 מיליארד יואן (123 מיליארד דולר), לפי הערכת הבנק העולמי.



מחקר של הכלכלן האמריקאי מרק סקידמור והכלכלן היפני הידקי טויה, שפורסם בשנת 2002, ואשר בדק את השפעתם של אסונות טבע ב-89 מדינות בעולם על הצמיחה הכלכלית על פני תקופה של 30 שנה, העלה כי מדינות שבהן מתרחשות יותר סופות הוריקן וציקלון נוטות לרשום שיעורי צמיחה גבוהים יותר.



הדבר נכון לא רק לאורך זמן, אלא גם באסונות נקודתיים. כך למשל, בעקבות פגיעת סופת ההוריקן אנדרו במדינת פלורידה בשנת 1992 נרשמה עלייה חדה בשיעור התעסוקה במדינה הודות למשרות חדשות בתחום הבנייה. כלכלן שירות economy.com של מודי'ס, גאס פאוצ'ר, אמר בראיון בשנה שעברה כי רעידת האדמה שפקדה את אזור לוס אנג'לס בשנת 1994 סייעה לכלכלה המקומית להתאוששות המיתון של תחילת שנות ה-90.



מחקר אחר של הכלכלנים דאגלס דייסי והווארד קנרותר שפורסם עוד בסוף שנות ה-60 הראו כי רעידת האדמה שפקדה את מדינת אלסקה בשנת 1964 - רעידת האדמה החמורה ביותר בצפון אמריקה בעת החדשה - תרמה להגברת הפעילות הכלכלית והצמיחה במדינה.



כלכלנים רבים, בהם חתני פרס נובל דוגמת ג'וזף שטיגליץ, אמרטיה סן וסיימון קוזנטס, מצביעים זה שנים על העיוותים הטמונים בשימוש בתמ"ג כמדד לחישוב התקדמות כלכלית. לדבריהם, חישוב הצמיחה על בסיס הערך הכספי הכולל של מוצרים שיוצרו במדינה בתקופה נתונה מתעלם מכך שחלק מהפעילות הכלכלית נובע מהרס סביבתי וחברתי שניתן היה למנוע, ועל כן אינו משקף נאמנה את רמת השגשוג הכלכלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully