וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתי חולים נגד עובדים זרים: יולדת שלא משלמת לביה"ח לא מקבלת תעודת לידה לתינוק

רוני לינדר-גנץ

4.10.2009 / 10:33

בלא תעודת לידה רשמית, התינוק אינו מוכר וההורים אינם יכולים להוכיח שהילד הוא ילדם



מה עושה בית חולים בישראל שאינו מצליח לגבות מפליטים ועובדים זרים תשלום בעבור לידה שהתקיימה בו? מתלונות רבות שהגיעו לעמותת רופאים לזכויות אדם עולה, שבתי חולים משאירים להורי היילוד את הברירה הבאה: לשלם או שלא יקבלו תעודת לידה לילד.



אלא שבלא תעודת לידה רשמית, התינוק הוא למעשה תינוק לא מוכר: הוריו אינם יכולים לרשום אותו רשמית או לקבל אישור רשמי על לידתו ממשרד הפנים, ואינם יכולים לרכוש לו ביטוח בריאות, שירותי חינוך עירוניים ועוד. למעשה, בלי תעודה ההורים אינם יכולים להוכיח שהילד הוא ילדם.



כאשר שאלת התשלום בבתי החולים הגיעה, לפני חמש שנים, לפתחו של משרד הבריאות, הצהירה היועצת המשפטית של המשרד, עו"ד מירה היבנר הראל: "מנכ"ל משרד הבריאות החליט להנחות את בתי החולים הממשלתיים שלא להתנות את מסירתו של עותק הודעת לידה בסילוק חוב אשפוז בבית החולים". אבל הוראה זו אינה מיושמת וההתניה ממשיכה להינקט בהיקף רחב יותר.



נדב פרקוביץ', המסייע לפליטים ומהגרי עבודה, בשיתוף פעולה עם עמותת רופאים לזכויות אדם, מכיר מקרוב מקרים רבים שבתי חולים נקטו את שיטת ההתניה, והמשיכו לטרטר יולדות גם לאחר התערבותו. "כאשר היולדת עומדת להשתחרר מבית החולים", הוא מספר, "מבהירים לה שעד שלא תשלם את חובה, כעשרת אלפים שקלים, היא לא תקבל תעודת לידה של התינוק. זהו סכום שרוב האנשים האלה לא יכולים לשלם. התוצאה היא שהרבה מהנשים האלה יולדות בבית, בתנאים קשים".



פרקוביץ' מספר כי פעמים רבות בית החולים מנהל משא ומתן עם הפליטות. "מוכנים לבוא לקראתן ולקבל מהן רק חלק מהסכום - אלף שקל, אלפיים שקל - כי בית החולים רוצה לקבל את הכסף ויודע שאין למשפחות הפליטים סכומים כאלה". לדבריו, התערבותו מצליחה לפתור את הבעיה של כמה יולדות, אבל לא לעשרות ואולי מאות יולדות אחרות.



בעמותת רופאים לזכויות אדם מסתייגים מהתנהגות בתי החולים. "ברור לנו שמגיע לבית החולים תשלום בעד שירותיו", אומרת תמר נבו, רכזת פניות של חסרי מעמד בעמותה. "אבל אין לפגוע ולהעניש בשל כך את הפעוטות. התניית התעודה משמשת לכאורה אמצעי לחץ על ההורים החייבים בתשלום, אבל בסופו של יום מובילה לפגיעה בילדים עצמם, שנמנים עם האוכלוסיות המוחלשות ביותר בישראל. מן הראוי שבתי החולים אם יפנו למשרד הבריאות וידרשו פתרון מערכתי לבעיה, במקום להעניש את הנשים והילדים, על לא עוול בכפם".



משרד הבריאות מסר, בתגובה, כי מנכ"ל המשרד הקודם הנחה את בתי החולים הממשלתיים שלא להתנות מסירת עותק מהודעת לידה בסילוק חוב אשפוז יולדת לבית החולים. במשרד הבריאות מכינים כעת חוזר להסדרת הנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully