וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אי.בי.אי, פסגות והראל - מנהלי קרנות הנאמנות הזולים ביותר

אתי אפללו

5.10.2009 / 7:03

נתוני קרנות מידע זהב: דמי הניהול בענף הקרנות ירדו ב-9.9% בממוצע בשנה האחרונה - אבל ההכנסות של המנהלים גדלו. הגופים היקרים: אנליסט, תמיר פישמן, אפסילון, אלטשולר שחם, ילין לפידות ומיטב



>> בתחילת 2008 הביאו מנהלי קרנות הנאמנות בשורה צרכנית חדשה: קרנות נאמנות כספיות. בשל התחרות העזה, הקרנות שהושקו גבו ברובן 0% דמי ניהול.



מנהלי הקרנות אמנם הסבירו לכולם שבדמי ניהול של 0% אף אחד לא מרוויח, אבל את הציבור זה לא עיניין - התקדרות העננים מעל השווקים והמשבר שממדיו החלו להתברר הביאו לכך שעשרות מיליארדי שקלים זרמו לקרנות הכספיות.

כש-2008 הסתיימה, התברר שסוף העולם לא הגיע. בתחילת 2009 הר השקלים של הציבור החל לזוז לכיוון הקרנות האג"חיות. הצרכנים חזרו לשלם דמי ניהול עבור הקרנות. התעשייה - שסבלה מפדיונות ב-2008 - חזרה לגייס כספים.



גם בשנה הנוכחית היה נדמה לרגע שהבשורה הצרכנית של דמי ניהול אפסיים מוצאת את דרכה למוצר החדש בענף - קרנות הסל. בתחילת השנה השיקה כלל פיננסים קרנות סל עם דמי ניהול של 0%, אבל מנהלי הקרנות האחרים לא הלכו בעקבותיה.



לפני כשבועיים גם כלל פיננסים שינתה את מדיניותה. היא הודיעה שתתחיל לגבות דמי ניהול בקרנות אלה.



"קרנות הנאמנות בישראל הן מוצר שאורך החיים שלו קצר, הלקוח מוכר וקונה לפי המגמה בשוק, ואם יש לך מוצר טוב, אז את היועצים בבנק פחות מעניינים דמי הניהול", מספרים באחד מגופי ניהול הקרנות הגדולים.



פער בדמי הניהול



המשקיעים אולי בוחרים קרנות לפי המגמות בשוק - אבל דמי הניהול שקרנות הנאמנות גובות מהלקוח הם קריטיים לרווח שהלקוח יראה מהמוצר. הפערים בדמי הניהול עשויים להטות את השורה התחתונה עבור המשקיעים. בקטגוריית הקרנות המנייתיות בישראל הפער בין המנהל היקר ביותר (אנליסט) לזול ביותר (אי.בי.אי) הוא 1.6% - פער משמעותי בבחינת הביצועים של מנהלי השקעות.



מהמדד של קרנות מידע זהב עולה כי אי.בי.אי קרנות נאמנות הוא המנהל הזול ביותר - עם ציון של 3.9. בקרנות מידע זהב מציינים כי ברוב הקטגוריות אי.בי.אי ממוקם בין מנהלי הקרנות הזולים ביותר, והוא שומר על דמי ניהול נמוכים באופן עקבי זה שנים רבות.



אי.בי.אי נהנה מתחילת 2009 מצמיחה נאה: הוא גייס 2.25 מיליארד שקל. כיום הוא מנהל נכסים בהיקף של 9.3 מיליארד שקל. אי.בי.אי הוא המנהל הזול ביותר בקטגוריית הקרנות השקליות המעורבות, והמנהל השני הזול ביותר בקטגוריות קרנות אג"ח ללא מניות וקרנות מנייתיות.



"דמי ניהול נמוכים חשובים מאוד למשקיע, ככל שדמי הניהול נמוכים יותר כך גדל הרווח של המשקיע, ויש לכך אכן ביטוי יפה בדירוגים. ברוב המקרים המנהלים שגובים דמי ניהול נמוכים יותר מדורגים גבוה יותר בדירוג של קרנות מידע זהב", אומרת מיכל חן לוין, מנהלת קרנות מידע זהב.



המדד של קרנות מידע זהב, הנקרא מדד דמי ניהול למנהל הקרן, מודד את יוקר דמי הניהול של כל מנהל קרן בהשוואה למנהלים האחרים. המדד חושב על בסיס דמי הניהול שכל מנהל גובה בכל הקרנות שבניהולו, בכל קטגוריה בנפרד - כשהמדד הסופי נקבע על פי המיקום של המנהל בכל הקטגוריות. המדד אינו מושפע מכמות הקרנות, היקף הנכסים או תמהיל התיק של כל מנהל.



המדד מחלק את מנהלי הקרנות לשש קטגוריות. ככלל, לפי המדד של קרנות מידע זהב, הגופים הגדולים גובים דמי ניהול נמוכים יותר, וקטגוריית המנהלים היקרים מאוישת על ידי גופים קטנים יותר. הגופים הגדולים יכולים להרשות לעצמם להרוויח פחות על כל לקוח, בידיעה שהיקף הפעילות הגבוה שלהם יפצה על כך.



פסגות, הגוף הגדול ביותר בענף הקרנות - עם 29 מיליארד שקל מנוהלים - מדורג שני, עם ציון גבוה של 4.3. גם פסגות נהנה מגיוסים של 2.5 מיליארד שקל מתחילת השנה, למרות פדיונות גבוהים בקרנות הכספיות שלו, שמכבידים עליו.



במקום השלישי מבין המנהלים הזולים מדורג הראל פיא, שמשיג ציון של 5.8. אחריו מדורג מרכנתיל - הגוף הקטן יותר בין המנהלים הזולים. את קטגוריית המנהלים הזולים סוגר אקסלנס, שמדורג במקום החמישי עם ציון של 7.6.



שני מנהלי הקרנות הגדולים האחרים בענף - מגדל וכלל פיננסים - גובים דמי ניהול יקרים יותר (ציון 9.6 ו-9.5 בהתאמה) וסוגרים את קבוצת "טוב מהממוצע".



מבין מנהלי הקרנות הגדולים, היקר ביותר הוא מנורה מבטחים (10.5), שממוקם בקטגוריית הממוצע. מנורה מבטחים גייס מתחילת השנה 942 מיליון שקל, אך בספטמבר הוא עבר לפדיונות, והציג פדיונות של 90 מיליון שקל - מתוכם 41 מיליון שקל מהקרנות הכספיות והיתר בקרנות המסורתיות. עם זאת, בקרנות הנאמנות הגמישות מנורה מבטחים הוא המנהל הזול ביותר.



מרבית השייכים לקטגוריית המנהלים היקרים מנהלים נכסים בהיקף של 1-3 מיליארד שקל. בקבוצה זו נמצאים גאון, מיטב, ילין לפידות ואלטשולר שחם. אפסילון ואנליסט הם שני המנהלים בעלי היקף הנכסים הגדול יותר בקטגוריית "היקרים מאוד".



אנליסט, המנהל 1.7 מיליארד שקל, על פי נתוני קרנות מידע זהב, הוא המנהל השני הכי יקר בקטגוריית אג"ח חברות וקרנות מנייתיות. בקבוצה האחרונה, "יקרים מאוד", נמצאים שלושה מנהלים קטנים: מילניום, כוון וקואטרו.



שינוי טעמים רווחי



באופן גורף נרשמה בשנה האחרונה (אוגוסט 2008 עד אוגוסט 2009) ירידה בדמי הניהול בענף קרנות הנאמנות. בסך הכל חלה ירידה של 9.1% בממוצע דמי הניהול בתעשיית קרנות הנאמנות בשנה זו. המשקיעים בקרנות הנאמנות אף נהנו בתקופה זו מירידה של 3.9% בשכר הנאמן בקרנות הנאמנות. הירידה בדמי הניהול נרשמה בערך ב-70% מהקרנות, כלומר ב-88 מיליארד שקל מנוהלים. בין הקרנות שבהן חלה ירידה בהשוואה לאוגוסט 2008 היו הקרנות המגייסות הגדולות של 2009 - בהן כל קרנות האג"ח.



כך, בקרנות אג"ח חברות חלה ירידה ממוצעת של 9.4% בדמי הניהול, ובקרנות אג"ח בישראל ללא מניות חלה ירידה של 10.4%. ירידה חלה גם בקרנות הפודות הגדולות (למעט הקרנות הכספיות) ובכלל זה הקרנות השקליות (ירידה של 9.9%), אג"ח דולר, אג"ח מט"ח ואג"ח יורו.



ב-26% מקרנות הנאמנות נרשמה עלייה ממוצעת בדמי הניהול. בכל הקטגוריות שבהן נרשמו גיוסים מתחילת השנה - ובעיקר בקרנות האג"חיות והמנייתיות - חלה ירידה ממוצעת בשכר הנאמן של 0.9%-4.2%. למרות הירידה המשמעותית בדמי הניהול ללקוחות, בקרב מנהלי קרנות הנאמנות מורגש שיפור משמעותי בהכנסות ב-2009 ביחס לסוף 2008 כתוצאה משינוי בטעמי הציבור. במהלך 2009 עבר הציבור מקרנות רזות בדמי ניהול, כמו קרנות כספיות, לקרנות רווחיות יותר, כמו קרנות אג"ח ושקליות.



כך, גם אם במרבית הקטגוריות בנפרד חלה ירידה בדמי הניהול בממוצע - השורה התחתונה של התעשייה היא שונה. על פי נתוני קרנות מידע זהב, בסוף 2007 היו דמי הניהול הממוצעים המשוקללים בתעשייה בשיעור של 1.58%, בסוף 2008 הם ירדו ל-0.85%, ונכון לסוף אוגוסט 2009 הם עלו ל-1.07%.



השינוי בטעמי הציבור שהוביל לשינוי בתמהיל התיק, בצירוף עלייה בהיקף הכספים המנוהלים, הן בגלל הגיוסים בשווקים והן בגלל עליית ערך הנכסים, הובילו לגידול משמעותי בהכנסות המנהלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully