וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם גוגל רוצה להיות גם אתר תוכן?

גדי להב

5.10.2009 / 7:03

ווב 3.0



>> כבר זמן רב שהיחסים בין גוגל לאתרי התוכן מאופיינים באמביוולנטיות. כל אתר תוכן מודע היטב ליתרונות של סריקת האתר שלו על ידי מנועי החיפוש. בעליו רואים את היתרונות מדי יום בתנועת הגולשים לאתר: שיעור הכניסות לאתר שמקורן במנועי חיפוש מהמובילים בעולם עומד על 20%-50%. מצד שני, בחלק מהשירותים שלה - כמו למשל גוגל ניוז הפופולרי בארה"ב ובמדינות אחרות הרבה יותר מבישראל - מציגה גוגל לצד הלינק גם את הפסקה הראשונה מהכתבה הנסרקת. מידע זה מספק חלק מהגולשים, והם לא מגיעים כלל לאתר שסיפק את המידע.

הצגת המידע בצורה כזו מעלה שאלות משפטיות הקשורות לזכויות יוצרים. בחלק ממדינות העולם, בבלגיה למשל, העניין אף נדון בבתי המשפט. כעת גוגל מבצעת צעד שיערער שוב את האיזון בינה לבין אתרי התוכן.



לפני מספר ימים השיקה חברת האינטרנט הגדולה בעולם את google places. גוגל מציגה על המפות שלה כבר זמן רב נקודות עניין: חנויות, מסעדות או אתרי תיירות. כעת, הקלקה על אחת מנקודות העניין האלה מובילה לדף של google places ובו מידע שנאסף מאתרי תוכן שונים באינטרנט.



המידע המוצג מפורט במיוחד: לצד פרטים בסיסיים כמו טלפון וכתובת, מוצגות גם תמונות ותקצירים של ביקורות מקצועיות וביקורות גולשים. בימים שלאחר ההשקה התגלה כי הדפים האלה מוצגים גם בתוצאות החיפוש של גוגל, דבר שחולל סערה קטנה באינטרנט.



ניגוד האינטרסים של גוגל, בהיותה גם מנוע חיפוש וגם ספק תוכן - ברורים. גוגל מיהרה להודיע שמדיניותה היא שלא להציג דפים אלה במנוע החיפוש, ושהימצאותם שם התרחשה בשל טעות שכבר תוקנה. אבל גם אם לא יופיעו בתוצאות החיפוש אלא רק על גבי המפות, אין ספק שהדף החדש עשוי להפחית משמעותית את מספר הגולשים שיגיעו מגוגל לאתרי התוכן.



כתובת, טלפון, תמונה ושתי שורות מ-3-4 ביקורות הם מידע שמספק לא מעט גולשים. אתרי התוכן יכולים להחליט שלא לאפשר לגוגל להציג את המידע שלהם בתוצאות החיפוש, אבל מבט במאזן הכוחות מגלה שהכף נוטה בבירור לרעתם. ישנם ספקי תוכן רבים. אם אחד מהם יחליט להוריד את תכניו ממנועי החיפוש, הוא יהיה היחיד שייפגע.



פעולה משמעותית דורשת תיאום בין אתרי תוכן מתחרים, דבר שהוא קשה ושנוי במחלוקת מבחינה חוקית. מנועי החיפוש, לעומת זאת, בודדים. בחלק מהמדינות, כמו בישראל, גוגל היא למעשה מונופול. הכוח נמצא למעשה בידיה, אבל זה לא אומר שלשימוש בו לא יהיו השלכות. אם מאזן תנועת הגולשים ייטה יותר ויותר לכיוון גוגל, פחות אתרי אינטרנט יוכלו להתקיים. הדבר יצמצם את היצע התכנים ברשת - ועשוי בסופו של דבר לפגוע בשירות שגוגל מספקת למשתמשיה: מידע רלוונטי לחיפוש שביצעו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully