וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרן חדשה לעסקים במצוקה תעניק הלוואות עד 25 מיליון שקל

מאת אורה קורן

5.10.2009 / 7:03

הקרן, בהיקף 2-3 מיליארד שקל, תמומן ברובה על ידי הפחתת דמי ההבראה במגזר הציבורי



>> הקריטריונים המרכזיים להקמת הקרן לעסקים במצוקה, שעליה הוסכם בעסקת החבילה בקיץ בין נציגי העובדים, המעסיקים והממשלה, סוכמו בימים האחרונים על ידי צוות הכולל נציגים מההסתדרות, הארגונים הכלכליים, משרד האוצר ומשרד התמ"ת. הקרן, בהיקף של 2-3 מיליארד שקל, תמומן מכספי העובדים, כאשר רוב הסכום צפוי להתקבל מוויתור על דמי הבראה לשנה במגזר הציבורי, וחלקו האחר, ככל הנראה כ-400 מיליון שקל, יתקבל מפדיון חצי יום חופשה של כלל העובדים במשק.



הקרן תעניק הלוואות לעסקים שנפגעו מהמשבר הכלכלי - עסקים בני שנתיים לפחות, שלא יכולים לקבל הלוואות מקרנות ממשלתיות אחרות או מהבנקים. מטרתה המרכזית היא למנוע פיטורי עובדים או לצמצם את היקפם. את ההלוואות יקבלו ללא מגבלות של גודל או סוג העסק. סכום ההלוואה המרבי לעסק גדול יהיה ככל הנראה 20-25 מיליון שקל.



עד כה הוקמו קרנות למתן אשראי בערבות מדינה לעסקים קטנים ולעסקים בינוניים. הקרן הנוכחית נועדה לטפל בעסקים שלא הצליחו לקבל הלוואות מהבנקים או מאותן קרנות. בניגוד לקרנות מדינה הפועלות בשיתוף הבנקים, קרן זו לא תהיה בערבות מדינה.ההלוואות יינתנו מהון הקרן בלבד. כוונת מגבשי הקרן היא שהכספים יאפשרו תמיכה בעסקים רבים ולאורך זמן, משום שההלוואות שיוחזרו ישמשו למתן הלוואות חדשות.



ההלוואות יהיו יקרות, כדי לפצות על התחזיות לכישלון של חלק מהעסקים, ויינתנו בריבית של פריים פלוס 2.5%-3%. לשם השוואה, בקרן לעסקים קטנים שיעור העסקים שקרסו למרות קבלת הלוואה הוא 3%-4%. ההערכה היא שבקרב העסקים במצוקה השיעור יהיה גבוה יותר.



הקריטריונים לקבלת ההלוואה יהיו דחיית בקשות קודמות של העסק לקבלת הלוואה בבנקים או בקרנות הסיוע האחרות ויכולת עמידה בתוכנית עסקית שתוביל לצמיחה. לא יינתן מימון להסדר נושים שבסופו העסק ייסגר.



יינתן טיפול שונה בהלוואות לעסקים גדולים וקטנים. הגדולים יצטרכו להסכים לחברה מלווה, שתבנה אתם את תוכנית ההבראה ותלווה אותם מול הנושים האחרים. החברות המלוות ייבחרו לפי קריטריונים שיגבש הצוות שהכין את תוכנית הקרן.



עסקים קטנים יוכלו לקבל סבסוד ממסלולים קיימים במשרד התמ"ת, כדוגמת מנגנון מט"י, שמסייע בהכנת תוכנית עסקית, ומסלול החונכות, שמספק חונך מלווה לעסק.



הצוות צריך עדיין לגבש את מנגנון הפעלת הקרן ועדיין לא הוחלט אם הוא יהיה חברה ממשלתית או עמותה. בנוסף, תוכנית הקמת הקרן צריכה לעבור הליכים משפטיים. ההערכה היא שניתן יהיה להכריז על הפעלתה בתוך חודשיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully