וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החששות מדפלציה גוברים: הריבית בארה"ב צפויה להישאר אפסית גם ב-2010

סוכנויות הידיעות

5.10.2009 / 10:37

"הצירוף של איום הדפלציה וההתאוששות האיטית עלולות לעכב את העלאת הריבית", אמר ג'וזף שטייגליץ לבלומברג



החששות מדפלציה בארה"ב גוברים ומעוררים הערכות כי הריבית בארה"ב תישאר סמוכה לאפס גם בשנת 2010. מאז ממשל אייזנהאואר בשנות ה-50' לא סבלה כלכלת ארה"ב מדפלציה - מצב שבו יש ירידה במחירי מוצרים ושירותים. זוהי תפנית חדה מחששות להתעוררות אינפלציונית בעקבות הזרמת הכספים הענקית של הממשל לכלכלה, במסגרת תוכניות התמריצים והחילוץ של המגזר הפיננסי, שהתבצעה לפני כמה חודשים.



רשתות קמעונאות, כמו למשל קרוגר וקוסטקו, האשימו את החולשה ברווחיהן בדפלציה - ירידה במחירי מזון, דלק ומוצרי אלקטרוניקה.



ירידה מתמשכת ברמות המחירים עלולה לעורר תגובת שרשרת קשה, שבה הרווח המידלדל מאלץ את המעסיקים לצמצם את כח העבודה, והירידה בתעסוקה גורמת לצרכנים לצמצם עוד יותר את קניותיהם. בנוסף על כך, דפלציה גורמת לדחייה בהחלטות קנייה, בשל ציפייה לירידה במחיר. תופעה זו נראתה ביפן ב"עשור האבוד" של שנות ה-90', בו צמחה כלכלתה בקצב זניח. דפלציה חריפה יותר הובילה ליצירת השפל הגדול בארה"ב בשנות ה-30'.



התחזיות לאינפלציה משתקפות במחירי האג"ח – התשואות על אג"ח ארוכות הטווח ירדו, וכמוהן ירדו הפערים בין תשואות על אג"ח צמודות למדד לבין אג"ח שאינן צמודות.



"הדפלציה היא איום אמיתי כעת", אמר חתן פרס נובל ג'וזף שטיגליץ ב-22 בספטמבר בריאיון לבלומברג. "הצירוף של איום הדפלציה וההתאוששות האיטית עלולות לעכב את העלאת הריבית לזמן רב".



מדד המחירים לצרכן בארה"ב ירד בכל חודש בששת החודשים האחרונים בהשוואה לחודש המקביל ב-2008. היה זה רצף הירידות הממושך ביותר מאז 1955. מדד הליבה, שאינו כולל מזון ואנרגיה - סעיפים תנודתיים במיוחד - חווה גם הוא האטה בקצב העלייה, והוא עלה ב-1.4% באוגוסט לעומת שנה קודם לכן, בהשוואה לקצב עלייה של 2.5% בספטמבר 2008.



חברי הבנק הפדרלי, בהם ג'נט ילן, נשיאת הבנק הפדרלי של סן פרנסיקו, ועמיתיה מסנט. לואיס, דאלאס ושיקגו, הביעו חששות בשבועות האחרונים מהירידה במחירים. "רוחות הדיסאינפלציה נושבות בעוצמה של סופה קשה". דברים אלה, והנתונים הכלכליים הקשים, הובילו כלכלנים בג'יי.פי מורגן צ'ייס ובגולדמן סאקס לחזות שהבנק הפדרלי לא יעלה את הריבית לפני 2011.



כלכלת ארה"ב איבדה 3.8% מגודלה מתחילת המיתון, לעומת ירידה של 2.7% במיתון של 1953. רק 69.6% מכח הייצור של המפעלים, חברות החשמל והמכרות בארה"ב היו בשימוש באוגוסט - שיעור ניצול כושר ייצור הגבוה רק במעט משפל כל הזמנים שנרשם ביוני השנה, 68.3%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully