וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת על סינג'נטה - מתחרתה של מכתשים אגן: "מנסה להסתיר את אחריותה להיעלמות הדבורים"

נמרוד הלפרן

5.10.2009 / 21:05

ענקית חומרי ההדברה השווייצית מואשמת בשל החלטתה לממן מחקר על התופעה שלפי מומחים קשורה לשימוש במוצריה



סינג'נטה (סימול synn.vx) השווייצית, אחת מיצרניות חומרי ההדברה הגדולות בעולם, ומתחרתה של מכתשים אגן, מואשמת בניגוד עניינים עקב החלטתה לממן מחקר בבריטניה על הסיבות להיעלמות דבורים מכוורותיהן. מדובר בתופעה כלל עולמית אשר לדעת מספר מומחים נובעת בין השאר משימוש בחומרי הדברת חרקים מתוצרת סינג'נטה.



העיתון הסקוטי "הראלד" דיווח אתמול כי הביקורת על סינג'נטה גברה לאחר שבשבוע שעבר הודיעה החברה על השתתפותה במימון פרויקט מחקר חדש בהיקף של מיליון ליש"ט (1.59 מיליון דולר) שנועד לנסות ולבדוק מה הגורמים לנפילה החדה במספר הדבורים בעולם.



לדברי המבקרים, מימון המחקר על ידי סינג'נטה, שמכירותיה ביותר מ-90 מדינות ברחבי העולם הסתכמו בשנה שעברה ב-11.6 מיליארד דולר, עלול לגרום להטיית תוצאות המחקר ולפגוע באמינותו. סרט תיעודי שעולה לאקרנים בבריטניה השבוע, בשם היעלמות הדבורים (vanishing of the bees), טוען כי אחד הגורמים האשמים בכך הוא שימוש מדבירי חרקים הכוללים תרכובות ניאניקוטנואידים (neonicotinoids), ובכלל זה שני מוצרים של סינג'נטה אשר כוללים תרכובות אלו.



מספר מדינות דוגמת צרפת, גרמניה ואיטליה כבר אסרו או הגבילו את השימוש במספר חומרי הדברת החרקים הכוללים תרכובות אלה, בניסיון למנוע פגיעה באוכלוסיות הדבורים, ובבריטניה, שורה של ארגוני איכות סביבה אף קראו לאסור את השימוש בהם.



אין זו הפעם הראשונה בה מועלות טענות בדבר ניסיונות התערבות של המגזר העסקי במחקר מדעי שממצאיו עלולים לפגוע בעסקיו. בשנים האחרונות, גברו הטענות בקהילה המדעית בארה"ב ובבריטניה כי חברות במגזר האנרגיה, במיוחד הנפט, מנהלות קמפיין הטעיה מתוחכם, שתכליתו לערער ראיות מדעיות בדבר התחממות כדור הארץ. זאת, בדומה למסע ההטעיה של תעשיית הסיגריות, אשר הכחישה במשך עשרות שנים את הקשר בין עישון לבין סרטן הריאות.



כך למשל, ענקית הנפט האמריקאית, אקסון לבדה, הזרימה לפי ההערכות בשנים 2005-1998 תרומות של 16 מיליון דולר ללא פחות מ-43 גופים שעירערו על הראיות המדעיות כי פליטות גזי חממה תורמות להתחממות כדור הארץ. במקרים רבים, דירקטורים, יועצים ועובדים כיהנו בכמה מ-43 הגופים הללו במקביל. גופים אלה סייעו בהפצה מכוונת של מידע שגוי בנוגע לשינויים האקלימיים, לבעלי טורים בעיתונים מובילים בארה"ב, דוגמת ה"וול סטריט ג'ורנל".



בחודש מאי השנה דיווח העיתון הבריטי "גרדיאן" כי מגזרי הנפט, הגז הטבעי והפחם בארה"ב הגדילו ב-50% את מימון השדולה שלהם בוושינגטון, והשיקו קמפיין בהיקף של מאות מיליוני דולרים נגד תוכנית ממשל אובמה למען הפעלת פיקוח על פליטות של גזי חממה, בהם פחמן דו-חמצני ומתאן. הקמפיין כולל מגוון אמצעים, בהם מימון מחקרים, גופים וכנסים, הפעלת שדולה, פרסומות בטלוויזיה, בעיתונות וברדיו, ותרומות לחברי קונגרס.



בשנה שעברה חשף "אינדיפנדנט", שכנס בניו יורק שאירגן מכון הרטלנד (heartland institute), אשר כותרתו היתה 'התחממות גלובלית - משבר או הונאה?' מומן למעשה על ידי חברות נפט. זו לא הפעם הראשונה בה המכון עוטה אצטלה מדעית בשם המגזר העסקי. בעבר, פעל מכון הרטלנד לערעור ראיות מדעיות לגבי הקשר בין עישון ובעיות בריאות, וקיבל תרומות גם מיצרניות סיגריות, בהם חברת פיליפ מוריס.



לפני שלוש שנים, חשף העיתון הבריטי "אינדיפנדנט" מסמכים, אשר מהם עלה כי כריס הורנר, שימש בתפקיד בכיר במכון ליזמות תחרותית (competitive enterprise institute), גוף אשר פעל במימון מגזר הנפט. הורנר גיבש תוכנית שתכליתה היתה להכשיל את אימוצה באירופה של אמנת קיוטו, שנועדה להאט את ההתחממות הגלובלית על ידי צמצום פליטת גזי חממה.



"בארה"ב הצליחה קואליציה בלתי רשמית למנוע מהממשל לאמץ תוכניות ברוח קיוטו. יש לחקות מודל זה גם באירופה בניסיון להשיג תוצאות דומות", כתב הורנר. בין החברות שהביעו עניין בתוכנית באותה עת היו החטיבה האירופית של יצרנית הרכב האמריקאית פורד, חברת התעופה לופטהנזה וחברת החשמל הגרמנית rwe.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully