וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי הנושא האמיתי בנטל המס?

אוריאל לין

6.10.2009 / 8:32

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין מאמין כי הנהנים מהרפורמה במס הם בעלי רמות ההכנסה הגבוהות מאוד, ואילו בעלי רמות ההכנסה הבינוניות עד גבוהות נושאים בנטל כבד יותר

לשיעורי מס ההכנסה כשלעצמם אין כיום כל משמעות. משמעות אמיתית יש רק לנטל המס הכולל המוטל על הכנסתם של יחידים, שהוא נטל המס הישיר.

נטל המס הישיר הוא צירוף של שיעורי מס ההכנסה, דמי הביטוח הלאומי ומס הבריאות. זה מה שמעניין את היחיד וזה גם מה שמעניין את המדינה כשהיא באה לבחון מהו נטל המס המוטל על הכנסתם של יחידים.

עקב המשבר הכלכלי העולמי הגיעו במדינות שונות למסקנה שיש להתמודד עם המשבר גם בדרך של העלאת נטל המס על הכנסת היחידים. בריטניה מימשה מסקנה זו בדרך ישירה, כשהחליטה להעלות את מס ההכנסה ברמות ההכנסה הגבוהות מאוד וגרמניה הולכת בעקבותיה. ואולם כאשר בוחרים ללכת בדרך של העלאת דמי הביטוח הלאומי תוך השארת שיעורי מס ההכנסה הפוחתים, גורמים לעיוותים שהשכל הישר ומידת הצדק הבסיסי אינם יכולים לקבלם.

בעקבות הרפורמה האחרונה במס הישיר הועלתה תקרת הביטוח הלאומי בישראל מרמה של 37,890 שקל לרמה של 76,830 שקל - וכך יצרנו מצב אבסורדי. יחיד ברמת ההכנסה של 37,890 שקל עד ל-76,830 שקל, ישלם מס ישיר כולל בשיעור של 58% ב-2009 ושל 57% ב-2010. לעומת זאת, ברמת ההכנסה של יותר מ-76,830 שקל, נטל המס הישיר פוחת דרסטית ל-46% ו-45% בהתאמה. כך יצרנו מדרגת מס ישיר חדשה הבנויה על היפוך היוצרות. רמת המס פוחתת ברמות המס הגבוהות. במלים אחרות: אלה שרמות ההכנסה שלהם גבוהות מאוד נהנים מהרפורמה; אלה שלהם רמות הכנסה בינוניות עד גבוהות נושאים בנטל כבד יותר. זהו פרדוקס שגם אם הוא מונהג לתקופה קצובה של שנתיים, אין לו מקום בספר החוקים הישראלי.

אני לא בטוח אם הדרך לתיקון עיוות זה עוברת בבג"ץ, אך בוודאי שצריך לתקנו באמצעות חקיקה שמובנה הוא פשוט ביותר: העלאת נטל המס הישיר ככל שרמת ההכנסה עולה. זוהי הגישה הבסיסית המונחת ביסוד מדרגות מס ההכנסה ומדרגות המס הישיר. אם אכן הגיע המחוקק למסקנה כי נכון להעלות את נטל המס על הכנסתם של יחידים, יש לעשות זאת באמצעות שינוי שיעורי מס ההכנסה ולא באמצעות שינוי נטל תשלומי הביטוח הלאומי.

הכותב הוא נשיא איגוד לשכות המסחר

  • עוד באותו נושא:
  • מס הכנסה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully