וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מספרים נוצצים - על עליית מחירי הזהב

מאת אשר שכטר

8.10.2009 / 14:38

מחיר החוזים על הזהב עלה אתמול במהלך המסחר לשיא תוך יומי של כל הזמנים - 1,049 דולר לאונקייה. הסיבה לכך: הירידה בשער הדולר והחשש מאינפלציה

מחיר החוזים על הזהב עלה אתמול במהלך המסחר לשיא תוך יומי של כל הזמנים - 1,049 דולר לאונקייה. מתחילת השנה עלה מחיר הזהב ב-18%.

למה מחיר הזהב עולה?

בעקבות הירידה המתמשכת בערכו של הדולר והחששות מפני אינפלציה ממושכת בארה"ב. הזהב נחשב סחורה ששומרת על ערכה, ולכן המשקיעים נוטים לברוח אליה בתקופות שבהן הם חוששים מפני משבר כלכלי או פוליטי. הזהב גם נחשב האמצעי הטוב ביותר לגידור כנגד אינפלציה, והעלייה בערכו משקפת את חששות המשקיעים מפני התפרצות של גל עליות מחירים בסיום המשבר.

"הזהב הוא אמצעי לחיזוי האינפלציה ולא סתם אינדיקטור שרירותי. כשהצמיחה תתחדש, כך גם האינפלציה. אין סימנים לכך שהאינפלציה תזנק לשיא של כל הזמנים, אבל הזהב עשוי להמשיך לעלות בצורה משמעותית", אמר דן גרינהאוס, הכלכלן הראשי של חברת מילר טבק, לבלומברג. בינואר 1980 זינק מחיר הזהב לשיא דאז של 873 דולר לאונקייה. חודשיים לאחר מכן זינק שיעור האינפלציה בארה"ב ל-14.8%.

עד כמה צפוי הזהב לעלות?

"הזהב רק החל לטפס. ככל שהבנקים המרכזיים ידפיסו עוד ועוד כסף, כך צפוי הביקוש הפרטי לזהב כהשקעה וגידור נגד אינפלציה לגדול. ברור שעד 2012 יגיע הזהב ל-2,000 דולר לאונקייה לפחות", אמר ג'ון בריניולפסון, סמנכ"ל ההשקעות של קרן הגידור האמריקאית ארמורד וולף, לבלומברג. כלכלני דויטשה בנק העריכו החודש כי מחיר הזהב יגיע ליותר מ-1,100 דולר לאונקייה עד 2010.

האנליסט מארק אובריין, מחברת הברוקראז' האירית גולדקור, העריך כי הביקוש להגנה מפני המשבר הפיננסי יעלה את מחיר הזהב ל-2,000 דולר לאונקייה. הכלכלן האמריקאי פיטר שיף, שצפה את המשבר הפיננסי ואת המשבר בשוק הדיור בארה"ב, אפילו הרחיק לכת וצפה כי מחיר הזהב יזנק ל-5,000 דולר לאונקייה בשנתיים הקרובות, בעקבות התמוטטות הדולר עקב גירעונות הענק שצבר הממשל האמריקאי.

העלייה במחירי הזהב ומעמדו של הדולר

מה אומרת העלייה במחיר הזהב על מעמד הדולר?

בשבועות האחרונים כיכבו הכותרות על השקיעה במעמד הדולר בעמודי העיתונים הכלכליים, על רקע חששות כי ההיחלשות של המטבע האמריקאי, שנפל מול סל של שבע מטבעות מרכזיים בעולם בחצי השנה האחרונה ב-14%, תפגע בהתאוששות מהמיתון העולמי החמור ביותר מאז מלחמת העולם השנייה. בעקבות החששות בנוגע למצב הכלכלה האמריקאית והגירעון התקציבי התופח של ארה"ב, שגרם לבנק הפדרלי להדפיס יותר ויותר כסף לצורך חילוץ המערכת הפיננסית. בשיחות עם עיתונאים, הביעו בכירי G7 דאגה בנוגע למעמד הדולר. נשיא הבנק העולמי, רוברט זוליק, מיהר להספיד את מעמד הדולר כמטבע הדומיננטי בעולם ואמר שבעתיד יצטרפו אליו מטבעות נוספים, כמו היורו והיואן הסיני.

שלשום הטיל ה"אינדיפנדנט" פצצה כשדיווח כי מדינות נסיכויות המפרץ פתחו במגעים עם בריטניה, רוסיה ומדינות אחרות בנוגע לתמחור הנפט בסל מטבעות במקום בדולר. המדינות, בהן ערב הסעודית ורוסיה, הכחישו את הדיווח. האנליסטים הטילו ספק בהיגיון הכלכלי של תוכנית כזאת, אך המשקיעים מיהרו למכור דולרים כדי לרכוש זהב. "אנשים מוכרים את הדולר כדי לממן רכישות אחרות כרגע. המשקיעים חוששים מהירידה בערך הדולר, והזהב הוא המרוויח מכך", אמר בריאן קים, אסטרטג מט"ח ב-UBS, לבלומברג.

מי יושפע מהעלייה במחיר הזהב?

יצרניות התכשיטים, חברות ההפצה והחנויות, כמובן, יסבלו קשות מהעלייה במחירים. הביקוש לתכשיטי זהב נמצא גם כך בשפל של שני עשורים בעקבות המשבר הכלכלי העולמי, ועלייה נוספת במחירים רק תרתיע צרכנים נוספים. יצרניות האלקטרוניקה, העושות שימוש בזהב, ייפגעו גם הן כתוצאה מהעלייה במחירי המתכת. וכמובן הצרכנים, שיצטרכו להשקיע הרבה יותר כסף אם ירצו לרכוש טבעת אירוסים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully