וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלל פורקס: הזהב מעל 1,050 דולר, שובר שיא כל יום

TheMarker Online

8.10.2009 / 12:57

פול קרוגמן, חתן פרס הנובל: "סוף העולם נדחה, אך ההתאוששות תהיה איטית וכואבת"



הזהב (כעת על 1,058 דולר לאונקייה) חצה את השיא של כל הזמנים, כשהמריא מעל לרף 1,033.9 דולר לאונקייה, שם עמד השיא הקודם שנקבע במארס 2008. החששות הגוברים לאינפלציה בדולר, ובנוסף הלחץ להחליף את הדולר כמטבע המוביל את העולם גורמים להריחה של משקיעים לזהב.



אוסטרליה שוב מובילה



אוסטרליה שוב מפתיעה עם יכולה התאוששות מרשימה מהמשבר הכלכלי הגלובלי. היום התפרסם במדינה דו"ח התעסוקה והתברר ששיעור האבטלה ירד בחודש ספטמבר ב-0.1% ל-5.7%. מספר העובדים עלה ב-40,600 איש, למרות הציפיות השליליות ש עמדות על ירידה של 10,000 במספר המועסקים.



כך הופכת אוסטרליה למדינה המתפתחת הראשונה שהאבטלה בה יורדת. בראיין רדיקן, כלכלן בסידני שצפה את הגידול במספר המועסקים אמר הבוקר "זה מאוד מפתיע לראות את ההתאוששות המהירה בכלכלה וגם בשוק העבודה. הנתונים של היום מאותתים שהריבית צפויה לעלות בקצב מהיר".



הריבית באוסטרליה עולה



הבנק המרכזי של אוסטרליה הודיע על העלאת שיעור הריבית. הריבית בעל הדולר האוסטרלי עלתה ב-0.25% מרמה של 3% לרמה של 3.25%, והבנק אף אותת ששיעור הריבית עשוי להמשיך ולעלות בעציד הקרוב.



בכך הפכה אוסטרליה להיות המדינה הראשונה ממדינות ה-g20 שמעלה את שיעור הריבית. העלאה זו באה לאחר שהריבית באוסטרליה הגיע לשפל של 49 שנים, ובעקבות ההודעה זינק הדולר האוסטרלי לרמה של 88.3 סנט אמריקני לעומת 87.60 סנט אתמול.



גלן סטיבנס, נגיד הבנק המרכזי באוסטרליה, אמר בהודעה כי "הסיכון שבהתכווצות של הכלכלה חלף. כעת אנחנו חושבים שצריך להתחיל לצמצם את היקפי המדיניות המוניטארית המרחיבה, בהדרגתיות. מהלך זה יתמוך בהמשך הצמיחה לצד שמירה על רמת אינפלציה סבירה".



ישראל מלווה לקרן המטבע



קרן המטבע העולמית תומכת במדינות המתפתחות שנפלו לתוך מלכודת הנזילות. לשם כך היא זקוקה לנזילות ממקורות אחרים.



שר האוצר, יובל שטייניץ, הודיע כי "ברצוני להצהיר על תמיכתה של ישראל ביוזמה האחרונה של ה-g20, להגדיל את המשאבים הזמינים לקרן המטבע העולמית וזאת במטרה לתמוך בשווקים מתעוררים ובמדינות מתפתחות. ישראל מעוניינת לתרום למשימה חשובה זו, ולפיכך החלטנו ליטול חלק בשתי תוכניות מימון חשובות עליהן הוכרז לאחרונה. על פי בקשתה, תוכל קרן המטבע לקבל הלוואה עד לסכום של 500 מיליון דולר בתוכנית ה-sdr, שתינתן מתוך יתרות מטבע החוץ של בנק ישראל.



בנוסף, ישראל תהיה מחויבת לרכוש את הקצאת ה-sdr שלה, צעד שיבוצע כהשקעה אף הוא מתוך יתרות מטבע החוץ.



ישראל שמחה על ההזדמנות לקחת חלק במאמץ העולמי לחיזוק המערכת הכלכלית והפיננסית העולמית. ישראל מכירה בחשיבות המדיניות של עידוד הצמיחה במדינות המתפתחות.



בסך הכל תקבל קרן המטבע העולמית הלוואה בערך כולל של כ 1.7 מיליארד דולר.



רוביני שוב רואה שחורות



פרופסור רוביני, מומחה לכלכלה מאוניברסיטת ניו יורק, שנחשב לאחד האנליסטים שחזו את המשבר הכלכלי הגדול הנוכחי, התייחס בנאומו לראלי בבורסות העולם.



רוביני טען כי שווקי המניות כמו גם שווקי הסחורות צפויים להחלש בחודשים הקרובים בשל אכזבת המשקיעים מקצב ההתאוששות האיטי מהמשבר.



זאת לאחר שבששת החודשים האחרונים, זינקו רוב מדדי המניות בעולם לאור ציפיות כי הכלכלה הגלובאלית החלה בהתאוששות מהירה (צורת v) מהמשבר. ה-s&p 500 הוסיף לערכו יותר מ-50% מאז השפל של חודש מארס השנה.



"הכלכלה הריאלית, להבדיל משוק ההון, בקושי מתאוששת ,אם לא נראה ריבאונד בצמיחה השווקים יעברו להסחר במגמה אופקית".



עוד הוסיף רוביני: "אני רואה את הסיכון שבתיקון, במיוחד כאשר בשווקים מבינים מאחר שהמשקיעים הבינו שלא תהיה ההתאוששות מהירה בצורת v אלא יותר כמו בצורת u.



על תוכניות התמריצים בעולם אמר רוביני כי לדעתו "בטווח הקצר יש להמשיך בתוכניות התמריצים המוניטריות והפיסקאליות בכדי למנוע נקודת מפנה נוספת ודיפלציה".



לקראת הדוחות של סוף הרבעון של המגזר הפיננסי



לאור המשבר, מרכזים הדו"חות המגזר הפיננסי תשומת לב רבה. עם פתיחת עונת הדו"חות, משקיעים רבים בארה"ב מצפים לתוצאות הסקטור הפיננסי כיוון שהוא מעין אינדיקטור למצבה של הכלכלה כולה. בעיקר לאור המשבר הכלכלי האחרון.



על פי סקר של "בלומברג" , האנליסטים צופים כי הרווחים של בנק ג'י פי מורגן צפויים לשלש את ערכם ולהגיע ל-2.05 מיליארד דולר. גם גולדמן זאקס צפוי להציג תוצאות דומות ולהסתכם ב-2.3 מיליארד דולר.



דווקא סיטי גרופ צפוי לאכזב ולהספיד סכום עתק של 2.58 מיליארד דולר, וזאת בהמשך לרצף של שישה רבעונים של הפסדים בשנתיים אחרונות.



כמו בכל סוף רבעון, גם הפעם יפרסמו החברות את הדוחות הרבעוניים לשלושת החודשים שמסתיימים ב-30 לספטמבר.



עונת הדו"חות צפויה למלא תפקיד מרכזי בהתנהגות השווקים. מאז תחילת השנה נותנים הדו"חות הרבעוניים רוח גבית חזקה להמשך עליות שערים.



נפט



בניגוד לציפיות, מלאי הנפט קטנו אתמול במיליון חביות ותמכו בהתחזקות הנפט. הנפט נסחר הבוקר בעליות של 0.5% לאחר שחצה פעם נוספת את רמת 70 הדולר כלפי מעלה. החוזים על הנפט נסחרים כעת בעליות ל-70.26 דולר לחבית וזאת בהמשך להראלי שהחל בעליות החדות.



כאמור, בשבוע שעבר פורסם כי מלאי הנפט בארצות הברית גדל ב-2.8 מיליון חביות ל-338.4 מיליון חביות. הצפי להשבוע עמד על גידול של 2 מיליון חביות. בפועל יקטנו המלאים במיליון חביות.



דבר נוסף שתומך בהתחזקות הנפט הוא תפוקת הנפט במדינות אופ"ק שירדה ברציפות זה החודש השני. בין המדינות שבלטו בצמצום התפוקה ניתן למצוא את ערב הסעודית, עיראק ואנגולה.



מתחזית הביקושים לנפט ברבעון הרביעי לשנים 2009 ו-2010 עולה בכ-1.2 מיליון חביות ליום וב-1.6 מיליון חביות ליום בהתאמה, כך מעריכים בגולדמן זאקס.



קרסטן פריץ', אנליסט סחורות מ-commerzbank מעריך כי "נראה שהשוק רווי בנפט, התנאים הכלכליים לא מצדיקים מחיר של 70 דולר לחבית. זה פשוט גבוה מדי. אנו צופים ירידות שערים חדות במחירי הנפט עד סוף השנה".



טטסו אמורי, מנהל קרן סחורות ב-astmax שבטוקיו אמר כי:"מחירי החבית נעים בטווח שבין 65 דולר ל-75 דולר לחבית, וכי לא נראה מגמה ברורה בטווח הקרוב".



מאגרי הדלק ממשיכים לגדול בארצות הברית ויפן, על רקע המשך המיתון בכלכלה הגלובלית שפגע בביקושים ובתי הזיקוק מקטינים את התפוקות בשל הביקושים הנמוכים.



ברמת ה-75 דולר קיימת התנגדות חזקה שרק המשך העליות בשוק המניות ויתמכו בפריצתה.



זהב



הזהב מזנק הבוקר לאור חששות מהחלשות הדולר בעולם. כעת נסחר הזהב ברמה של 1,058 דולר לאונקייה, בעלייה של 0.9% מהבוקר ושל יותר מ-60 דולר משבוע שעבראז נסחר סביב 987 דולר לאונקייה.



אנליסטים בעולם מעריכים כי במידה ויחצה הזהב את רף ה-1,000 דולר לאונקייה השוק צפוי להעצר רק ברמות של 1,200 דולר לאונקייה.



ג'ים רוג'רס, אנליסט וסוחר מפורסם, אמר "אני מחזיק זהב כבר הרבה מאוד זמן אבל בינתיים אני לא קונה עוד או מוכר. בהתאמה לאינפלציה מחיר השיא של הזהב שנקבע ב-1980 הוא יותר מ-2,000 דולר ויש להערכתי סיכוי טוב שהוא יטפס למחיר הזה במהלך העשור הקרוב. יש הרבה סיבות שתומכות בהמשך עליית הזהב".



לגבי מצבה של כלכלת העולם אומר רוג'רס כי "המצב היום טוב יותר ממה שהיה בסוף 2008, אנשים קונים יותר והצריכה מתאוששת במשהו. אבל בהמשך הדרך צפויות צרות בגלל החובות העצומים והדפסת הכסף האדירה שתגרום לאינפלציה. לאושש באופן מלאכותי מוסדות "זומבי" זה מהלך לא נכון, ותראה מה שקרה ביפן בשנות ה-90' - היה להם עשור אבוד בגלל זה".



קרן המטבע היא הגוף המוסדי השלישי בגודלו בבחינת מצבורי הזהב, כשלארה"ב ולגרמניה עתודות זהב גדולות יותר. הקרן הודיעה כי קיים סיכוי שתמכור נתחים ממצבורי הזהב הגדולים שברשותה כדי לממן הלוואות בריבית נמוכה למדינות עניות.



קרן המטבע מתכננת למכור 13 מיליון אונקיות זהב, שהם שמינית מהכמות שברשותה, כמות שוות ערך ל-13 מיליארד דולר לפי מחיר השוק.



סין, הודו ורוסיה שכבר הצהירו שאינן מעוניינות להגדיל את החשיפה הדולרית שלהן,והביעו עניין ברכישת זהב מידי קרן המטבע. הקרן בתגובה, מסרה כי המהלך ייעשה בצורה שלא תשבש את המסחר בבורסת הסחורות ובתיאום מלא עם בנקים מרכזיים באירופה.



יורו/דולר



הדולר נחלש הבוקר במסחר בעולם, וזאת על רקע רצף של נתוני מאקרו חיוביים מחוץ לארה"ב, שמעידים על התאוששות המשק העולמי. גם הפתיחה החיובית לעונת הדוחות בוול סטריט, תומכת בעליות בבורסות, ודבר מחליש את הדולר.



בעולם נחלש הדולר מול היורו ב-0.58% לרמה של 1.4780 דולרים ליורו. העלייה החדה בצמד מתרחשת גם היא על רקע החלשות הדולר בעולם לאור התחזקות החששות מאינפלציה.



התחזקות מתמשכת בזהב עשויה להשפיע גם על הצמד הזה ולתמוך בהחלשות נוספת של הדולר.
נתוני המשכנתאות המדאיגים אותם סקרנו מעלה, החלישו את אמון המשקיעים בכלכלה האמריקאית ותרמו להחלשות הדולר.



"העלאת הריבית עלולה להפתיע לא רק בתזמון אלא גם בעוצמתה" כך אמר קווין וורש, מושל הפדרל רזרב ומתווה מדיניות בכיר בבנק המרכזי בארצות הברית.



דולר/שקל



עם פתיחת המסחר הדולר דווקא מתחזק למול שקל בניגוד למגמה העולמית ונסחר ברמות של 3.73 ללא שינוי חד.



בנוסף למגמה העולמית, המסחר מושפע מהחלטת הריבית של בנק ישראל. הפרופסור סטנלי פישר, שהיה הראשון להעלות ריבית, מהלך שתומך בהתחזקות השקל.



חצייה של רמת ה-3.75 כלפי מטה עשויה לאותת של החלשות לכיוון 3.70 ומעלה את הסבירות להתערבות נוספת של בנק ישראל במסחר במט"ח.



כעת כשהבנק כבר אינו מחוייב לרכישות יומיות, צפוי בנק ישראל לנצל את התקופה הקרובה כדי לטפטף דולרים חזרה לשוק מבלי שהדבר ישפיע על המסחר השוטף, זאת במטרה להקטין את יתרות המט"ח שלו.



במקביל לטפטוף, ירכוש מפעם לפעם כמות גדולה שתלווה ביחסי ציבור, כדי להזכיר לספקולנטים שהוא עדיין עוקב מקרוב אחרי ההתפתחויות בשוק.



הגורם העיקרי שישפיע על השער הדולר בטווח הארוך היא המגמה העולמית, זאת בהנחה שבנק ישראל לא יחדש את התערבותו הקבועה בשוק.



מדדי מניות



הבוקר נפתח בעליות שערים נאות במרבית הבורסות אסיה ואירופה וזאת למרות שהנעילה בניו-יורק היתה מעורבת. החוזים על מדדי ניו-יורק מאותתים כעת על צפי לעליות של אחוז ויותר.
עליות שערים בבורסות מזרח אסיה זאת בעקבות נתוני המאקרו המעודדים מאוסטרליה.



מדדי המניות המובילים בוול סטריט נעלו במגמה מעורבת כשברקע, בנעילת המסחר, ירד הדאו ג'ונס ב 0.06%, s&p 500 עלה ב-0.27% והנאסד"ק טיפס 0.32%.



בטוקיו רושם הניקיי עלייה של 0.34% ההאנג סנג מוסיף 1.2%. חגיגות ה 60 של הקומוניזם בסין נמשכות והשווקים עדיין סגורים.



מאשארו אמאסקי, אסטרטג בכיר בטויוטה ניהול נכסים, המנהלים כ-14 מיליארד דולר אמר כי "הציפיות להתאוששות שתמכו בעליות בשווקים התפוגגו, ומניו של חברות המחצבים, לא צפויות לעלות עד שלא נראה התאוששות נמרצת בביקושים".



פול קרוגמן, חתן פרס הנובל, נאם בסמינר בהלסינקי וטען כי "סוף העולם נדחה, אך ההתאוששות תהיה איטית וכואבת". עוד הוסיף הפרופסור לכלכלה מפרינסטון כי הוא מביע ספקות, ביכולתה של כלכלת סין לשמש כמנוע הצמיחה של הכלכלה העולמית והזהיר מפני החלפת הדולר כמטבע המשמש ליתרות המט"ח.



"הגרוע מכל מאחורינו, אבל איננו בטוחים כיצד תתנהג הכלכלה ומה יהיו הביצועים בשנה הבאה. הסקטור הפיננסי עבר איזשהו תהליך הבראה אולם במאזנים של החברות והבנקים עדיין מסתתרים סכומים מאוד גדולים של הלוואות מסוכנות", אמר לבלומברג הירושי מוריקאווה, אסטרטג בטוקיו.



הסקירה נכתבה על ידי טל עבדה, סמנכ"ל ההשקעות של כלל פורקס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully