וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאבקים בשאנטי: שביתת המטפלים האלטרנטיבים

חיים ביאור

9.10.2009 / 7:26

מזה שבועיים שובתים עשרות מטפלים אלטרנטיביים ברשת מרפאות ש.ל.ה של הכללית במחאה על תנאי העסקתם, אבל לאף אחד לא ממש איכפת. מאבק מתחת לרדאר

נעם כהן

אם בני המזל שקיבלו לרגל החג שוברי הנחה לטיפול שיאצו, דיקור סיני או עיסוי רקמות במרפאות ש.ל.ה, חברה בת של שירותי בריאות כללית, היו יודעים שבזמן שהם נהנים מטיפולים מרגיעים, המטפלים שלהם דווקא סובלים - הם בוודאי לא היו חשים כל כך נינוחים.

כמו מבצעי הנחות קודמים, כך גם מבצע ההנחות הנוכחי של מרפאות ש.ל.ה, בא על חשבון העובדים. כך לפחות טוענים המטפלים האלטרנטיבים המועסקים במרפאות. מאחר שהם אינם מקבלים שכר קבוע, כיתר השכירים במשק, שכרם נגזר מהתשלום של המטופל עבור הטיפול - כ-30%-35% מהסכום. כך למשל, אם ש.ל.ה. מקבלת מלקוח 150 שקל לטיפול שיאצו, הסכום שנותר בידי המטפל הוא 40 שקל בלבד.

וכשהמרפאות מחליטות על מבצע הנחות, שבמסגרתו המטופל משלם עוד פחות - נניח 100 שקל לטיפול - הסכום שנותר בכיסו של המטפל יורד ל-30-35 שקל. יתרה מכך, מכיוון שהשירות אינו נחשב לספא, אלא לסוג של טיפול רפואי, לא מקובל גם להשאיר למטפל טיפ. "טוב שש.ל.ה מקיימת מבצעי הנחות, במטרה להיחשף לקהלים חדשים ולשמר את הלקוחות הקיימים, אבל מדוע עלי לממן זאת מכיסי?", אומר יניב קלנר (34), מטפל בשיאצו וממנהיגי מאבק המטפלים למען זכויותיהם.

לטענת המטפלים המועסקים בש.ל.ה (בה מועסקים 750 מטפלים מתוך 3,000 עובדי ש.ל.ה), אובדן ההכנסה בעקבות המבצעים הוא רק דוגמה אחת הממחישה את תנאי העסקתם הפוגעניים. בחודשים האחרונים מצויים המטפלים בסכסוך עבודה עם הנהלת ש.ל.ה, בגיבוי הארגון שאליו הצטרפו - כוח לעובדים.

שובתים? אז מה

בשבועיים האחרונים פתחו חלק מהמטפלים בשביתה והם משבשים את העבודה ב-49 מרפאות ש.ל.ה ברחבי הארץ. למרות זאת, השביתה שלהם לא מצליחה לייצר רעש תקשורתי וציבורי וגם לא לשתק את פעילות המרפאות. לא פלא: בשוק העבודה הקשה של ימינו, למעסיקים אין כל בעיה לגייס עובדים חדשים השמחים להיקלט בעבודה במקצועם, אפילו אם משמעות הדבר היא להחליף בדרך זו עובדים שובתים.

בשבוע שעבר קיימו עשרות מטפלים הפגנה מול המטה של שירותי בריאות כללית בתל אביב. הם פתחו במקום מיטת טיפולים, והעניקו עיסוי בחינם לעוברים ולשבים. במקום נאספו סקרנים, צלמים הנציחו את האירוע - אך הנהלת הכללית לא התרגשה; היא לא מצאה לנכון להזמין לשיחה את מנהיגי המפגינים.

אחת הבעיות שמעסיקות את המטפלים בש.ל.ה היא זכויותיהם הסוציאליות כמו תשלום בעבור חגים, ימי חופשה, ימי מחלה, החזר נסיעות ואפילו דמי הבראה. לטענת המטפלים, זכויות אלה אינן ניתנות להם: "אנו שכירים לכל דבר בש.ל.ה, ומקבלים תלושי משכורת", טוען קלנר. "לכן לא מובנת לנו האפליה כלפינו מצד מוסד מכובד, שבמשך עשרות שנים היה חלק מהסתדרות העובדים הכללית, וגם כיום נתון להשפעתה".

ההנהלה: "הזכויות מגולמות בשכר"

בהנהלת ש.ל.ה טוענים בתגובה כי כל הזכויות הסוציאליות משולמות לעובדים, אלא שחלק מהזכויות מגולמות בשכר - והדבר מעוגן בחוזה ההעסקה שעליו חותמים המטפלים. בכל מקרה, מבהירים, נעשית הפרשה לביטוח מנהלים ו/או לקרן פנסיה לפי השיעור המירבי הקיים במשק (20.5%).

עו"ד רפי הולין, מומחה לדיני עבודה, אומר כי מעסיק רשאי לגלם בשכר העובד את התנאים הסוציאליים, בתנאי שהעובדים נתנו לכך את הסכמתם. לדבריו, לפי החוק, בכל מקרה אסור לגלם בשכר שני רכיבים: שעות נוספות ודמי חופשה.

לדברי קלנר בעיה נוספת המציקה למטפלי הרפואה המשלימה בש.ל.ה היא העובדה שהם אינם מועסקים בהסכם קיבוצי, המסדיר את מספר שעות עבודתם בחודש ואת גובה שכרם. "במקום לקבל שכר קבוע, שיאפשר לנו לתכנן את מהלכינו הכלכליים, אנו מקבלים שכר לפי מספר המטופלים שאנו מקבלים בכל משמרת", מוסיף קלנר. "כתוצאה מכך, אם מטופל לא מגיע למשמרת שלי בגלל שחלה או יצא לחופשה - שכרי יירד.

"יש תקופות - למשל בקיץ, בחגי תשרי או בפסח - שבהן מספר הטיפולים נמוך במיוחד כי רבים נמצאים בחופשות, והגמול הכספי שלנו צונח". הרופאים בשירותי בריאות כללית, מיותר לציין, לא מתוגמלים לפי מכסות מטופלים.

קלנר עובד בהיקף של כשליש משרה (שתי משמרות בשבוע), ומשתכר בין 1,000 ל-1,400 שקל בחודש, תלוי במספר הטיפולים שהעניק. לדבריו, מטפלים אחרים שעובדים ארבע משמרות בשבוע, משתכרים בין 2,000 ל-3,000 שקל. ויש גם מטפלים מעטים שמוכנים לעבוד קשה במיוחד - חמש-שש משמרות בשבוע - והם כבר משתכרים יותר: 4,500-5,500 שקל בחודש, לעומת השכר הממוצע במשק שהוא כ-8,000 שקל.

יעל קונש (43), מורה לפלדנקרייז (שיטה להקלה על כאבים, במיוחד בגב), טוענת כי מאחר שעבודתה "תלויית תפוקות", כלומר מבוססת על מספר הלקוחות שבהם תטפל, היא מביאה הביתה בממוצע לא יותר מ-2,000-3,000 שקל בחודש, ללא תנאים סוציאליים.

"אני כל הזמן נלחמת במינוס בבנק", אומרת קונש, "כדי להשלים הכנסה אני מפעילה קליניקה פרטית בבית, שמשפרת את המצב, אבל זה לא נורמלי. מדוע שלא אתפרנס רק ממקום העבודה הרגיל שלי, כמו כל שכיר אחר"?

קונש מועסקת בש.ל.ה במשך שלוש משמרות בשבוע, כשכל משמרת נמשכת שש שעות. "על פניו מדובר בשבוע עבודה של 18 שעות בלבד, לעומת 38-40 שעות בשבוע עבודה רגיל, אבל אין לשכוח שמדובר בעבודה הדורשת מאמץ פיסי ומנטלי עצום", היא מסבירה. "כל טיפול נמשך 45-50 דקות, ומחייב ריכוז מוחלט מצד המטפל". לדבריה, כפי שמורה מקבל שכר גלובלי, גם כשאינו מלמד בחגים, בחופשות ואפילו בחלק מימי הלימודים - כך גם מטפלים בתחום הרפואה המשלימה צריכים לקבל שכר גלובלי מעוגן בהסכם, שאינו תלוי בתפוקות.

"בתוך שנים אחדות התרחבה ש.ל.ה. מחמישה סניפים ל-49 סניפים ברחבי הארץ", אך חשוב לראות על חשבון מי זה נעשה", טוענת קונש. "זה נעשה על גב המטפלים המועסקים בה בתנאי ניצול, ותוך ניסיון לשלול את זכותם החוקית להתארגן".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

"העיסוקים אינם מוכרים"

לא כל המטפלים משתתפים במאבק נגד הנהלת ש.ל.ה. כזו היא ציפי גלעדי, 55, מטפלת בחרדה ותסמינים רגשיים בשיטת ביו פידבק, המשלבת טיפול פסיכולוגי ופיסיולוגי. משכורתה: 3,000-4,000 שקל. גם היא מקיימת קליניקה בביתה, לצורך השלמת הכנסה.

"אני אוהבת את המקצוע שלי ואני מרוצה מגובה המשכורת. לכן איני שותפה עם הדרך האלימה בה שנוקטת הקבוצה הזו", היא אומרת. "השובתים אינם מייצגים את כל המטפלים ואפילו לא את רובם, המבקשים להתרכז בעבודה. הסכם קיבוצי? אין בכך צורך, כי העבודה שלנו היא מול כל מטופל. זכויות סוציאליות? קלנר וקונש מטעים את הציבור: הן כבר מגולמות בתוך השכר".

לפני כשנה ניסו מטפלים המועסקים בש.ל.ה ליצור קשר עם ההסתדרות הכללית, כדי לבדוק את האפשרות להתארגן בה וכך לקדם את מעמדם הנחות. המגעים לא צלחו וכך הגיעו המטפלים לזרועותיו של הארגון המתחרה להסתדרות - כוח לעובדים. מדוע נמנעה ההסתדרות מלקבל את המטפלים לשורותיה? אשר גולדשלגר, בכיר בהסתדרות המייצג את עניינם של בעלי מקצועות פארה-רפואיים, אומר: "הבעיה טמונה בכך שכל העיסוקים האלה, שכמה מהם כוללים גירודים באוזן שאינם מובנים לי - אינם מוכרים.

"ועדת המשנה להכרה במקצועות הבריאות, בראשות ח"כ אריה אלדד, נמנעה עד כה מלהמליץ על מתן מעמד של מקצוע מוכר למטפלי השיאצו, הרפלקסולוגים וכל השאר", אומר גולדשלגר.

לדבריו, כל עוד בעלי המקצוע האלה אינם מוכרים, כמעט בלתי אפשרי לבנות להם טבלת שכר אחידה שתוכר על ידי המעסיקים, וגם לא ניתן לצרף אותם להסתדרות. "מצד שני, אם נציגות גדולה מטעמם תפנה להסתדרות, לא נדחה אותה", הוא אומר.

"ניתן לעובדים 26 שקל לשעה פנויה"

מנהלת משאבי האנוש בש.ל.ה, רחל פפר, שוללת את הטענות. "המטפלים המועסקים אצלנו מקבלים שכר ותנאים סוציאליים על פי חוק ואף למעלה מזה. אלה העובדים משרה מלאה (6-7 משמרות בשבוע) מגיעים לשכר מכובד של 10,000 שקל.

"לא אנחנו המצאנו את צורת העסקתם של המטפלים המבוססת על מספר המטופלים המגיעים אליהם. היא קיימת בכל קופות החולים האחרות. העסקה כזו הוגנת, מכיוון שהיא מבטיחה למטפלים נתח בלתי מבוטל מהכנסות החברה. יש לי גם בשורה למטפלים: החל ממשכורת נובמבר, הם יקבלו 26 שקל לשעה עבור שעות שבהם הם לא עבדו בפועל בגלל אי הופעת המטופל.

נטען שאתם מנסים לשבור את התארגנות העובדים.

"לא נכון. אנו מכבדים את זכות העובדים להתארגן וגם את זכותם לשבות. הטענה שאנו מנסים לקלוט עובדים חדשים כדי שהללו ?ישברו שביתה', לא נכונה. זה ככל הנראה ניסיון לתרץ את כישלון השביתה.

"אני רוצה להבהיר שכל המרפאות פתוחות לקהל והשביתה מורגשת רק בשוליים. איננו מתנגדים עקרונית לחתימה על הסכם קיבוצי. הבעיה היא שלא קיים ארגון יציג של עובדי ש.ל.ה מולו אפשר לדבר. אני קוראת לעובדים להפסיק את השיבושים ולהימנע מפגיעה מיותרת במטופלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully