וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצרות הגדולות של המסך הקטן

הכותב משמש יועץ לאיתור פורמטים בעולם לחברת מעגל...

9.10.2009 / 7:26

לצד ראשי תעשיית הטלוויזיה בעולם, זרמו השבוע לפסטיבל התוכן היוקרתי בקאן גם הכוכבים הגדולים, בהם ג'רי סיינפלד, ליסה קודרו והיוצר של "משפחת סימפסון". אבל דווקא זה מעיד על כך שהתעשייה בצרות



>> השמש זורחת, האוכל טעים - אבל לא מפיקים תוכניות טלוויזיה. כך ניתן לסכם במשפט אחד את פסטיבל התוכן 2009 mip, שהתקיים השבוע בקאן, צרפת, ושאליו נהרו ראשי תעשיית הטלוויזיה בעולם. בפסטיבל mip הקודם, שהתקיים לפני חצי שנה, כולם דיברו על המשבר המתקרב. הפעם ברור שהוא כבר הגיע. הוויכוח הוא האם אפשר כבר לראות את האור בקצה המנהרה.



בפסטיבלי mip בעבר רוב העסקות היו של תוכניות שהופקו, זכו להצלחה - ונמכרו לרשתות נוספות. השנה, הרוב המוחלט של התוכניות לא שודרו ואפילו לא הגיעו לשלב הפיילוט. הסיבה: ברוב המדינות לא הפיקו תוכניות חדשות בחצי השנה האחרונה, לדברי משווקים.

מה בכל זאת עשו ושידרו השנה בטלוויזיה? שידורים חוזרים של תוכניות והפקות המשך של סדרות ישנות. התוכניות החדשות שהופקו הן לרוב ניסיונות מקומיים של פורמטים עולמיים מצליחים (כמו "האח הגדול" בישראל). וכשאין הפקות חדשות אין הצלחות חדשות - ואז גם נחתמות פחות עסקות.



הכוכבים באים



סימן נוסף לכך שתעשיית הטלוויזיה נתונה במשבר הוא הגעתם של הכוכבים לפסטיבל - כשהמצב הכלכלי טוב, הכוכבים מוותרים על ביקורים באירועי תוכן הומים ומתישים. בשנה שעברה, הכוכב הגדול ביותר שהגיע לפסטיבל היה ריי קוקס (שדרן mtv משנות ה-80).



השנה, ניתן היה לפגוש בין היתר את ג'רי סיינפלד, שבא לקדם את תוכניתו החדשה "שופט הנישואים" (שתופק בשנה הבאה בישראל על ידי קשת) ואפילו קיים הופעת סטנד-אפ לקניינים; את ליסה קודרו (פיבי מ"חברים") שבאה לקדם את תוכניתה החדשה "who do you think you are" (שתופק בישראל בשנה הבאה על ידי הערוץ הראשון); את מאט גרודינג יוצר הסדרה "משפחת סימפסון"; את ג'ואן ריברס שבאה לקדם תוכנית "גריל" חדשה מבית היוצר של קומדי סנטרל, ואפילו את כוכבת העבר קלי מקגיליס.



הצלחה ישראלית



לצד התחושה העגומה שאופפת השנה את פסטיבל mip, מבליחה נקודת אור ישראלית: יותר ויותר פורמטים כחול-לבן זוכים להצלחה. ההצלחה הכי גדולה השנה היא מכירתה של התוכנית "הבועה" ("מה נהיה", במתכונת הישראלית), מבית היוצר של אברי גלעד ואולפני מימד, לרשת bbc.



הרעיון המרכזי של התוכנית הוא שליחת שלושה מתמודדים לשבוע לחו"ל ותחקורם, עם חזרתם לארץ, אודות מה שהתרחש בישראל באותה תקופה. התוכנית פותחה בעבור טלעד ז"ל ושודרה לזמן קצר בערוץ 10. היא תופק על ידי חברת hat trick, המתמחה בתוכניות הומור איכותיות ואחראית בין השאר לתוכניות "של מי השורה הזאת" ו"have i got news for you" - האם הרוחנית של "מועדון לילה" ו"משחק מכור". מדובר בהצלחה חסרת תקדים במונחים מקומיים, שמשקפת את האמון שרוחשים בעולם לתעשיית הטלוויזיה הישראלית.



הצלחות ישראליות נוספות הן "הבאזר", תוכנית שידוכים שפותחה בעבור רשת (ולא הגיעה לשידור) - המשתדכת יכולה בכל רגע "לחשמל" את הדייט ולהחליפו באחר. התוכנית פתחה את רשימת התוכניות המעניינות בעולם שפורסמה השנה ב-mip, מועמדת לפרס הריאליטי בתחרות הפורמטים של mip ונקנתה כבר על ידי אנדמול בצרפת.



תוכניות נוספות שמועמדות לפרסים הן הדרמות "לאהוב את אנה" ו"עד החתונה" ותוכנית הבידור "צחוק מהעבודה". התוכנית "משדרגים", שפותחה בעבור ערוץ 10 (ולא שודרה), נמכרה כאופציה - מתן זכות ראשונים להפקת התוכנית למשך חצי שנה - ל-15 מדינות.



השורה התחתונה של ההישגים הישראליים השנה היא שאין נביא בעירנו - תוכניות שלא אושרו לשידור בישראל או הורדו מהאוויר במהירה זוכות להצלחה בעולם. גם ארז טל הסתובב בפסטיבל, אבל כדי לצלם סדרה בעבור האיחוד האירופי על הצלחת הטלוויזיה הישראלית.



סיינפלד הוא המלך



עם כל הכבוד לישראל, את הכתר של התוכנית הבולטת בפסטיבל לוקחת בקלות תוכניתו החדשה של סיינפלד, "שופט הנישואין", שנמכרה כבר לישראל ולאבו דאבי. גם תוכנית זו נמצאת בשלב פיתוח רעיוני בלבד, אבל מדובר בתוכנית ריאליטי שעוסקת בבעיות זוגיות. בכל תוכנית יציג זוג את בעיותיו בפני פאנל של קומיקאים ומומחה אחד, שיפסקו מי מבין בני הזוג צודק.



תוכנית בולטת נוספת היא "the cube" - שעשועון בריטי המשלב מראה דמוי "מטריקס" ואתגרים פיסיים. התוכנית אפילו הופקה, שודרה (מה, שכאמור, לא טריוויאלי השנה) ורשמה שיאי רייטינג בבריטניה.



עוד תוכנית שכדאי לשים אליה לב היא "אי החלומות". מפיק העל מארק ברנט - היוצר של "הישרדות" ו"המתמחה" - החליט לשנות כיוון ולייצר תוכנית חיובית. התוכנית מבוססת על סדרת דרמה משנות ה-70 בעלת שם דומה, כשבכל תוכנית מתחרים 12 מתמודדים על הגשמת חלום לנזקקים.



רב, כומר ואימאם



כמו בכל פסטיבל mip, גם השנה נתקלים בתוכניות מוזרות במיוחד. בשוודיה מציעים את "הכה את הבוס" - עובדים מקבלים הזדמנות להזמין את הבוס לקרב היאבקות.



אבל המנצחת בקטגוריה זו היא תוכנית טורקית שבה כומר, רב ואימאם מתחרים מי יצליח לשכנע אתאיסט להצטרף לדת שלו. אפשר רק לדמיין כיצד יגיבו הח"כים של ש"ס לתוכנית שבה ישראלי בוחר להתאסלם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully