וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פגיעה אנושה בזכויות האזרח

ארז כהן

9.10.2009 / 7:26

מלים בקבלנות



>> ממשלת ישראל הציעה בשבוע שעבר רפורמה מרחיקת לכת בחוק התכנון והבנייה הוותיק משנת 1965. כוונת הרפורמה היא לקצר ולייעל את ההליכים הביורוקרטיים בוועדות התכנון. עיקר הרפורמה מתבססת על ביטול הוועדות המחוזיות לתכנון ובנייה, שבהן תקועות תוכניות רבות, תוך חיזוק הוועדות המקומיות.

כוונת הרפורמה אולי טובה - קיצור וייעול ההליכים הביורוקרטיים בוועדות התכנון, אולם התוצאה תהיה פגיעה אנושה בזכות הקניין של האזרח הקטן. דומה שכולם מסכימים שהליכי התכנון והבנייה ארוכים ומורכבים, ושיש לפשטם ולייעלם. כולם גם מעוניינים בשקיפות ובטוהר המידות. גם הרעיון לבטל את הוועדות המחוזיות איננו פסול. אולם העובדה שהרפורמה תוכננה בחופזה ועתידה להתבצע תוך שלושה חודשים בלבד, ללא בדיקת השלכותיה על האזרח, הכלכלה, החברה והממשל, תוביל לטעמי להחמצה גדולה של יתרונותיה.



יוצרי הרפורמה החדשה שילבו בה היגדים מרשימים כגון "האפשרות לייעול הליכים להשגת קרקע למטרות ציבוריות", ו"הגדרת הזכאות לפיצויים הניתנים בגין אישור תוכניות פוגעות". מדובר לכאורה בכוונות טהורות שמטרתן לחסל את הביורוקרטיה, אך התוצאה הישירה תהיה דווקא צמצום דרמטי של אפשרות האזרח לתבוע פיצוי בגין ירידת ערך הקרקע שבבעלותו, בשל הגדלת הקושי להגיש תביעות ולקבל את הפיצוי בזמן סביר.



הכוונה לבטל במחי יד את הוועדות המחוזיות תעצים את הוועדות המקומיות, שיפעלו לפי אינטרסים סקטוריאליים מובהקים. בוועדות המקומיות לא יהיו אנשי המקצוע המאיישים את הוועדות המחוזיות. כך, הן יפעלו ללא פיקוח כלשהו וללא ראייה כוללת של צורכי המחוז כולו, מה שעלול לפגוע בצורכי הסביבה כמו ריאות ירוקות, הגנת ערכי טבע ועוד.



אני צופה שהעומס שיוטל על הוועדות המקומיות, ועל אחת כמה וכמה נוכח פרקי הזמן הקצרים שקצבה הממשלה לביצוע הרפורמה, רק יחמיר את הימשכות ההליכים, ויעכב מתן היתרים וביצוע פרויקטים.



האלטרנטיבה העדיפה לרפורמה בעיניי היא שתוכניות בעלות השלכה מעבר לעיר או הרשות המקומית יידונו במסגרת הוועדות מחוזיות, ורק תוכניות הנוגעות למרחב התכנון העירוני יאושרו בוועדות המקומיות. לצורך כך יורחב הרכב הוועדה המקומית ויכלול גם אנשי מקצוע ונציגים מהוועדה המחוזית. כדי לשמור על זכותו של האזרח לפיצוי על אובדן ערך רכושו יש צורך במנגנון מסודר למתן הודעות על פגיעה והבטחת פיצוי מוסדר להפקעות ולפגיעות תכנוניות.



-



הכותב הוא יו"ר לשכת שמאי מקרקעין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully