וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כשנסיים עם ערוץ 10 נעבור לרשות השידור"

מאת אופיר בר-זהר

11.10.2009 / 6:57

ועדת הכלכלה של הכנסת תפתח מחר בדיונים על הרפורמה בשוק התקשורת - שתכלול מעבר לרישיונות בטלוויזיה המסחרית והתרת פרסום בכבלים ובלוויין. "לא תהיה חקיקת בזק", מבטיח יו"ר הוועדה, ח"כ אופיר אקוניס



>> "לא תהיה חקיקת בזק, ייתכן שהדיונים יימשכו כמה חודשים עד שהחוק יגיע למליאה" - כך אומר יו"ר ועדת כלכלה, ח"כ אופיר אקוניס, לקראת הדיון שייערך מחר בוועדה בנושא הרפורמה בשוק התקשורת. "אני לא בא עם אקסיומות. זו הסדרה לשנים רבות ואני לא רוצה שיחזרו עוד כמה שנים ויבקשו תיקוני חקיקה. סוכם שהחוק יושלם עד 30 בנובמבר, אבל זה לא תאריך קדוש מבחינתי".



בתשובה לשאלה כיצד ניתן לדון ברפורמה כוללת בשוק על רקע מצבו המעורפל של ערוץ 10 והפסדי השחקניות בשוק, אומר אקוניס: "הדיון לא עוסק ספציפית בערוץ 10. זה לא על סדר היום של הוועדה באופן פרטני, אלא הסדרת שוק התקשורת כולו. דיוני ההמשך יהיו לאחר ההכרעה על ערוץ 10 והם יושפעו מהחלטת מועצת הרשות השנייה בנושא. אני לא מתערב בהחלטת מועצת הרשות השנייה. אפשר להניח שבעוד חודשיים או שלושה נהיה כבר לאחר ההסדרה של ערוץ 10". לאחר מכן הוא מוסיף: "כשנסיים את זה נגיע לרשות השידור, ואני מקווה שנצליח סוף סוף לבצע שם רפורמה יסודית, הנדרשת בדיוק כפי שנדרש המשך השידור הציבורי".

לדיון שיתקיים מחקר הוזמנו כל הגופים הרלוונטיים בשוק התקשורת, וכל אחד מהם יציג את עמדתו בנוגע לשינויים המוצעים. בדיונים הבאים תיבחן סעיף אחר סעיף הצעת החוק, המשתרעת על פני עשרות העמודים.



"אפשר להקדים את המעבר לרישיונות ל-2011"



הרפורמה עתידה לשנות באופן משמעותי את פניו של שוק התקשורת - החל ממעבר לרישיונות בטלוויזיה המסחרית אשר יעניק לערוצים 2 ו-10 זכות להחזיק בערוצים ללא הגבלה ובלי צורך לגשת למכרז (ויאפשר כניסת בעלי רישיונות נוספים), וכלה בהתרת פרסום בכבלים ובלוויין כאשר במקביל יחויבו hot ו-yes להציע למנויים חבילת ערוצים צרה במחיר מפוקח ולתמחר כל ערוץ נוסף בנפרד. הצעת החוק עברה קריאה ראשונה בחוק ההסדרים ולאחר מכן פוצלה, כלומר, המשך הטיפול בחוק והקריאות הנוספות ייערכו בהליך חקיקה רגיל. החלק העוסק בברית המועצות - איחוד גופי הרגולציה - אמור לעבור בחוק נפרד.



"שני תפוחי האדמה הלוהטים ביותר הם הרישיונות והפרסום בכבלים ובלוויין", אומר אקוניס. "צריך לשקול בכובד ראש את הנושאים הללו. אני מניח שעל שניהם וגם על החבילה הצרה יהיה דיון מעמיק ולעתים אף סוער". אקוניס מאמין כי "יש הסכמה רחבה למדי על סיום שיטת הזיכיונות, יש הבנה כי לחבילת בסיס יש חשיבות צרכנית רבה. לא נבחן רק מהי טובת התעשייה אלא מהי טובת הצרכן. חודשיים לפני 2010, הטלוויזיה בישראל היא עדיין הכלי הכי חזק מבחינה תקשורתית למרות העלייה המאז'ורית של האינטרנט".



אקוניס חוזר על עמדתו כי יגלה גמישות בנוגע למועד המעבר לרישיונות - 2012 על פי הצעת החוק. "לדעתי הגמישות יכולה להיות עד שנה לפני כן, זה נראה הגיוני גם מבחינת החקיקה וגם מבחינה טכנית, וכמובן גם מבחינת המוכנות של מי שירצה לקבל רישיון. להקדים את המועד לתחילת 2011 זה סביר". בעניין ברית המועצות אמר: "אשאף לסיים את החקיקה הנפרדת בעניין עד סוף מושב החורף כמו גם את החקיקה בנוגע לרשות השידור". באשר לאינטרנט, שלא הוכנס לחקיקה, ציין כי "אני חושב שבהחלט יש לבחון את מודל הפיקוח על הטכנולוגיות החדשות. אני מחכה לתוצאות השימוע במשרד התקשורת ומניח שזה יעלה בדיונים".



בתנאי הסף לקבלת רישיונות, מבהיר אקוניס, לא יהיו פשרות. "לדעתי צריך מאוד להקפיד שלא יינתן רישיון למי שיפעיל ערוץ טלוויזיה שיהיה סכנה לביטחון המדינה או יחתור תחתיה כמדינה יהודית וציונית", הוא אומר.



"יש מחשבות אחרות"



הרפורמה מסתמכת במידה רבה על ועדת מרדכי, אבל למסקנות הוועדה היו גם מתנגדים. ראשית, דעת המיעוט שכתבה עו"ד דנה נויפלד ממשרד המשפטים שבה ציינה כי המעבר לרישיונות לא יפתור את הכשלים בשוק וכי חסמים בשוק ימנעו כניסת מתחרים חדשים. בנוסף שלחה היועצת המשפטית של משרד התקשורת, עו"ד נגה רובינשטיין, מכתב ליו"ר הוועדה שבו כתבה כי "המלצות דעת הרוב גובשו בהתבסס על תשתית עובדתית חסרה והן מעוררות קשיים רבים מבחינה משפטית והסדרתית".



בעניין זה אומר אקוניס: "לוועדת מרדכי באמת יש בסיס רחב ברפורמה, אבל יש עמדות נוספות. חלו שינויים מסוימים מאז שהוועדה פירסמה את מסקנותיה. יש גם מחשבות אחרות על איך אמור להיראות שוק הטלוויזיה. בדיוק בגלל זה יתקיים דיון עמוק ויסודי".



בנוגע לחלקם של היוצרים בדיונים אמר אקוניס: "היוצרים רוצים להיות חלק מהחקיקה החדשה. הם רוצים שיהיו חובות סוגה עלית ויצירה מקומית ברישיון. אני חושב שהיצירה הישראלית היא מפוארת. אני חושב ש'רמזור' זו תוכנית אדירה, מ'מונית הכסף' אפשר ללמוד הרבה דברים, החדשות בישראל נעשות בצורה מקצועית. 'הבורר', 'סרוגים', 'שבתות וחגים' אלה סדרות מצוינות".



תגובת שר התקשורת, משה כחלון: "הרפורמה בשידורים שנקדם בשיתוף ועדת הכלכלה תחזק את שוק השידורים בישראל. הרפורמה החשובה תקבע כללים ברורים שישפרו את מעמדו של היוצר הישראלי ויפתחו אופק כלכלי לבעלי הרישיון. כמו כן הם יעניקו יכולת אכיפה ברורה לרגולטור. בכוונתי לקדם את הרפורמה בזמן הקצר ביותר שיידרש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully