וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנחם רונן, בנק מזרחי טפחות: הריבית תישאר על כנה עד סוף השנה, או תעלה ב 0.25 לכל היותר

TheMarker Online

12.10.2009 / 10:53

מנחם רונן, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות, מגיב לדיווח לציבור על דיוני הריבית



"תרשומת הדיון המוניטרי האחרון, לפיו הכריע נגד בנק ישראל בעד הותרת הריבית על כנה, הגם ששלושה מארבעה חברי הנהלה, שנטלו חלק בדיון, המליצו להעלותה ב-0.25 נקודת אחוז, משקפת למעשה את המחלוקת בנושא, כפי ששררה בשוק ההון ערב קבלת ההחלטה", כך אומר מנחם רונן, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות.



התרשומת מדגישה, עם זאת, את החשיבות הרבה שמייחס בנק ישראל לנושא היצעי המט"ח הגדולים, הגורמים בעקביות להתחזקות השקל, שבנק ישראל מעוניין לרסן. לפי המשוואה העולה מהתרשומת, כל עוד הריבית בחו"ל נותרת על כנה, יתקשה בנק ישראל להעלות את הריבית בארץ.



בנק ישראל אף צירף הערכה, לפיה הריביות בעולם תמשכנה להיות נמוכות מאוד עד אחרי תחילת 2010. כתוצאה ניתן להסיק שגם הריבית בארץ תישאר נמוכה מהרגיל. בנק ישראל עוטף שיקול זה בטיעון נוסף, לפיו ההתאוששות במשק עדיין לא בטוחה.



חשוב לציין כי שיקול שער החליפין חזק דיו כדי לגבור על טיעוני נגד רציניים להידוק מוניטרי, כגון סביבת מחירים מעט גבוהה מהרצוי וריבית בניכוי אינפלציה צפויה, שהיא מהנמוכות בעולם המערבי.



בנק ישראל מנטרל מוקש זה בכך שהוא מסביר שהאינפלציה האמיתית, זו שאינה כוללת את החלטות הממשלה, נמצאת באמצע היעד. אולם, ההתחבטות בה בנק ישראל נמצא מתבטאת בכך, שהוא מסביר את הצפי לירידה בקצב האינפלציה בהתחזקות השקל, שאותה הוא מנסה במקביל לבלום.



מאז ההחלטה התקבלו נתונים כלכליים על המשק שלא הצביעו על התרחבות נוספת ובחלקם אף הייתה נסיגה קלה. מנגד, בנושא הרלוונטי יותר לקבלת ההחלטה הבאה, הריביות בעולם, היה שינוי: הריבית באוסטרליה הועלתה במפתיע ויו"ר הבנק הפדראלי החל לרמוז על העלאת ריבית אפשרית.



"להערכתנו", אומר רונן, "שינוי זה ימצא ביטוי בהודעת הריבית הבאה. היא תכלול רמזים לכך שהריבית עשויה לעלות בקרוב, במידה ותסתמנה עליות בריביות בעולם. אולם, המדדים הקרובים יהיו כנראה נמוכים מספיק, כדי למנוע מבנק ישראל הוצאה לפועל של העלאת הריבית".



לכן, רונן אומר כי במצב הנוכחי, במזרחי טפחות מעריכים שהריבית תישאר על כנה עד סוף השנה, או תעלה ב 0.25 לכל היותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully