וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה תקציב 7 מיליון שקל לשיקום פארק הפרחים במושב שחר - קרס בגלל התחרות עם מגדלי הפרחים בקנייה

עמירם כהן

12.10.2009 / 16:06

בעלי החממות בקנייה מקבלים מהמדינה מים בחינם, ומשלמים לעובדיהם דולר ליום לעומת 35 דולר ליום בישראל



הממשלה תקציב 7 מיליון שקל לשיקום 'פארק הפרחים' במושב שחר שבחבל לכיש, שקרס בסוף שנות ה-90 בשל הקיצוץ במענקי ההשקעה, והתחרות עם מגדלי הפרחים באפריקה. מגדלי הפרחים במושב שחר היו ממובילי יצוא הפרחים בישראל, והוכרו כחקלאים מצטיינים, ובשל כך גם הוצע להם להקים על אדמתם פארק חממות, בדומה לפארקי החממות שהוקמו בהולנד.



מדובר בחממות בהן גידול וקטיף הפרחים ממוכן לחלוטין, בעל בקרת אקלים קיצונית של חימום וצינון, ומי השקיה הממוחזרים עד הטיפה האחרונה. המשרד בחר ב-18 מגדלים מהמצטיינים ביותר במושב, והציע להם להשקיע בפרויקט שאמור היה להוות את חלון הראווה של החקלאות הישראלית. החקלאים שהצטרפו לפרויקט נדרשו להשקיע חצי מיליון שקל, מזה יקבלו 200 אלף שקל כמענקי מדינה. לשם השוואה, ההשקעה בהקמת חממת פרחים 'רגילה' מסתכמת בחמישית מהשקעה זו.



מספר ימים לפני התחלת עבודות ההקמה, לאחר שהמגדלים חתמו על התחייבויות לספקים, החליטה הממשלה להקטין את המענק ל-135 אלף שקל. ההחלטה סיבכה את בעלי המשקים בהתחייבויות פיננסיות שלא יכלו לעמוד בהן. חלק מהמשקים שקרסו נמסרו לידי כונס נכסים וחלק אחר הושבת מייצור.



לקריסת ענף הפרחים במושב תרמה לא מעט התחרות הקשה שהתפתחה עם מגדלי הפרחים באפריקה, בעיקר בקנייה, שהייתה בעשור האחרון לאחת מיצואניות הפרחים הגדולות בעולם. בעלי החממות בקנייה מקבלים מהמדינה מענקי השקעה בשיעור 80% מעלות ההקמה, את המים להשקיה מקבלים ללא כל תשלום, לעומת 40 סנט למ"ק בישראל. כמו כן,הם משלמים לעובדיהם דולר ליום, לעומת 35 דולר ליום בישראל.



לאחרונה, גובשה במשרד החקלאות תכנית לשיקום הפארק, והממשלה אישרה לבקשת שר החקלאות שלום שמחון העברת תקציב של 7 מיליון שקל, 47 אלף שקל לחממה, למטרה זו. מנכ"ל משרד החקלאות יוסי ישי, אמר שבפארק המשוקם לא יהיו גידולים עתירי עבודה כמו פרחי ציפורן וורד, ובמקומם יגדלו בחממות שתילי גפן ליצור ענבי יין, עשבי תבלין, עציצי נוי, וגידולי נישה אחרים, שהם בעלי תרומה גבוהה יותר ליום עבודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully