וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אקסלנס נשואה: הריבית תישאר ללא שינוי בחודשים הקרובים

TheMarker Online

13.10.2009 / 10:11

על פי בית ההשקעות, הדחייה בהעלאת הריבית תביא להמשך העלייה במחירי הדירות עם כל האינפלציה הכרוכה בכך. הזמן אינו פועל לטובת בנק ישראל



אינפלציה



התפתחויות צפויות במחירים



• תמסורת הטווח הקצר בין שער הדולר לשכר הדירה ירדה ל-0.48 כעת כאשר רק 15% משכר הדירה נקוב בדולרים לעומת תמסורת של 0.9 שהייתה עד 2007 עת 90% משכר הדירה היה נקוב בדולרים, כך על פי מחקר של בנק ישראל.



המעניין הוא כי למרות הירידה בתמסורת, הדולר עדיין הגורם העיקרי המסביר תנודות סעיף הדיור בטווח הקצר. מדד המחירים לצרכן לחודש ספטמבר ירד ב-0.2% על פי הערכות אקסלנס נשואה, נמוך מתחזיות השוק בממוצע בדבר אי-שינוי במדד. האינפלציה ל-12 החודשים הקרובים על בסיס חודש אוגוסט 4%. האינפלציה במשך 2009 3.7%.



התפתחויות צפויות בתחום המחירים לחודש אוקטובר 2009 (הערכה כרגע 0.11%).



• מחיר הבנזין ירד ב-2.1% ומחיר שאר נגזרות הנפט ירדו על פי הערכת האנליסטים של אקסלנס בכ-3%. בניו יורק המחיר היה בסוף השבוע 71.77 ד/ח לעומת 69.95 ד/ח שבוע קודם לכן. בים הצפוני המחיר היה 69.88 ד/ח לעומת 67.14 ד/ח, בהתאמה.



• מחירי המזון עולים על רקע עונתי וחידוש העלייה במחירי הסחורות. בשבוע שחלף נסקו מדדי מחירי הסחורות, מחיר הסויה, התירס והקקאו עלו בכ-8%-9%, מחיר החיטה והקפה עלו ב-5%-6% ומחיר הכותנה עלה ב-4%. מתחילת ספטמבר המגמה מעורבת, מחיר התירס והקפה עלו בכ-10%, מחיר הקקאו עלה ב-16% אך מחיר החיטה ירד ב-6%.



• מחירי הירקות והפירות עולים מעבר לעלייה העונתית.



• מחירי הלבשה והנעלה עולים על רקע תקופת החגים, כניסת עונתית של בגדי החורף ועלייה בתחושת העושר של הציבור בשל העלייה בשערי ני"ע מאז חודש מארס.



• עלות נסיעות לחו"ל יציבה על רקע עונתי מחד גיסא וייסוף השקל מאידך גיסא.



מוניטארי



התפתחויות והערכות בשוק ההון:



• הריבית תישאר ללא שינוי בחודשים הקרובים, 0.75%, על רקע הותרת הריבית באירופה, ארה"ב ובריטניה על כנה, להערכת איתן בן דוד ושלמה מעוז מאקסלנס נשואה. בנק ישראל אינו מעוניין כי העלאת הריבית תגרום להתחזקות השקל בה הוא נלחם באמצעות רכישות מט"ח.



למעשה בנק ישראל פועל כמו שוק ההון מתוך ראייה לטווח קצר, אין אינפלציה לטווח הקצר, על רקע עונתי, אזי הוא אינו מעלה הריבית. רק כאשר האינפלציה תגבר, אולי במארס 2010 הוא יגיב פבלובית ויעלה ריבית מתוך תקווה כי באותה עת גם הבנקים המרכזיים בעולם יעלו הריבית.



הדחייה בהעלאת הריבית תביא להמשך העלייה במחירי הדירות עם כל האינפלציה הכרוכה בכך. הזמן אינו פועל לטובת בנק ישראל.



• פער התשואה בין ישראל לארה"ב ירד בשבוע שחלף. פער התשואה באג"ח לעשר שנים מול ארה"ב היה בסוף השבוע 170 נ"ב לעומת ממוצע של 177 נ"ב בממוצע בסוף ששת השבועות האחרונים ולעומת 182 נ"ב שבוע קודם לכן.



פער התשואה באג"ח לחמש שנים היה 140 נ"ב לעומת 153 נ"ב ולעומת 158 נ"ב, בהתאמה. פער התשואה לשנתיים היה 125 נ"ב לעומת 146 נ"ב שבוע קודם לכן.



• ציפיות האינפלציה הנגזרות משוק ההון ממשיכים לרדת ברציפות זה מספר שבועות לטווח של עד שלוש שנים. השוק, נכון להערכת אקסלנס נשואה, מעלה ציפיות האינפלציה לטווח של 3-10 שנים.



ציפיות האינפלציה לטווח של עד עשר שנים נמוכות ב-26 נ"ב לעומת גג האינפלציה של הממשלה העומד על 1%-3%.







שערי הריבית הצפויים להערכת האנליסטים של אקסלנס:



• ריבית כיום 0.75%



• בסוף חודש אוקטובר 0.75%.



• ריבית שנה מהיום 3.5%-4%.



השוק הסולידי



• נקודות לציון: לחצים מנוגדים יפעלו על השחרים בשבועות הקרובים, מחד גיסא מדדים נמוכים במשך חודשים ארוכים וריבית בנק ישראל ללא שינוי ומאידך גיסא הכרזת יו"ר הפד כי הוא יהיה מוכן להעלות ריבית, הכרזה שהביאה לעלייה בתשואות בארה"ב ומשפיעה על האג"ח בישראל.



התוצאה היא כי התשואה הפנימית של השחרים תהיה מעניינת בעיקר עם מח"מ של 3-5 שנים; החשש מעלייה בתשואות באג"ח לטווח ארוך הביא בשבוע שחלף לעלייה בתשואת האג"ח לטווח ארוך ב-1-4 נ"ב בעוד שבאג"ח לטווח קצר עד מח"מ של 3.2 שנים התשואות ירדו ב-12-14 נ"ב.



כתוצאה מהאמור פער התשואה בין אג"ח סינתטי לשנתיים לעשר שנים עלה בשבוע שחלף ב-15 נ"ב ל-287 נ"ב; הנפקות האג"ח על ידי האוצר נמוכות ויישארו נמוכות על רקע ציפייה לעלייה בהכנסות מסים לאחר השפל שהיה בחודשים האחרונים.



צמודי המדד



• נקודות לציון: המחסור בצמודי המדד הממשלתיים נמשך; המשך הירידה בציפיות האינפלציה; עלייה בתשואת האג"ח לטווח ארוך ב-3-5 נ"ב, יציבות בצמודי המדד לטווח בינוני וירידה בתשואה לטווח קצר בשעור של 3-10 נ"ב בדרך כלל; לטווח של שנה קדימה צמודי המדד מעניינים יותר ביחס לשחרים לאורך כל העקום, אם כי גם החזר התשואה שלהם עלוב.



השוואת שחרים/צמודי מדד ואחרים, השבוע שלפנינו ובהמשך



• מהנעשה בשווקים: שערי המניות נסקו בעולם באין חלופות להשקעה והמשך ההתאוששות הכלכלית ביותר ויותר מדינות; מחיר הסחורות, הנפט והזהב בעלייה מאותן סיבות וכן מירידת ערך הדולר; האינפלציה בחודשים הקרובים נמוכה ובנק ישראל לא מעלה הריבית כמו מדינות המערב המרכזיות; הנפקות האוצר בצמצום.



להלן הערכות האנליסטים של אקסלנס נשואה לסדר כדאיות ההשקעה לשבוע הקרוב:



תל בונד 20 ו-40 עם עודף תשואה 1.78% ו-3.38% בהתאמה.



אג"ח מט"ח; רצוי קונצרני, של מדינות מפותחות ובעיקר של מדינות מתעוררות.



שחרים בינוניים עם מח"מ של 3-5 שנים, טווח ההשקעה עד 4 חודשים מהיום.



מק"מ לשנה עם 1.53% וגילון 817 עם תוספת תשואה של 12 נ"ב.



צמודי מדד קצרים עד מח"מ של עד 3 שנים.



אג"ח של מתעוררות של מכסיקו, הונגריה, ברזיל פולין וטורקיה למרות התנודות בשערי החליפין. לממש אג"ח דרום אפריקאי. אפיק זה מיועד למומחים בלבד.



הנפקות



• השבוע יונפקו אג"ח בסכום של 1 מיליארד שקל מזה ממש"ק 0115 ו-0219 בסכום של 20 מיליון שקל כל אחד וכן 500 מיליון שקל צמודים 1019.



השוואה אג"ח ישראל ארה"ב



• הריבית בארה"ב 0.125% ובישראל 0.75%. פער של 62.5 נ"ב. התאריכים מימין לשמאל.







קו האיזון לעיל, עודף התשואה של האג"ח הישראלי לעשר שנים עומד על 1.70%. עודף התשואה לאג"ח לחמש שנים עומד על 140%. עודף זה כולל הסיכון הישראלי שיש ליטול אותו בחשבון. האדום מייצג שפל והכחול שיא לשבועות האחרונים המופיעים בטבלה.



הסקירה נכתבה על ידי איתן בן דוד משנה למנכ"ל ושלמה מעוז, כלכלן ראשי באקסלנס נשואה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully