וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלל פיננסים עולמית יומית: "כסף, כסף, ידחוף"

TheMarker Online

13.10.2009 / 12:10

אמיר כהנוביץ, כלכלן מאקרו בכלל פיננסים טוען כי גם לחבר'ה הטובים מאירופה שהתכנסו בועידת ה-G20, לא באמת איכפת מסתבר מהדולר, או "הדולר עשה את שלו הדולר יכול ליפול"



הפתעות חיוביות בראשית דיווחי החברות לרבעון השלישי (ראו הרחבה), עליית מחירי סחורות, שחיקת ה-ין ומספר התפתחויות כלכליות חיוביות (ראו בהמשך) הצליחו למשוך הבוקר את בורסות אסיה לעליות, מדד הניקיי 225 עלה ב-0.6% ומדד ההנג-סנג ב-1.3%.



העליות במזרח נתמכו גם בפרסום בוול-סטריט ז'ורנאל כי ההיתר הממשלתי לחברות קטנות ביפן לדחות את החזרי החוב שלהם לבנקים, יתחלף במתן רשות ההחלטה לבנקים עצמם, מה שדחף לעליות הסקטור הפיננסי.



באירופה לעומת זאת, ההתפתחויות הנ"ל לא עשו הרבה רושם והמשקיעים בעיקר חוששים מנתונים שצפויים להתפרסם היום ומחר בנוגע לצרכן האמריקאי (היום יתפרסם מדד בטחון הצרכנים ומחר נתון המכירות הקמעונאיות שצפוי להצביע על ירידה חדה של 2.1%), וכן מרמות המחירים הגבוהות אליהם הגיעו המדדים (על פי המגולם במכפילים עליהם).



ברקע מעיבה גם הורדת ההמלצה של גורואית ההשקעות מרדית וויטני בנוגע למניית מ"קנייה" ל"ניטרלי", שגררה ירידה של 1% בערכה. המשקיעים נוטים הבוקר לכיוון הבטוח, אל האג"ח הממשלתי ולסחורות (הנפט מזנק הבוקר ביותר מחצי אחוז) ומנסים לראות אם העליות האחרונות מתקבלות בשוק ביציבות.







הדו"חות מפתיעים - ברבעון הבא זה כבר יהיה קשה יותר



השבוע ממשיכים דו"חות החברות לרבעון השלישי להוביל את כיוון המסחר וההפתעות לחיוב מושכות בסך הכל לעליות. בהמשך השבוע יתעניינו המשקיעים בעיקר בדו"חות החברות הפיננסיות בניהן , גולדמן זאקס, , בנק אוף אמריקה וכן במספר חברות מסקטורים אחרים ובראשם אלה של , ו.



ההתחלה החיובית צפויה לגרור גם את האנליסטים להעלות את תחזיותיהם לרווחים ובמיוחד לרבעון הרביעי, מה שיקשה על הפתעה חיובית גם בפעם הבאה. כבר כעת ניתן לראות משקלול שנעשה על ידי בלומברג כי בעוד כעת עומד הרווח הממוצע למנייה במדד ה-s&p500 על 52.9 הוא צפוי לעלות ל-60.31.



גם צפי זה נמצא במגמת עלייה מתונה מאז יוני השנה, זאת לאחר שתחזיות הרווח של האנליסטים היה במגמת ירידה חדה מתחילת 2008 ועד אז. גם העלאת ההמלצות הנ"ל לא מצליחות לשמור על מכפילי המניות נמוכים כשמחיריהן ממשיכים כידוע לזנק.



להמחשה, המכפיל הנוכחי על מדד ה-s&p500 עומד על 20.3, ערך גבוה היסטורית, אך גם העתידי לא הרבה יותר טוב ממנו, 17.85. "עם זאת, אנחנו מעריכים כי האנליסטים עדיין שמרנים לאחר שנכוו במשבר, ומבחינת מאקרו רואים התרחבות כלכלית חדה והמשך העלאת המלצות", אומר אמיר כהנוביץ, כלכלן מאקרו בכלל פיננסים.



4 סיבות לעליות באג"ח הממשלתי היום



אתמול חגגו בארה"ב את יום קולומבוס ולכן לא התקיים מסחר באג"ח אלא רק במניות, והבוקר האג"ח הממשלתיות כבר חזרו להיסחר בעליות מתונות.



ברקע לעליות באג"ח מלבד אי הוודאות הבוקר בשווקי המניות, היו שלל גורמים: חשש, כאמור, מאכזבה מנתון המכירות הקמעונאיות שיתפרסם מחר, צפייה לגל רכישות נוסף של אג"ח ממשלתיות על ידי הפד, דיווח על ניסוי טילים נוסף של צפון קוריאה, שהבריח משקיעים אל נכסים בטוחים והתבטאות של יו"ר הפד של סנט-לואיס כי שיעורי האבטלה הגבוהים ימנעו העלאה קרובה של הריבית.



נזכיר כי אמירתו של ברננקי מסוף השבוע כי הריבית תועלה רק כשההתאוששות תהיה וודאית, הגדילה את ציפיות המשקיעים להעלאת ריבית, משום העובדה שברננקי העז להגיד את המילים "העלאה" ו"ריבית" באותו משפט.



נזכיר כי כיום יש עדיין ביקושים חזקים להנפקות הממשל האמריקאי, ועדיין ישנם רוכשים גדולים בניהם בנקים מרכזיים ובנקים מסחריים ברחבי העולם שמעוניינים כל אחד מסיבותיו שלו לרכוש אותם, אם בשל רצון להחליש את המטבעות המקומיים או בשל הצורך להיות נזילים יותר, כחלק מלקחי המשבר.



"להערכתי, סיבות אלה צפויות להיחלש בקרוב ולא ימשיכו לתמוך באפיק הממשלתי", אומר כהנוביץ.



אג"ח צמודות (מדד) מכות זה שנים את הלא צמודות



למרות שמזה שנים סביבת האינפלציה בארה"ב נמוכה מאד (היסטורית), הנתונים מראים שהמשקיעים מופתעים ממנה כמעט כל שנה מחדש כלפי מעלה. למעשה, התשואה השנתית הממוצעת שהשיגו המשקיעים על השקעה באג"ח צמודות (tips) הייתה גבוהה בכ-1.1% מזאת באג"ח לא צמודות, כך מאז החלו ה-tips להיות אפיק השקעה נפוץ ב-1999.



למעשה, רק ב-3 שנים באותה תקופה השקעה באג"ח צמודות השיאה תשואת חסר למשקיעים, ב-2003 ,2005 ו-2008. אומנם חלק מהתשואה העודפת מיוחסת לתוספת הסיכון אותו דורשים משקיעים על חוסר הוודאות הקיימת מבחינתם באג"ח הצמודות, אך עדיין אין בה להסביר את הפער הגדול.



ב-5 מתוך 10 השנים המדוברות עמדו ההפרשים אף על יותר מ-2%, ובאותן שנים האינפלציה הפתיעה רק ב-0.8% בממוצע.



היום צופים המשקיעים (על פי המרווחים בין אגרות החוב הצמודות לשאינן צמודות) כי האינפלציה הממוצעת ב-10 השנים הקרובות בארה"ב תעמוד על 1.85%, זאת למרות שהאינפלציה הממוצעת ב-20 השנה האחרונות עמדה של 4.12% ולמרות שיעד האינפלציה (הלא רשמי) של הפד הוא 2%.



בכלל פיננסים מעריכים כי למשקיע לטווח ארוך כדאי להעדיף השקעה באג"ח צמודות ומאמינים שאפיק זה ימשיך להכות את האפיק הלא צמוד.



בשבוע שעבר, רק בשל להסב את האוזן, התבצעה הנפקה מוצלחת ביותר של אג"ח צמודות ל-10 שנים בארה"ב עם ביקושים של פי 3.12 על ההיצע, גבוה מיחס הביקושים להנפקות דומות לאג"ח לא צמודות מה שמאותת אולי על המשך תור הזהב של האג"ח הצמודות.



לבזבז את ארה"ב ביציאה מהמשבר - "כסף, כסף, ידחוף"



הכסף, או יותר נכון הדולר ממשיך לדחוף את ארה"ב מחוץ לבור המשבר, אבל הוא נשאר למטה "אל תדאג בחורציק', נחזור לחלץ אותך כשהמצב ישתפר". חתן פרס נובל לשלום ונשיא ארה"ב ברק אובמה לא מפקיר דולרים בשטח אבל עם כל הרצון הטוב, לדולרים אין זכות הצבעה בארה"ב.



הגרעון האמריקאי ממשיך להתרחב, הריבית כבר קיבלה צורה של אפס, והדולר רשם ירידה של 14.4% בתוך חצי שנה אל מול 6 המטבעות המובילים מולו (מדד ה-dxy). גם לחברה הטובים מאירופה שהתכנסו בועידת ה-g20, לא באמת איכפת מסתבר מהדולר, או "הדולר עשה את שלו הדולר יכול ליפול".



רק הסינים ועוד כמה שהסתבכו שקנו המון דולרים מנסים עכשיו לעבור לאפיקים אחרים וקונים בין השאר זהב (הנתונים מראים שבנקים מרכזיים בעולם גיוונו ברבעון החולף את רזרבות המט"ח שלהם והעדיפו לרכוש בעיקר יורו ו-ין 63% מול 37% בלבד רכישות של דולר).



אם בעבר למשקיעים לא היו הרבה ברירות היום הם כבר יכולים להשקיע בקלות בסחורות, במדינות מתעוררות ובכלל, יש היום הרבה יותר אלטרנטיבות. המשפט "לשים דולרים מתחת לבלטות" יוצא מהמחזור.



להערכת כלל פיננסים, (כפי שהתפרסמה בעבר במסמך 11 סיבות להחלשות הדולר) למרות הירידות החדות בערכו, הדולר עדיין חשוף ללחצי החלשות מצד גורמים רבים.



מאקרו היום



היום יפורסם סקר ה-zew בגרמניה ובאירופה, הסוקר 350 משקיעים מוסדיים ואנליסטים בדבר השאלה האם אתה צופה שמצב הכלכלה בחצי השנה הקרובה יהיה טוב יותר או רע יותר.



המדד הוא ההבדל בין הטוב לרע, בין השחור ללבן, בין הטובים לרעים, בין המזרח למערב, בין הרוביני-ם לביבי-ם. הערכות מוקדמות הן שהמדד ימשיך לעלות ויצביע על עלייה באופטימיות.



כמו כן, היום יפורסמו גם מדדי המחירים לצרכן במספר מדיניות באירופה וביצועי התקציב האמריקאי החודשי.



הסקירה נכתבה על ידי אמיר כהנוביץ, כלכלן מאקרו בכלל פיננסים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully