וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל האוצר: "לא ייתכן שמפעל הפיס יעבוד בשיטות מפוקפקות"

צבי זרחיה

13.10.2009 / 15:53

לדברי ירום אריאב, "שיטת ההגרלות החדשה של מפעל הפיס היא בניגוד להיתר שקיבל ממשרד האוצר"



"לא ייתכן שמפעל הפיס יעבוד בשיטות מפוקפקות ללא שקיפות, בצורה לא בהירה ובלי גילוי", כך אמר בצהרי היום (ג') מנכ"ל משרד האוצר, יורם אריאב. הדברים נאמרו במסגרת דיון שקיימה ועדת הכלכלה על הקטנת סיכויי הזכייה בפרס הראשון בהגרלות.



לדברי אריאב, "שיטת ההגרלות החדשה של מפעל הפיס היא בניגוד להיתר שקיבל ממשרד האוצר, לכן דרשנו להפסיק את ההגרלה בתנאים אלו". אריאב הסביר כי השיטה החדשה פוגעת בעיקר בשכבות החלשות ולכן יש דרישה לחזור לשיטה הקודמת, שבה סיכויי הזכייה גדולים יותר.



"מפעל הפיס הוריד את סיכויי הזכייה ב-38% בפועל ללא אישור מהרגולטור", אמר אריאב. "מוכרים לציבור אשלייה של זכייה בפרס הראשון", הוסיף. "הציבור רואה את הפרס, את החלום, וזה מגדיל את ההימורים, כאשר מי שנפגע בסופו של דבר הם אותם אנשים קשיי יום".



אריאב קרא לח"כים להרים את הכפפה כדי שלרגולטור יהיו הכלים החוקיים לפקח על מפעל הפיס. "למשרד האוצר אין כלים חוקתיים טובים. מפעל הפיס עובד כרגע ללא אישור, ואנו לא מאשרים את הסדרי ההגרלה החדשים".



אריאב הבהיר כי מפעל הפיס חייב להפנים שהוא מנהל כספי ציבור ולהתנהג בשקיפות, ביעילות ובהגינות. "קיים דו"ח של מבקר המדינה עם נתונים חמורים על התנהלות מפעל הפיס, אך זה מסרב לאפשר למשרד האוצר לבצע ביקורת", אמר.



"מפעל הפיס התחייב בפני האוצר ליישם את חוק חובת המכרזים, ועד היום הוא גורר רגליים", אמר אריאב. בכנסת ציינו כי משמעות החוק היא שמפעל הפיס נדרש להעסיק עובדים, יועצים וכיו"ב באמצעות מכרז שיוויוני לפי חובת המיכרזים.



ח"כ כרמל שאמה (ליכוד), אשר יזם את הדיון, אמר כי "מאז שינוי השיטה ישנה ירידה ברורה במספר הזוכים". לדבריו, "סיסמת הלוטו היא 'הכל אפשרי' אך מסתבר שהכל אפשרי חוץ מלזכות". שאמה הוסיף כי "כחברי ועדת הכלכלה עלינו להגן על הציבור ולדרוש להקל את כללי המשחק לטובת הציבור. הפעילות החינוכית של הפיס לא מכשירה עושק של הציבור".



יו"ר הועדה ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד) אמר כי יש לשים קץ לאנומליה הרגולטורית הקיימת, אשר גורמת לשני גופים שלטוניים להגיע לבג"צ. אקוניס דרש ממשרד האוצר לעגן בחקיקה ראשית את כל תחום ההגרלות וההימורים במדינת ישראל ואף לקבוע אמות מידה שיבטאו את מדיניות הממשלה ביחס להקצאת הכספים.



הדרישה של אקוניס באה להגדיל את נתח הרווחים של מפעל הפיס אשר מוקדש לבניית מוסדות חינוך ותרבות בפריפריה ולמימון פרויקטים נוספים. למעשה הציע אקוניס חוק שיגדיר את הפיקוח על מפעל הפיס. לפי הודעתו, ועדת הכלכלה תקדם הצעת חוק שתועבר אליה על ידי הממשלה או חברי הכנסת.



דורון אנגל, סמנכ"ל מפעל הפיס, אמר כי "מפעל הפיס יידע את האוצר מבעוד מועד על השינויים המתוכננים בלוטו". לדבריו, "פגיעה בלוטו תפגע באופן מיידי בציבור וביכולת של הפיס להגדיל את התקציבים לרווחת הקהילה".



"בחינת העובדות הקשורות ללוטו החדש מלמדות כי סיכויי הזכייה בלוטו החדש (אחד ל-18 מיליון) הם טובים גם ביחס לעולם", אמר אנגל. "באיטליה הסיכוי לזכות עומד על אחד ל-622 מיליון, בגרמניה הסיכוי הוא אחד ל- 139.8 מיליון ובניו יורק הסיכוי הוא אחד ל-49 מיליון", הוסיף. "סיכויי הזכייה בלוטו החדש טובים גם ביחס לטוטו הישראלי שבו הסיכוי לזכות הוא אחד ל-40 מיליון".

לדבריו, שיעור החזר הפרסים הוא המרכיב החשוב ביותר בהגרלה - הוא זה שקובע כמה כסף חוזר ללקוחות. אנגל אמר כי בלוטו החדש גדל שיעור החזר הפרסים והוא עומד על 60% לעומת 56.5% בלוטו הישן. "המשמעות היא שבלוטו החדש הלקוחות קיבלו יותר כסף בפרסים", אמר אנגל. "מדובר בתוספת של כ-100 מיליון שקל בכל רמות הפרס, בהשוואה לאותן מספר הגרלות בלוטו הישן", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully