וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר חדש: הביקוש לנפט בכלכלות המפותחות הגיע לשיאו כבר בשנת 2005

נמרוד הלפרן

13.10.2009 / 19:13

הירידה בביקוש במדינות OECD נובעת משימוש במכוניות חסכוניות יותר, התייצבות בשיעור בעלי המכניות ושימוש בדלקים חלופיים



הביקוש לנפט בכלכלות המפותחות הגיע לשיאו בשנת 2005, זמן רב לפני שהמיתון הגלובלי גרר נפילה בביקוש, כך לפי מחקר חדש של מכון המחקר קיימברידג' אנרג'י ריסרץ' אסושיאייטס (cera), עליו דיווחה סוכנות הידיעות אי.פי.



המחקר, שפורסם היום, קבע כי הביקוש לנפט ב-30 המדינות החברות בארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי (oecd) החל לרדת כבר לפני ארבע שנים, על רקע מעבר לכלי רכב חסכוניים יותר במונחי צריכת דלק והרחבת השימוש בדלקים חלופיים כמו אתנול. סיבה נוספת לכך היתה התייצבותו של שיעור בעלי המכוניות במדינות המפותחות, ציין cera.



מדינות oecd אחראיות ל-54% מהביקוש העולמי לנפט. הביקוש לפנט בארה"ב, צרכנית האנרגיה הגדולה בעולם, ירד מאז שנת 2005 ב-2 מיליון חביות ביום, לפי נתוני משרד האנרגיה האמריקאי. המחקר של cera לפיו שיא ביקוש הנפט בכלכלות המפותחות כבר חלף, מצטרף למחקרים אחרים שפורסמו בשנים האחרונות, אשר קבעו כי תפוקת הנפט העולמית אף היא הגיעה לשיאה, על רקע הידלדלות שדות הנפט של יצרניות גדולות דוגמת בריטניה, נורווגיה ומקסיקו.



בעשור החולף נרשמה ירידה בתפוקתן של יותר משני שלישים מיצרניות הנפט הגדולות בעולם, ובכלל זה למעלה ממחצית מדינות אופ"ק. התפוקה העולמית של נפט "רגיל" - ללא נפט כבד, קידוחים ימיים עמוקים ונוזלי גז טבעי - כבר הגיעה לשיאה ב-2004, לפי נתוני האיגוד לחקר שיא תפוקת הנפט והגז (aspo).



סוגיית שיא תפוקת הנפט עלתה בראשונה לאחר שהגיאולוג מ. קינג יוברט הראה במחקר לפני 50 שנה כי תפוקתם של שדות נפט או מדינות הולכת וגדלה מדי שנה, עד שהיא מגיעה לשיא - פחות או יותר בשלב שבו מחצית מהעתודות נוצלו. מנקודת אל-חזור זו, הולכת ומתכווצת התפוקה עד לאפס. תחזיתו של יוברט כי תפוקתה של ארה"ב תגיע לשיא ב-1970 התממשה בדיוק מפליא, ומאז הגיעו מדינה אחר מדינה בעולם לשיאי תפוקה.



ההשלכות הכלכליות של שיא תפוקת הנפט עשויות להיות הרבה מעבר להתייקרות מחירי הדלק. הזמינות היחסית של הנפט והקלות שבה ניתן לזקק אותו יוצרות עודף אנרגיה - פער בין כמות האנרגיה המופקת מנפט לבין כמות האנרגיה הנדרשת כדי לשאוב אותו ולזקקו.



עודף אנרגיה זה מבטיח את קיומם של מאפיינים רבים של אורח החיים המודרני, בהם ניוד סחורות בעלות נמוכה, תהליכי פירבור עירוניים והעסקת חלק קטן מכוח העבודה בייצור מזון עבור מרבית הציבור המועסק בשירותים ובייצור. מצב זה עשוי להשתנות בעקבות שיא התפוקה, שאחריו תידרש השקעה גדולה יותר של אנרגיה בייצור כל חבית נפט - דבר שיצמצם את כמות אנרגיה המופנית לתפעול מגזרים אחרים של הכלכלה.



נכון להיום, אין בנמצא דלקים חלופיים שמייצרים עודף אנרגיה גדול יותר מזה של הנפט. בשל כך, צפוי שיא תפוקתו להיות שונה משיאי תפוקה קודמים, אשר בישרו על המעבר משימוש בעץ לפחם ועל המעבר מפחם לנפט - ושבעקבותיהם נרשם גידול בעודף האנרגיה הודות ליעילות גבוהה יותר של מקורות האנרגיה החדשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully