וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהלי קרנות של בר סטרנס צפויים ל-20 שנות מאסר

נמרוד הלפרן

13.10.2009 / 20:22

נפתח משפטם של ראלף צ'יופי ומתיו טנין אשר מואשמים בהסתרת הבעיות הפיננסיות בקרנות הגידור של בר סטרנס



משפט ההונאה של שניים ממנהלי קרנות הגידור של בנק ההשקעות האמריקאי בר סטרנס ייפתח היום בניו יורק, במסגרת המשפט הראשון של בכירים במגזר הפיננסי המואשמים על רקע המשבר הפיננסי העולמי.



ראלף צ'יופי, בן 53, שימש כמנהל תיקי ההשקעות הבכיר בשתי קרנות הגידור של בר סטרנס אשר קרסו ביוני 2007. מתיו טנין, בן 47, שימש כסמנכ"ל התפעול של אותן קרנות גידור. שניהם מואשמים בהסתרת הבעיות הפיננסיות של הקרנות מפני המשקיעים, אשר הפסידו 1.4 מיליארד דולר בעקבות קריסתן.

כתב האישום כולל סעיפי הונאה וקשירת קשר לביצוע הונאה. השניים מואשמים בכך שהטעו את המשקיעים בקרנות הגידור שניהלו לגבי מידת הסיכון בהשקעות בשוק משכנתאות הסאבפריים, וגרמו להם לחשוב כי מצבן של הקרנות טוב, בשעה שידעו כי אלו לא פני הדברים.



העונש המירבי על העבירות המיוחסות להם הוא 20 שנות מאסר. צ'יופי מואשם גם בעבירות של מסחר לפי מידע פנים, על רקע חשד כי משך 2 מיליון דולר שהשקיע בשתי הקרנות לפני קריסתן.



מדובר באישומים הפדרלים הפליליים הראשונים בארה"ב, בגין חשדות להונאה בבנקים ובבנקי המשכנתאות. השקעותיהם של אותם גופים פיננסיים בני"ע מגובי משכנתאות סאבפריים, איבדו את מרבית שוויין וחייבו את חברות הפיננסיים, כמו גם בנקים ברחבי העולם, לרשום מחיקות והפסדים של יותר מטריליון דולר.



שתי קרנות הגידור, שניהלו צ'יופי וטנין, השקיעו כמעט את כל כספן בני"ע מגובי משכנתאות סאבפריים וספגו הפסדים כבדים ביוני 2007 בעקבות נפילות חדות בשוק ה-cdo וזינוק במספר לווי משכנתאות הסאבפריים שלא הצליחו לעמוד בתשלומים. קריסת הקרנות היתה אחד הסימנים הראשונים לבעיות בשוק משכנתאות הסאבפריים, אשר גרם בהמשך למשבר במערכת הפיננסית העולמית כולו.



התביעה נגד צ'יופי וטנין מבוססת על תכתובת אי-מייל בין השניים, במסגרתה העריכו כי הקרנות נמצאות בקשיים. טנין אף כתב באי-מייל ששלח לצ'יופי כי הוא חושש ששוק האג"ח בו השקיעו "גמור" (toast) ואף הציע לסגור את הקרנות. למרות זאת, ארבעה ימים מאוחר יותר דיווחו השניים למשקיעים בקרנות כי הם מרגישים בנוח עם השקעות הקרן.



בעקבות קריסת שתי קרנות הגידור של בר סטרנס, אשר ניהלו בעבר נכסים בהיקף של 20 מיליארד דולר, הגישו משקיעים בקרנות שורה של תביעות בהן נטען כי בנקים וחברות פיננסים הטעו ביודעין את המשקיעים לגבי שווי השקעותיהם. קריסת הקרנות גם הביאה בסופו של דבר להתמוטטות בר סטרנס ב-2008. בסופו של דבר, נרכש בר סטרנס על ידי ג'יי.פי מורגן צ'ייס, בתמיכת הבנק הפדרלי, תמורת 2.2 מיליארד דולר - כ-5% משווי הבנק בתחילת שנת 2007, לפני פרוץ משבר האשראי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully