וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגורילה שוב לא מאכזבת

ד"ר עמי שקד

14.10.2009 / 11:53

הדו"חות המצויינים של אינטל אתמול הזרימו (עוד) אופטימיות לשווקים - אבל ד"ר עמי שקד לא ממהר לשלוף את השמפניה: רצף ארוך מדי של עליות צריך לעורר בעיקר דאגה מפני מימוש רווחים קרוב

אתמול, אחרי תום המסחר בוול סטריט, הציגה "אינטל" המכונה "הגורילה" מאזן מעודד לרבעון שהשפיעו מיידית לחיוב על השווקים באסיה הבוקר והשרו אופטימיות בבורסות העולם. אינטל, יצרנית השבבים הגדולה בעולם דיווחה על הכנסות של 9.4 מיליארד דולר ברבעון לעומת צפי של 9 מיליארד דולר - עליה של 807 מיליון דולר לעומת הרבעון השני של 2009. הרווח למניה לרבעון הסתכם ב-33 סנט לעומת תחזיות אנליסטים לרווח של 28 סנט בלבד.

לאור השפל בכלכלה העולמית ובארה"ב בפרט, מאזן אינטל התקבל בהתלהבות ואנליסטים רבים הזדרזו לבשר על בוא האביב למסחר בוול סטריט. צרפו לאינטל את המאזן הנאה של "ג'ונסון אנד ג'ונסון" ותקבלו תחושה אופטימית מצד הסוחרים שמתעלמים מהקשיים שפוקדים את בנק CIT ומאיימים להעבירו לכינוס.

האופטימיות במניות בוול סטריט החלה כזכור מנקודת השפל במרץ 2009 בעקבות ריבית אפס וגשם כסף שהוריד הבנק המרכזי (הפד) על הכלכלה האמריקאית: ממרץ צברו מדדי המניות עליות נאות כאשר הפרשנים נאחזים בכל שביב של ידיעה כלכלית טובה להעצמת האופטימיות. גם ההסבר שריבית אפס תישאר במרבית 2010 מסייעת לתחושה הטובה. מאזנה של אינטל, חברת ענק במושגים בינלאומיים ומרכיבה מרכזית במדדי המניות, רק מעודדת כצפוי את האופטימיים. מאזן "גוגל" שיתפרסם הערב עשוי אף הוא לתרום לתחושה מעודדת.

ספקנות לא תזיק

אינני "הורס מסיבות" אבל משנותיי בארה"ב למדתי ששינוי מגמה תופס אותנו בד"כ לא מוכנים. פסיכולוגיה - תחום התמחותי משיק למצבי הרוח בבורסות באופן כמעט קבוע: מאופוריה לעוד אופוריה, לחילופין מדיכאון למועקה ולדיכאון עמוק יותר. בסמינר שהשתתפתי בחברת הברוקרים "אוסקר גרוס" לפני שנים רבות הובהר שוב שהמעבר מאופטימיות לפסימיות מהיר וקשה לחיזוי או אף להערכה נכונה. דווקא כעת, עם מאזן אינטל המעודד כשברקע אנליסטים שמצפים לראלי סוף השנה במיוחד במניות הטכנולוגיה, ראוי להיזהר שבעתיים. לא שצפויה ירידה, אינני נביא זעם, אבל כשרבים סביבי אופטימיים מחלחלת אליי תחושת זהירות לא מוגדרת.

ההתאוששות בכלכלה האמריקאית איטית: הדולר חלש ומעורר מחשבות להחלפתו במטבע מרכזי אחר. דולר חלש מעודד ייצוא אבל אינו מסמן התאוששות כלכלית. תעשיית הרכב בצרות, האבטלה צומחת בהדרגה וקרובה ל- 10%, המרקם החברתי בבעיה. המהלכים להוזלת תעריפי מערכת הבריאות איטיים, ממשל אובמה אינו החלטי מספיק בהיבט הכלכלי. מחירי הבתים עדיין בשפל, בעיות האשראי נודדות עכשיו מסאב פריים לכרטיסי אשראי, דירה מפוארת בפלורידה עולה מחצית מדירה קטנטונת בבני ברק. ים של אינדיקאטורים כלכליים שפתרונם לוטה בערפל.

המשבר עדיין לא מאחורינו

עולים מכך ספיקות באשר להתאוששות הכלכלית המיוחלת ועד כמה האיטיות בשיפור תמשך. כלכלנים ושרי אוצר משגרים תחזיות צמיחה מעודדות ל 2010 וכולם משתדלים להסביר – שיהיה בסדר, המשבר מאחורינו ורק אנוכי הקטן מפקפק עדיין. תופעת האופטימיות תופסת גל למרות שבסיסה הכלכלי – הגיוני אינו ברור מספיק.

גם לאחר גל העליות המתמשך ממרץ ועם מאזנים כמו אינטל אתמול, עדיין השוק "צריך" לעבור מימוש לפחות טכני. מניסיוני בשווקים אין מצב של שוק עולה ללא הפסקה ושובר במשך שבועות רצופים שיאים. אמנם מדובר בשבירת שיאים של תיקוני שערים ובכל זאת - במניות רבות (כולל בחלק מהישראליות) נשברים גם שערי שיא שלא ראינו בעבר.

שוק בריא הוא כזה שיודע לבצע "בטן למטה" ולהזרים אליו משקיעים חדשים שיחזיקו בסחורה לטווח ארוך. פה ושם אנו קוראים על משקיעים ישראלים גדולים שקונים נדל"ן בארה"ב כיוון שהמחירים נוחים בשל פשיטות רגל אבל הנדל"ן אינו דומה למניות. אסור למהר ולעשות הקבלות.

שוק בריא מעכל את אינטל, יוצר ענפי מסחר מועדפים כשבבים או בריאות, מבודד ענפים בעייתיים מגל עליות כולל, יוצר אופק למשקיעים. יצירת האופק הבהיר היא ההבדל בין אופטימיות כוללת לזהירות רצויה ואפילו מבורכת. כשהזהירות תגיע נדע שהשוק אכן בריא וסביר יותר. בינתיים רצוי להתאפק ולא לעוט על מניות בחיפזון.

הכותב הוא פסיכולוג מדריך מומחה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully