וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: טורקיה ביטלה את התמרון האווירי של ישראל בשל עסקת מל"טים בסך 180 מיליון דולר

הארץ

14.10.2009 / 12:58

עיתון בטורקיה מצטט בכיר בחיה"א של טורקיה הטוען כי התמרון בוטל לאחר שישראל לא עמדה בהתחייבותה לספק מל"טים לטורקיה



ביטול התמרון האווירי של חיל האוויר הישראלי בטורקיה בתחילת השבוע, נגרם בשל עיכוב בהספקת מל"טים מישראל לטורקיה ולא בשל התנהלות ישראל ברצועת עזה. כך מסר היום (רביעי) בכיר בחיל האוויר הטורקי לעיתון "טודייס זאמאן", היוצא לאור בטורקיה.



הבכיר, שבחר להישאר בעילום שם, סיפר כי במסגרת עסקה בין שתי המדינות, הייתה אמורה ישראל להעביר לידי טורקיה את מל"ט הריגול המיוצר בישראל, אולם לא עשתה זאת בזמן. "טורקיה צריכה את כלי הטיס הזה במלחמתה בטרור. מה שגרם למתיחות בין ישראל לטורקיה היתה העיכוב בהעברה", אמר הבכיר.



טורקיה התחייבה לפני מספר שנים לרכוש מהתעשייה האווירית ומאלביט 10 מל"טים בסכום של 180 מיליון דולר. אולם, בישראל לא עמדו בתאריך היעד להספקת המל"טים. בישראל דווח כי טורקיה שוקלת בעקבות זאת לבטל את העסקה, אולם שר ההגנה הטורקי, וג'די גונול, הודיע במאי השנה כי אין בכוונת טורקיה לבטל את ההסכם. התעשייה האווירית הודיעה לאחר מכן כי תספק את ארבעה מל"טים באוגוסט, ומיד לאחר מכן שניים נוספים וארבעת הנותרים יסופקו עד סוף אוקטובר.



"לאחר שישראל לא הצליחה לספק הוכחה מספקת לטורקיה כי הם יצליחו לעמוד בתאריך היעד של הספקת המל"טים מפקד חיל האוויר בטורקיה יידע את הרמטכ"ל הטורקי, חילימי אוזקוק. הרמטכ"ל שיתף בספטמבר האחרון עם ראש הממשלה, רג'פ טייפ ארדואן, את דאגתו בנוגע לעסקה, במהלך ישיבה בטחונית. ארדואן הבטיח לאוזקוק כי יגבה אותו בכל סנקציה צבאית שיטיל על ישראל", סיפר הבכיר. "הרמטכ"ל פנה לרשויות בישראל בבקשה אחרונה להעביר את האנפות. אולם, בישראל סירבו למסור תאריך מדויק להספקתם וציינו כי בכוונתם להעביר את כלי הטיס עד סוף 2009. בתגובה, החליט הרמטכ"ל לבטל את התמרון האווירי של ישראל בתרגיל".



על פי הדיווח, מהנדסים ישראלים מסרו כי קיימים קשיים להתאים את המל"טים לצרכים של טורקיה ולשלב בהם מערכות טורקיות. בנובמבר האחרון העבירה ישראל לידי טורקי שני מל"טים מתוך ה-10 המובטחים, באיחור של קרוב לשנתיים. אולם אלו, לא התקבלו על ידי צבא טורקיה, בשל בעיות תאימות.



בתרגיל, שהיה אמור להיערך בהמשך החודש, היו אמורות להשתתף גם ארה"ב, איטליה ועוד כמה מדינות מערביות. גורמים במשרד החוץ ציינו כי גורמים בצבא טורקיה פנו במפתיע לגורמים בצה"ל ואמרו כי הם אינם מעוניינים שמטוסים ישראלים ישתתפו בתרגיל, בשל פעילות ישראל בעזה.



פניות ישראליות למשרד החוץ הטורקי בעניין זכו למענה מתחמק. בעקבות העמדה הטורקית פנתה ישראל לארה"ב והדגישה כי מדובר בצעד חריג שמנוגד להבנות בנוגע להשתתפות ישראל בתרגילים של נאט"ו, כמו התרגיל המדובר בטורקיה. עקב כך, הודיעו ארה"ב ואיטליה על ביטול השתתפותן כאות מחאה, מה שהביא לדחייה של התרגיל כולו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully