וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פול קרוגמן: "עדיין מוקדם מכדי שבנקים מרכזיים בעולם יעלו הריבית"

נמרוד הלפרן

14.10.2009 / 19:28

"הריביות צריכות להישאר ברמה אפסית למשך זמן ממושך בשל המשבר בשוק התעסוקה" אמר הכלכלן זוכה פרס נובל



בנקים מרכזיים בעולם צריכים להילחם בדחף להעלות את הריבית עד שיהיו סימנים חזקים להתאוששות הכלכלה הגלובלית ושיעור האבטלה יתחיל לרדת, אמר היום הכלכלן האמריקאי וחתן פרס נובל כלכלה, פול קרוגמן, בכנס בדרום קוריאה, דיווחה סוכנות הידיעות אי.פי.



"גם לפי התסריט הטוב יותר יחלפו שנים לפני שנחזור למשהו שמתקרב לרמות תעסוקה סבירות בכלכלות המפותחות", אמר קרוגמן, פרופסור באוניברסיטת פרינסטון ובעל טור בעיתון "ניו יורק טיימס". "משמעות הדבר היא השארת הריבית ברמה קרובה לאפס למשך זמן ממושך ביותר", הוסיף.



קרוגמן הביע דאגה מהקולות הגוברים הקוראים לסיים את הצעדים המוניטרים והפיסקלים שננקטו בעקבות המשבר, אשר לדבריו הצילו את הכלכלה העולמית משפל כלכלי גדול. "היו כמה התבטאויות מדהימות מצד בכירים בבנק הפדרלי, אשר אמרו כי ייתכן שיהיה צורך להתחיל להעלות את הריבית בארה"ב לפני ששיעור האבטלה יתחיל לרדת", אמר.



קרוגמן ציין כי לפי חישוביו ארה"ב צריכה להימנע מביטול צעדי החירום בהם נקטה, עד ששיעור האבטלה יחזור לרדת לרמה של כ-7%, דבר שיתרחש בתוך שנתיים לכל הפחות, וככל הנראה יותר זמן.



במסיבת עיתונאים שנערכה לאחר הנאום של קרוגמן בסיאול, אמר קרוגמן כי הופתע מהחלטת הבנק המרכזי של אוסטרליה בשבוע שעבר, להעלות את הריבית. "אני חושב שהנתונים עדיין לא באמת מצדיקים העלאת ריבית", אמר.



בנק ישראל, בראשותו של הנגיד סטנלי פישר, הפך באוגוסט לבנק המרכזי הראשון בעולם שהעלה את הריבית מאז תחילת המיתון העולמי, כאשר העלה הריבית ב-0.25% לרמה של 0.75%. בשבוע שעבר הצטרף אליו הבנק המרכזי של אוסטרליה, אשר העלה את הריבית ב-0.25% מרמה של 3% - שפל של 49 שנים.



קרוגמן העריך בחוד שעבר כי המיתון העולמי הגיע ככל הנראה לתחתית, וכי כלכלת ארה"ב יצא מהמיתון כבר בסוף חודש יולי או באוגוסט. "נראה כי סוף העולם נדחה לעת עתה", אמר קרוגמן במסגרת סמינר בהלסינקי לפני כשלושה שבועות. "חווינו משבר נורא ואיום, אך כנראה הגענו כבר לתחתית, לאחר שהתפוקה התעשייתית בעולם החלה להתייצב", הוסיף.

עוד אמר קרוגמן כי "הכלכלה העולמית אמנם לא תיפול למצולות, אך היא עדיין נמצאת בצרות והתאוששותה תהיה איטית וכואבת". לדבריו, שיעור האטבלה בארה"ב צפוי להמשיך לטפס, ולהגיע לשיאו בתחילת שנת 2011.



אי אפשר לסמוך על ההיסטוריה, המשיך קרוגמן. "המודל היחיד שיש לנו הוא השפל הגדול, שהסתיים בתוכנית תמריצים גדולה ביותר הידועה בשם 'מלחמת העולם השנייה', ועל זה אנחנו לא רוצים לחזור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully