וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ויכוח בישיבת הבנק הפדרלי: "דרישה להאיץ רכישות האג"ח מול קריאות לסיום תוכנית החירום"

נמרוד הלפרן

14.10.2009 / 21:01

מחלוקת בצמרת הבנק הפדרלי לגבי תוכנית החירום לרכישת אג"ח מגובות משכנתאות



בכירי הבנק הפדרלי בארה"ב היו חלוקים בדעותיהם לגבי הצורך להרחיב או לצמצם את תוכנית החירום לרכישת אג"ח מגובות משכנתאות בהיקף של 1.25 טריליון דולר מענקיות המשכנתאות פרדי מאק ופאני מיי - מהלך שנועד לתמוך בשוק הדיור האמריקאי. כך עולה מפרוטוקול ישיבתו האחרונה של הבנק הפדרלי, אשר נערכה בחודש שעבר.



"כמה מחברי ועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי חשבו כי הגדלת הכמות המירבית של רכישות אג"ח מגובות משכנתאות עשויה לסייע לצמצום הרפיון הכלכלי מהר יותר", נכתב בפרוטוקול ישיבת ועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי (fomc) שהתקיימה ב-22 וב-23 בספטמבר. פרוטוקול הישיבה חושף מגוון רחב של דעות בקרב בכירי הבנק הפדרלי בסוגיה זו. בעוד שכמה מחברי הוועדה אמרו כי יש להרחיב את היקף התוכנית כדי להאיץ את קצב התאוששות הכלכלה, חברים אחרים גרסו כי יש לצמצם את התוכנית, לאור סימני התאוששות בכלכלה, נכתב בפרוטוקול. אחד מחברי הוועדה אף תמך בסיום התוכנית מוקדם מהמתכונן. בישיבה לא דובר על העלאת הריבית "משום שהמחיר שהכלכלה עלולה לשלם במקרה שההתאוששות תהיה חלשה מהצפוי, עלול להיות גבוה יחסית", נכתב בפרוטוקול הישיבה.



הבנק הפדרלי החליט בתום ישיבתו בחודש שעבר על הארכת תוכנית החירום לרכישת אג"ח מגובות משכנתאות בהיקף של 1.25 טריליון דולר עד לחודש מארס - שלושה חודשים יותר מהמתוכנן - אולם הוסיף כי החל מסוף מארס יתחיל בצמצום היקף הרכישות. הבנק המרכזי ציין עוד בהודעת הסיכום של הישיבה כי כלכלת ארה"ב החלה להתאושש מאז אוגוסט, והמשיך לצפות כי הריבית בארה"ב תישאר נמוכה באופן חריג לפרק זמן ממושך.



"הבנק מתכוון להאט בהדרגה את קצב רכישות אלו כדי להבטיח מעבר חלק בשווקים, וצופה כי תחילת היישום של ההאטה תהיה מסוף הרבעון הראשון של שנת 2010", נאמר בהודעת הסיכום של הישיבה. עד אותה עת, תיכנן הבנק הפדרלי להפסיק את הרכישות בסוף השנה הנוכחית.



הבנק הותיר כצפוי את הריבית בארה"ב בטווח הנוכחי של 0%-0.25%, ושב על ההערכה מפגישתו הקודמת בחודש אוגוסט, לפיה יותיר את הריבית בארה"ב ברמה נמוכה באופן חריג לתקופה ממושכת. הבנק הפדרלי הותיר את הריבית בארה"ב ברמתה הנוכחית מאז חודש דצמבר, והפך את הרכישה של נכסים לכלי המדיניות המרכזי שלו בהתמודדות עם המשבר הכלכלי.

הבנק הפדרלי, שבראשו עומד הנגיד בן ברננקי, ציין עוד בתום ישיבתו בחודש שעבר כי נרשמה התאוששות בכלכלת ארה"ב מאז אוגוסט, ונרשם שיפור גם בפעילות במגזר הדיור. "מידע שהגיע לידי ועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי מאז ישיבתה הקודמת באוגוסט מצביע על כך שהפעילות הכלכלית התאוששה מהמיתון החמור", נאמר בהודעת הבנק הפדרלי בספטמבר.



"התנאים בשוקי הפיננסים המשיכו להשתפר, והפעילות במגזר הדיור גדלה. נראה כי נרשמת התייצבות בהוצאות משקי הבית, אולם הן ממשיכות להיות מוגבלות בשל המשך אובדן מקומות עבודה, צמיחה חלשה בהכנסות, ירידה בשווי הבתים, ותנאי אשראי קשוחים", נאמר בהודעה.

הבנק המרכזי העריך גם כי האינפלציה תישאר מתונה לפרק זמן לא מבוטל בשל חולשת הכלכלה. "המחסור המשמעותי במשאבים צפוי להמשיך, ולהחליש את לחצי המחירים. היות שתחזיות האינפלציה לטווח הארוך ממשיכות להיות יציבות, הוועדה צופה כי האינפלציה תישאר מתונה עד זמן מה", נאמר בהודעת הבנק המרכזי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully