וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדולר ממשיך להיחלש בעולם: נפל ל-1.494 דולר ליורו - שפל של 14 חודשים

נמרוד הלפרן

14.10.2009 / 21:25

היחלשות הדולר נבלמה מעט לאחר פרסום פרוטוקול ישיבת הבנק הפדרלי



הדולר, אשר נחשב למקלט עבור המשקיעים בעולם בעתות משבר, נחלש לשפל של 14 חודשים מול המטבעות המרכזיים בעולם, לאחר שדו"חות כספיים ונתוני מקרו כלכליים חיוביים ברחבי העולם חיזקו את ההערכות כי המיתון העולמי מתקרב לסיומו, והגבירו את תיאבון המשקיעים לסיכונים. היחלשות הדולר נבלמה מעט לאחר פרסום פרוטוקול הישיבה האחרונה של הבנק הפדרלי, אשר ממנה עלה כי בכירי הבנק אינם שוקלים העלאה של הריבית בארה"ב, אך היו חלוקים לגבי הצורך להרחיב או לצמצם את תוכנית החירום לרכישת אג"ח מגובות משכנתאות.



הדולר נחלש ב-0.3% מול היורו לשער של 1.4904 דולר ליורו, לאחר שמוקדם יותר נפל לרמה של 1.4942 דולר ליורו - רמתו הנמוכה ביותר מאז אוגוסט 2008. הדולר מאבד 0.3% מול הין היפני לרמה של 89.437 ין לדולר. מול הליש"ט נחלש הדולר ב-0.3% לשער של 1.597 דולר לליש"ט; הדולר מאבד 0.5% מול הפרנק השווייצי לרמה של 1.0161 פרנק לדולר.



מדד הדולר של ice, העוקב אחרי שער הדולר מול המטבעות של שש שותפות סחר גדולות של ארה"ב, בהן היורו, הין והליש"ט, יורד לרמה של 75.568 נקודות, לאחר שמוקדם יותר כבר ירד לרמה של 75.436 נקודות - רמתו הנמוכה ביותר מאז באוגוסט 2008. המדד נפל בקרוב ל-16% מאז 4 במארס כאשר נסק לרמה של 89.624 - שיא של כמעט שלוש שנים.



"נראה כי תנודות הנובעות מרמת התיאבון לסיכונים עדיין שולטות בשוק", העריך אסטרטג המטבע של hsbc, רוברט לינץ', בראיון לספקית המידע הפיננסי בלומברג. "הראלי בשוק המניות גורם להיחלשות הדולר", הוסיף. במהלך החודשים האחרונים, נטה הדולר להיחלש מול המטבעות המרכזיים בעולם על רקע סימנים להתאוששות הכלכלה, אשר הגבירו את תיאבון המשקיעים לנכסים מסוכנים יותר. מדד המניות s&p 500 בארה"ב זינק ב-60% משפל של 12 שנים שרשם בחודש מארס, ואילו הדולר נפל באותה התקופה ב-15% מול היורו.



"דו"חות כספיים מעודדים של חברות ונפילה מתונה מהצפוי ביצוא מסין סייעו לתמוך בתיאבון לסיכונים", כתבו אנליסטים של בית ההשקעות בראון ברדרס הרימן בדו"ח למשקיעים.



בכירי הבנק הפדרלי לא שקלו העלאה של הריבית בארה"ב בישיבתו האחרונה של הבנק הפדרלי בחודש שעבר, "משום שהמחיר שהכלכלה עלולה לשלם במקרה שההתאוששות תהיה חלשה מהצפוי, עלול להיות גבוה יחסית", נכתב בפרוטוקול הישיבה שפורסם היום. חברי ועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי (fomc) היו עם זאת חלוקים בדעותיהם לגבי הצורך להרחיב או לצמצם את תוכנית החירום לרכישת אג"ח מגובות משכנתאות בהיקף של 1.25 טריליון דולר.



"כמה מחברי הוועדה חשבו כי הגדלת הכמות המירבית של רכישות אג"ח מגובות משכנתאות עשויה לסייע לצמצום הרפיון הכלכלי מהר יותר", נכתב בפרוטוקול הישיבה שהתקיימה ב-22 וב-23 בספטמבר. הפרוטוקול חשף מגוון רחב של דעות בקרב בכירי הבנק הפדרלי בסוגיה זו. בעוד שכמה מחברי הוועדה אמרו כי יש להרחיב את היקף התוכנית כדי להאיץ את קצב התאוששות הכלכלה, חברים אחרים גרסו כי יש לצמצם את התוכנית, לאור סימני התאוששות בכלכלה, נכתב בפרוטוקול. אחד מחברי הוועדה אף תמך בסיום התוכנית מוקדם מהמתכונן.



היחלשות הדולר בעולם נרשמת גם על רקע ירידה מתונה מהצפוי במכירות הקמעונאיות בארה"ב. המכירות הקמעונאית בארה"ב ירדו בחודש שעבר ב-1.5% לאחר עלייה של 2.2% באוגוסט, מסר מוקדם יותר היום משרד המסחר האמריקאי. תחזית הכלכלנים היתה לירידה של 2.1% במכירות, לאחר עלייה של 2.7% שעליה דווח במקור באוגוסט. בניכוי מכירות המכוניות, נרשמה בספטמבר עלייה של 0.5% במכירות הקמעונאיות - יותר מתחזיות הכלכלנים לעלייה של 0.2%.



מכירות המכוניות וחלקי הרכב נפלו בחודש שעבר ב-10% - הנפילה החדה ביותר מאז אוגוסט 2005 - לאחר סיום תוכנית מזומנים תמורת גרוטאות של הממשל בארה"ב. בחודש אוגוסט, נרשם זינוק של 7.8% במכירות מכוניות וחלקי רכב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully