וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תקטינו את הסיכוי שעורך הדין ימעל בכספכם

מאת עמית בן-ארויה

17.10.2009 / 14:40

בעקבות מעצרו של עו"ד אהוד גנות בחשד כי מעל במיליונים שהופקדו בחשבונות נאמנות של לקוחות, ממליצים עורכי דין: בחרו עורך דין בעל שם וצרפו נאמנים נוספים לחשבון הנאמנות

תזה לא מופרכת קובעת כי לא ניתן להתגונן באופן אמיתי בפני מעילות של עורכי דין שמנהלים נאמנויות. אם עורך הדין רוצה למעול בכספי הנאמנות, הוא יצליח בכך. עו"ד גד נשיץ, מבכירי הפרקליטים בישראל, סבור כי ללקוח יש דרך עיקרית אחת להתגונן: לאתר עורך דין בעל שם וניסיון.

בעידן המודרני אפשר לעקוב טוב יותר אחר פועלו של עורך הדין שמונה להיות נאמן לכספים או לרכוש. מעקב אחר החשבון באמצעות האינטרנט, תדפיסים שאפשר להוציא בבנק וחוקרים פרטיים יכולים לסייע ללקוח. מצד שני, הרעיון בבסיס הנאמנות הוא שהלקוח לא יצטרך לבלוש אחר הנאמן ולדאוג לכספים.

הבעיה מתחדדת כשהלקוח אינו חושש יתר על המידה וסומך באופן מוחלט על הנאמן שמתפתה למעול. בניהול עיזבון הלקוח בעצם מתחלף - היורש הופך ללקוח של הנאמן במקום המוריש שמינה את הנאמן. עם זאת, הוא אינו יכול לבקש מהנאמן דברים שהם בניגוד לנאמר בצוואה.

עו"ד אהוד גנות נעצר השבוע בחשד שמעל במיליוני שקלים שהיו בחשבונות נאמנות של לקוחות. תלונה מרכזית אחת הגיש עו"ד נשיץ באוגוסט השנה בנוגע ל-2.24 מיליון שקל שנעלמו מחשבון נאמנות במהלך ליווי עסקת נדל"ן. מתביעה אזרחית שהגישה חברת הנדל"ן גנ'רלי נגד גנות להשבת הסכום, עולים הפרטים הבאים: ג'נרלי הסמיכה חברה אחרת למכור בעבורה מבנה ברחוב בן יהודה בתל אביב. אותה חברה נעזרה בשירותיו של גנות. בהתאם להסכם המכר, הפקידה החברה חצי מיליון דולר בידי גנות כביטחון עד להשלמת ההליך. כספי הפיקדון אמורים היו להיכנס לחשבון נאמנות בבנק איגוד, ואולם לפי הנטען הכסף לא הופקד ולא הגיע לחברה.

תלונה אחרת שנחקרת במשטרה נוגעת לאופן בו ניהל גנות כנאמן בניין ברחוב דיזנגוף 95 בתל אביב. אורי ארזי, היורש של הבניין בן שלוש הקומות, סיפר ל-TheMarker שגנות עשה בנכס כבתוך שלו ואף קבע את משרדו שם מבלי לשלם שכר דירה. לפי החשד, גנות העביר בכל חודש לארזי רק כמה אלפי שקלים, ושאר הכסף זרם לכיסו. לפי הצוואה, כשילדיו של ארזי יגיעו לגיל 18, הוא יירש את הבניין ונכסים נוספים, ששוויים מוערך בעשרות מיליוני שקלים.ארזי שקט על שמריו כמעט 20 שנה, לאחר מות הוריו המאמצים בסוף שנות ה-80, וכעת הוא מנהל הליך אזרחי נגד עו"ד גנות.

לעקוב אחרי הפעולות הכספיות

כיצד היה יכול לפעול כדי להגביר את הפיקוח על הנאמן? עו"ד בעז קראוס, מומחה לדיני ירושה ועוסק בניהול עיזבונות, מסכים עם נשיץ כי הדבר החשוב ביותר הוא בחירת הנאמן הנכון. "בחירה שכזו מונעת צרות רבות".

קראוס מציע שורה של פתרונות פשוטים שאמורים לצמצם את הסיכון שתתרחש מעילה בחשבון הנאמנות, או למצער לאתר את אי הסדר מהר ככל שניתן. בשל חוקי איסור הלבנת הון, הבנקים עצמם חוששים מהעברות כספים, ולכן לא פעם הם דורשים שהנהנה בחשבון נאמנות יאשר פעולות שאינן העברת כסף לחשבונו. "לנהנה בנאמנות במסגרת ניהול עיזבון יש זכות מוקנית לקבל עותקים מכל הפעולות שנעשו במסגרת הנאמנות. הוא צריך פשוט אחת לתקופה לבקש פירוט של הפעולות. אם המציאות לא נראית לו, הוא יכול להתייעץ עם עורך דין או רואה חשבון אחר", מסביר קראוס בפשטות.

אופציה נוספת היא לצרף נאמנים לחשבון הנאמנות. "ככל שיש צורך שיותר אנשים יחתמו על ההוראה, האפשרות לתת הוראות שאינן חוקיות פוחתת.

אפשרות אחרת היא לצרף את הנהנה כבעל זכות חתימה בחשבון. אפשר גם להסכים מראש שכל הפעולות יהיו בתוקף רק אחרי אישור בבית המשפט", מפרט קראוס. מחד גיסא, צעדים אלה מקשים על עבודת הנאמן ומאידך גיסא מאפשרים לנהנה לישון טוב יותר בלילה.

עו"ד ערן באלינט, מנהל מחלקת נדל"ן במ.זליגמן, ממליץ על דרך פשוטה להימנע ממעילות בעסקות נדל"ן. "בעסקות נדל"ן חשבון הנאמנות צריך להיפתח במשותף על ידי עורכי הדין של המוכר והקונה. ואז החשבון אינו נתון לשיקול דעת של עורך דין אחד. החתימה בחשבון תהיה משותפת", הוא אומר.

באלינט ממליץ גם למוכר או לקונה לשכור את שירותים ממשרד שבו כמה עורכי דין. "אם זהו משרד של לפחות שלושה-ארבעה עורכי דין, אז קטן הסיכוי למעילה. גם אם אחד בורח, אז המשרד נשאר אחראי כלפיך", הוא מסביר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully