וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ואז עליתי על משהו - בפסל הזה הוחלפו הזהויות"

TheMarker Online

15.10.2009 / 12:24

ב-97 פירסם ארקין את המאמר "ניתוח אינטרדיסציפלינרי של הפייטה מפירנצה של מיכלאנג'לו"



במחצית השנייה של שנות ה-90 שקע מורי ארקין להרפתקה אינטלקטואלית שהגיעה לסיומה המוצלח ב-1997, כשהרבעון הנחשב "art bulletin" של איגוד האמנות האמריקאי פירסם את המאמר "ניתוח אינטרדיסציפלינרי של הפייטה מפירנצה של מיכלאנג'לו", פרי עטו.



איך הגעת לזה?



"הייתי בפגישה עסקית בפארמה שבאיטליה, וביום ראשון הייתי צריך להתייצב ברומא. לא היה לי מה לעשות בסוף השבוע, וחשבתי לקפוץ לפירנצה. כל המלונות היו מלאים, ומצאתי מלון נזירי. חשבתי שבטח כך פרויד הרגיש כשביקר בפירנצה. למחרת הלכתי לראות את הפסל הזה, פייטה הפלורנטינית (the florentine pieta), שלא הכרתי קודם, והתרשמתי שהדמות מצד ימין היא המדונה. בערב בדקתי את החוברת שקניתי. קראתי שם שהדמות מימין היא מריה מגדלנה ומשמאל המדונה, וחשבתי לעצמי - איזו שטות זו. הלכתי לישון והתעוררתי בבוקר בהתרגשות, כאילו שאף על פי כן הדמות מצד ימין היא המדונה ולא זו שחשבו, וכך התחיל המחקר.



"הסתובבתי חצי בוקר כמו מוכה ירח. חזרתי הביתה לאשתי החכמה, ואמרתי לה: 'אני חושב שעליתי על משהו. בפסל הזה הוחלפו הזהויות', והיא עזרה לי. פניתי לפרופ' נורית כנען מהחוג לתולדות האמנות באוניברסיטת תל אביב והיא אמרה לי שזו פריצת דרך, והכריחה אותי לכתוב את זה.



"אין לי מושג למה ומאיפה זה בא. זה הדבר הכי קרוב לאמונה בגלגול נשמות, כאילו הייתי שם בתקופה אחרת, אבל עכשיו אני נשמע כמו איזה רנטגן או כמו שרי אריסון. עבדתי על זה שנתיים, ולמחקר שעוסק במלאכים של מיכלאנג'לו הקדשתי עוד שנתיים מחיי. חקרתי את העניין על בסיס הרצאה שנתתי בכנס פרויד ב-1999, ועסקה בשאלה חשובה ודחופה - מדוע מיכלאנג'לו יצר מלאכים בלי כנפיים. אני חושב שיש לי תשובה. הרציתי על זה, אבל עד היום לא כתבתי את זה. אני פשוט עצלן גדול, ועכשיו בעזרת גיא טל, פרופ' לתולדות האמנות, אני כותב את המאמר. סוף סוף אנשים יידעו למה מיכלאנג'לו פיסל מלאכים בלי כנפיים".



התקופה שבה חקרת את המלאכים של מיכלאנג'לו, 1995-1997, היתה גם תקופה אינטנסיבית יחסית באגיס, זמן לא רב לאחר הנפקתה ורכישת חברת קלייפארק האמריקאית. העיסוק שלך במחקר לא פגע בחברה?



"זו היתה תקופה נהדרת. לפעמים, דווקא כשאתה עסוק והטורים גבוהים, אתה מוצא אנרגיות גם בתחומים אחרים. זו היתה תקופה של התעלות. המחקר היה מרתק ובאופן פרדוקסלי נתן לי אנרגיות גם בעבודה, אבל נכון שאי אפשר היה להקדיש לתחומים האלה יותר מדי זמן. על חלק מזה פיציתי בהתעניינות בתחום המחקר והפיתוח, בסוג של הרפתקאות אינטלקטואליות, ועכשיו אני עושה את זה בחברות הסטארט-אפ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully