וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כמו היחס של הבדווי לגמל - כך אני מתפרנס מהפארמה"

TheMarker Online

15.10.2009 / 12:32

אני משקיע בחברות פארמה ציבוריות, וקונה אג"חים של חברות פארמה



ארקין מגדיר את היחס שלו לפארמה "כמו היחס של הבדווי לגמל. כפי שהבדווי רוכב על הגמל, חולב את הנאקה, פושט את עורם כדי לעשות ממנו בגדים וגוזז את שערם כדי לארוג ממנו שטיחים - ככה אני מתפרנס מהפארמה. אני מפתח תרופות. אני משקיע בחברות פארמה ציבוריות, וקונה אג"חים של חברות פארמה".



את חלק מההשקעות בחברות פארמה ציבוריות הוא מבצע דרך קרן שהקים בשותפות עם קרן ספירה. "האנליסט הבולט בה הוא אורי הרשקוביץ. הוא אנליסט מצוין בקנה מידה עולמי, ואני מכיר גם אנליסטים אמריקאים. הקרן פועלת שנתיים, שבהן מדד s&p global health ירד ב-17% והקרן שלנו עלתה ב-10%. זה לא צחוק. זה באמת מראה על עבודה מקצועית".



מחוץ להשקעות בקרן, הוא משקיע ישירות בחברות פארמה ציבוריות. לפני זמן מה פורסם שהשקיע 20 מיליון דולר ברכישת 15% מהחברה האמריקאית nurogesx, המפתחת מדבקות נגד כאבים כתוצאה מזיהום ויראלי, והוא גם משקיע גדול בחברת טבע ובחברות ציבוריות אחרות.



ארקין גם שותף ב-20% מאקסלמד שמשקיעה בציוד רפואי ("עם ידידי הטוב אורי גייגר, בחור מבריק שהיה מנכ"ל חברת אקסלנז"). לדבריו, בחברה זו יש להם שלוש השקעות חשובות ויהיו עוד בשנה הקרובה. "שם אנחנו מעורבים גם בניהול השוטף. כמעט תמיד יש בעיות עם סטארט-אפים - הדמויות שהיו מתאימות לשלב הייזום וההקמה לאו דווקא מתאימות לשלב הניהול". בנוסף לשלוש ההשקעות באמצעות אקסלמד, יש להם שתי השקעות דרך אקסלנז. "היא חברה מרתקת, אם כי אני לא יודע אם ומתי נראה שם כסף", הוא אומר.



אקסלנז איבדה קצת מומנטום.



"לא מבחינת המאמץ המדעי והרפואי. יש שם דברים מרתקים. הסיכוי להיות מעורב במיזם שעשוי לשנות משהו בספרי הרפואה מלהיב כל כך אחרי כל השנים שבהן עסקתי בחקיינות גנרית. יש חברה בשם healor שמפתחת תרופות לטיפול בפצעים כרוניים שגם עושה דברים נהדרים. זה הולך לאט כי זה דרכו של העסק הזה. פרט לחמשת הסטארט-אפים שאני מעורב בהם, יש לי קרן השקעות משפחתית שמטפלת בהשקעות הנזילות שלי, שם מושקע רוב הרכוש שלי".



כמעט שנה לפני עסקת פריגו ניהלת משא ומתן למכירת אגיס לחברת איווקס, שנמכרה לטבע תמורת 7.4 מיליארד דולר ב-2006. מדוע העסקה לא יצאה לפועל?



"הבנתי שזה לא מציאותי שאהיה שותף וכפיף של פיליפ פרוסט בחברה שהוא הקים ושולט בה, ושאהיה תלוי בו. העסקה נפלה על הדרישה של פרוסט שלא אמכור מניות במשך כך וכך שנים. בעלי המניות של אגיס היו אמורים לקבל 20% מאיווקס. כשעמדתי על זכותי למכור מניות, התפוצץ המשא ומתן".



ארקין מתבשם ובצדק מביצועיה של מניית פריגו לאחר שרכשה את אגיס, אבל גם במקרה זה לא הזיקה טיפת מזל. שנתיים לאחר המיזוג בין אגיס לבין פריגו, נכנסה חברת ליינר (leiner) האמריקאית להליכי כינוס נכסים. ליינר היתה המתחרה הגדולה של פריגו בתחום התרופות ללא מרשם בארה"ב. החברה הגיעה לכינוס נכסים, בין השאר בגלל סגירת מפעליה על ידי רשות המזון והתרופות בארה"ב (fda), לאחר שזו איתרה בעיות קשות בתחום אבטחת האיכות. מאז החלו הבעיות בליינר, נותרה פריגו החברה הגדולה היחידה כמעט בשוק התרופות ללא מרשם בארה"ב, ולה נתח של יותר מ-70%. מניית פריגו עלתה בפרק זמן זה ב-120%, בעוד מדד נאסד"ק ירד ב-9% ומדד המניות של חברות התרופות, s&p health, איבד 13%.



נראה שהיה לכם מזל גדול.



"ליינר היא מין מזל, אבל לא לגמרי. הבעיה בתחום של ייצור תרופות גנריות ללא מרשם רופא תחת מותג פרטי היא שעליך למכור במחירים נמוכים ולעסוק בתהליך מורכב של ייצור כל מוצר בעשר תצורות שונות. הדבר יוצר לחץ תמחירי גדול להגיע גם ליעילות הנדרשת וגם לשמור על תנאי ייצור נאותים. זה קשה מאוד, ולנו היה את זה".



והערכת שליינר תיפול?



"לא, אבל הערכתי שחברה קטנה בהרבה לא תוכל לשרוד באופן תחרותי. לא ידעתי איך זה יסתיים, אם יקנו אותה או תרחיש אחר, אבל זו לא תאונה מקרית".



אמרת שבפריגו מסתדרים מצוין בלעדיך ויסתדרו עוד יותר טוב בשנים הקרובות. על מה אתה מסתמך?



"המון פרויקטים שלנו בתחום הפארמה הבשילו רק עכשיו ויבואו לידי ביטוי בשנים הקרובות. אם אתה מסתכל על המאזן, אתה רואה שהתרומה של אגיס למחזור ולרווח התפעולי לא היתה בשמים, אבל אני מאמין שזה ישתנה בשנים הקרובות. יש מוצר שכבר הודענו עליו, nasacort, תרסיס שניתן דרך האף לטיפול באלרגיות, שחשיבותו רבה. יש עוד מוצרים שהעבודה עליהם החלה בתקופתי, כמו androgel, ג'ל שמכיל את ההורמון הגברי טסטוסטרון, לטיפול בהפרעות בתפקוד המיני. לוקח שנים לפתח פרויקט טוב, כל הדברים האלו יבשילו בשנים הקרובות, והחלק של אגיס לשעבר בתוך החברה יגדל".



בשוק התרופות ללא מרשם, פריגו מחזיקה בנתח של 70%, שהוא חריג בכל קנה מידה בארה"ב. להערכתך, המצב הזה יכול להימשך לאורך זמן?



"כן. זה עסק שדורש שחקנים גדולים כי הוא עתיר שירות, ואינו דומה לעסק גנרי רגיל. פריגו רוכשת כל הזמן עוד ועוד תחומי פעילות שהופכים אותה לספק חשוב וגדול עוד יותר של רשתות השיווק בתחום התרופות ללא מרשם רופא. השוק הזה גדל ופריגו גדלה עמו".



זה נראה כתחום משלים לפעילות הגנרית של טבע.



"כן, יש בזה היגיון. אלה שאלות שבישראל מפטפטים עליהן פה ושם - אבל בחברה אמריקאית, ובמצוות היועץ המשפטי, לא מדברים עליהן. מה שיפה בפריגו הוא שבתחומים שהיא פועלת היא שחקנית מובילה בעלת יתרון תחרותי. גם בתחום התרופות ללא מרשם רופא (otc) וגם בתחום התרופות במרשם למחלות עור, לא רק במשחות אלא גם בקצף ובספריי למתן דרך האף. בכל התחומים האלה יש לנו גם יתרון טכנולוגי.



"בתחום הגנרי של תרופות למחלות עור אנחנו החברה הטובה בעולם. זו המורשת של אגיס, והיא רק התפתחה בפריגו. לחלק מהדברים לוקח זמן להבשיל. המוצרים האלה קשים לפיתוח ודורשים מחקרים קליניים מלאים שנמשכים שנים. התרסיס נגד אלרגיות הוא דוגמה יפה. בגלל עניין פטנטי, הוא יושק ב-15 ביוני 2011. התחלתי לעבוד עליו עם מנהלת המחקר והפיתוח שלנו, ד"ר עמירה זאבי, ב-2001. כשהדברים יבשילו, אני חושב שהם ייקחו את החברה קדימה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully