וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחין שירים של רחל

TheMarker Online

15.10.2009 / 12:32

מורי ארקין עובד בימים אלה, באטיות, על הפקת דיסק משיריה של רחל שהוא הלחין



מורי ארקין עובד בימים אלה, באטיות, על הפקת דיסק משיריה של רחל שהוא הלחין. ב-2003 הוא הפיק דיסק ראשון של שירי משוררים, בעיקר של רחל, שאותם ביצעו אשתו דוריס ארקין, הזמרת קרן הדר ואריק לביא ז"ל.



"בדיסק יהיו הרבה שירים של רחל שמעולם לא הוקלטו, שחלקם שייכים לפן לא ידוע כל כך בשירתה", אומר ארקין. "בין השאר, יהיו שם שירים שהנושא המשותף שלהם הוא הגאווה שפוגעת בה. היא מספרת על מערכת יחסים לא יציבה שהיא מנהלת עם גבר, והקשר הזה מעליב אותה. מצד אחד הוא מקור אושר ומצד שני - עלבון. רבים מהשירים עוסקים במאבק של רחל עם הגאווה. למשל: 'כעוף בכפו של שוחט פירפרת בידי, גאווה זדונה. חסמתי את פיך, הידקתי הדק היטב הקמטים על גווך ואצחק לאידך.... רבצי בחשכת זוויתך עד שובי, עד שובי מאתו' (מרד). כלומר, עכשיו אני תופסת אותך, חונקת אותך, חכי, גאווה, עד שאני חוזרת ממנו. בשיר אחר היא כותבת: 'בלב שמחה תינוקת נעוץ סכין זה צו הגאווה'. זאת אומרת שהגאווה שלה תקעה סכין ורצחה את שמחת העניים שהיא מפיקה מהקשר עם אותו גבר.



"אני מנסה להלחין את השירים האלה, כי הם פותחים צוהר לחייה של רחל, ויש בהם ביטויים חריפים שלא כולם מתיישבים עם הדימוי של רחל הענוגה שאנחנו מכירים משורות כמו 'רק שביל - כבשו רגלי על פני שדות' (אל ארצי) או 'בן לו היה לי! ילד קטן, שחור תלתלים ונבון' (עקרה). הפן הזה משך אותי".



גם למחקר על מיכלאנג'לו הגעת מההכשרה הפסיכולוגית.



"יש הרבה מחקרים פסיכואנליטיים שעוסקים באמנות ומתאפיינים באסוציאציות חופשיות של החוקר. האמן אינו זמין לחוקר, ולכן האסוציאציות של המחבר מחליפות את האסוציאציות החסרות של האמן, ונוצרת אנליזה פרועה. יש מחקרים מעטים שבהם יש סינתזה של ניתוח פסיכולוגי עם ניתוח איקונוגרפי קפדני אמנותי שמבוסס על הכרת התקופה. אני חושב שבזכות הניתוח האיקונוגרפי, המחקר שלי זכה להיכנס למגזין 'art bulletin' - אף על פי שנקודת המוצא שלו פסיכולוגית".



הרקע האקדמי שלך בפסיכולוגיה עזר לך בעסקים?



"אני מניח שכן. אני זוכר מקרה אחד, כשאגיס היתה חברה קטנה, והגעתי לבד למשא ומתן עם חברה בינלאומית גדולה מאוד. מולי ישבו כמה מהמנהלים הבכירים של החברה, וראיתי את הזחיחות ואת תחושת הביטחון שלהם מולי. נדמה לי שניצלתי את הזחיחות ואת תחושת הביטחון, וטיפחתי אותן כדי להחליש את העירנות שלהם במשא ומתן. אז כנראה שלפעמים זה עוזר.



"ההסתכלות הפסיכולוגית נוטה תמיד להבין את האינטרסים, את המוטיבציות ואת העמדות של הצד השני. יש משהו באוריינטציה הזו שעוזר בעסקים - אם כי אין ספק שאנשים מוכשרים יכולים להצליח בעסקים גם בלי רקע בפסיכולוגיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully