וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה חשוב יותר: העסקת מוגבלים או הענקת תנאים נאותים לעובדים?

עדיה פיטרמן

15.10.2009 / 17:22

בפאנל בנושא אחריות חברתית סביבתית של עסקים קטנים ובינוניים דנו בשאלה האם הדאגה לאוכלוסיה המתקשה להשתלב היא תפקיד המעסיקים או המדינה



נראה כי בשאלה מה היא המגמה המובילה נכון לעכשיו את תחום האחריות החברתית-סביבתית של עסקים תהיה התשובה - העסקת אוכלוסיה המתקשה להשתלב בשוק העבודה. כך עולה מפאנל בנושא אחריות חברתית-סביבתית של עסקים קטנים ובינוניים, אשר התקיים אתמול במסגרת כנס מעלה 2009 לאחריות תאגידית של עסקים.



עסקים קטנים ובינוניים, בניגוד לאלו הגדולים, כמעט ולא מאמצים עדיין גישות של אחריות תאגידית. דורון פהימה מנכ"ל מ.ט.י חדרה, טען כי הסיבה לכך היא שעסקים קטנים עסוקים בהישרדות עדיין ולכן לא בנויים לדאוג ולסביבה ולחברה.



מנחה הפאנל, בעז ישראלי, מנכ"ל חברת הייעוץ האסטרטגי פרקסיס, ציין כי בפני העסקים הקטנים המעוניינים לאמץ גישות של אחריות תאגידית, עומדים בדרך כלל שלושה חסמים: כסף, זמן ופחד מבירוקרטיה. נעם מרגלית, יזם ומנהל תפעול בחברת car2go, הוסיף כי לדעתו יש חסם נוסף והוא חוסר אמונה ביכולת להשפיע.



ישראלי הוסיף ואמר כי מסקר לא מייצג עולה כי עסקים יעדיפו לא להתחיל לפעול מהתחום הסביבתי, אלא מהתחום החברתי. דורון פהימה ממ.ט.י חדרה שהוא גם מרכז ארצי ליזמות ירוקה, ציין לעומתו כי יזמים של עסקים קטנים דווקא מתחברים יותר לנושא האחריות הסביבתית ו"לא מבינים את נושא האחריות החברתית".



בין נציגי העסקים המעסיקים אנשים עם מוגבלויות היה אמיר איצקוביץ, סמנכ"ל השיווק של ארומה. "אנחנו בעצם קואופרטיב של 100 עסקים קטנים", אמר איצקוביץ וציין כי "ב-80 סניפים מתוך ה- 100 מועסקים אצלנו אנשים עם מוגבלויות. קרוב ל-100 עובדים מתוך 3,000".



עוד חברות העוסקות בשילוב אנשים עם מוגבלויות, שנציגיהן נכחו בפאנל הן חברת כל יכול המקימה מוקדים טלפוניים הם מועסקים בעלי מוגבלויות ומפעל אלקטרוטרם, העוסק בטיפוח ובקידום נוער בסיכון ממגדל העמק. אקומיוניטי, מפעל לפירוק פסולת אלקטרונית הנאספת מכל הארץ ומועברת למיחזור, משלב בין אחריות חברתית וסביבתית על ידי העסקת עובדים מוגבלים.



אל מול אלו הציגה סביל גולדפיינר, מנכ"לית בית האופנה comm il faut גישה שונה ואמרה כי היא מתנגדת לסוג כזה של אחריות. "כשעסקים לוקחים עליהם את תפקיד העסקת אוכלוסיות המתקשות להשתלב הם משחררים את המדינה והרווחה מתפקיד שהוא שלהם. עסקים צריכים להסתכל פנימה, לבדוק למשל כמה מרוויח המנכ"ל לעומת העובדים. אצלנו ההגדרה של אחריות חברתית היא בבדיקת ההתנהלות כלפי העובדים, הספקים ובכלל הקהילה. לכן חשובים הדוחות, כי הם מאפשרים שקיפות". אמרה גולדפיינר בהתייחסה לדיווח החברתי-סביבתי במסגרתו מדווחות חברות על השלכותיהן הכלכליות, החברתיות והסביבתיות על כלל מחזיקי העניין שלהן.



מבין החברות העוסקות בנושא הסביבתי, בלטה car2go, המספקת שירות שיתוף כלי רכב במסגרתו היא משכירה מכוניות בתשלום לפני שעה, מתוך צי של רכבים הממוקמים בחניונים ברחבי הערים. "גילינו שמה שמשפיע על אנשים זה לא הנושא הירוק אלא דווקא הצד המגניב שיש בו חדשנות. אבל הביי-פרודקט של השימוש במכוניות שלנו הוא אקולוגי. ככל שאנשים עושים יותר שימוש בשירות הם מוותרים על מכוניות, חושבים פעמיים לפני כל נסיעה וכך מצמצמים את כמות הנסיעות ברכב", אמר נעם מרגלית, מנכ"ל החברה.



דבר עליו הסכימו המשתתפים בפאנל הוא נושא הכדאיות באחריות החברתית-סביבתית, אותו יש לשווק לבעלי העסקים. "צריך להסביר ליזמים מה יוצא להם מזה, אם בהוצאות ואם בהכנסות. להגיע מנקודת מבט של כדאיות כלכלית" לדברי פהימה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully