וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 תכונות של סוחרים מצליחים

איתן אבריאל

18.10.2009 / 9:37

איתן אבריאל טוען כי רוב הציבור הישראלי לא נכלל בקטגוריה של "משקיעים" בשוקי ההון, ובוודאי אינו נמנה עם "הסוחרים", ומביא 10 תכונות ויכולות שאי אפשר להצליח בלעדיהן

רוב הציבור הישראלי לא נכלל בקטגוריה של "משקיעים" בשוקי ההון, ובוודאי אינו נמנה עם ה"סוחרים". רוב הפעילים בשוק ראויים להיקרא "חוסכים".

ואולם יש גם אנשים שהפכו את הבורסות והשווקים לעיסוק מרכזי או לתחביב רציני, והם קונים ומוכרים ניירות ערך בקצב מהיר יותר: אלה הם הסוחרים, וכללי המשחק וההתנהגות שלהם חייבים להיות שונים מאלה של אדם החוסך לפנסיה או לטווח ארוך.

במה בדיוק? התשובה לא פשוטה - יש מגוון עצום של שיטות וסגנונות מסחר. יש הדוגלים בשימוש רב בניתוח טכני, אחרים מעדיפים גישה מחקרית בסיסית, יש הסומכים על תוכנות ממוחשבות, יש המחזיקים בפוזיציה שבועות ארוכים ויש שמגלגלים אותה כמה פעמים ביום.

אין שיטה אחת המתאימה לכולם, אבל יש כמה עקרונות שמתאימים לכל השיטות, ואחת הדרכים ללמוד אותם היא לחקור את פעילותם של הסוחרים הגדולים והמצליחים בעולם. זה בדיוק מה שעשה ג'ק שוואגר, מנהל ושותף בחברת פורצ'ן גרופ, העוסקת בניהול תיקים של קרנות השקעה וקרנות גידור. במשך תקופה ארוכה הוא ראיין עשרות מהסוחרים הידועים בארה"ב, ואת סיכומי הראיונות פירסם בשני ספרים: "קוסמי השוק" ו"קוסמי השוק החדשים".

"עשרת הדיברות"

שוואגר זיהה רשימה של 40 תכונות ויכולות שלדעתו אי אפשר להצליח בלעדיהן. הנה עשר החשובות ביותר:

1. לסוחר חייב להיות יתרון יחסי. חלק גדול מהמקצוענים ומאנשי האקדמיה קובעים כי אי אפשר להכות את השווקים. אחרים חושבים שאפשר לנצח אותם ולהשיג תשואות עודפות לאורך זמן. ואולם כולם מסכימים שלסוחר מנצח חייב להיות יתרון, שיטה או מידע כלשהו שאין לאחרים.

זה יכול להיות מחקר טוב יותר, מידע (חוקי, יש לקוות) מדויק יותר על הנעשה בשוק או יכולת לקבל החלטות ולבצע עסקות מהר יותר. היתרון יכול גם להופיע בדמות נוסחאות מתימטיות טובות יותר או קווי אשראי נדיבים יותר. ועוד דבר: סוחר שאינו יודע לזהות את היתרון היחסי שלו בשוק - אין לו יתרון. גורלו נגזר להפסיד את כספו.

2. לסוחר חייבת להיות שיטה. לאחר שזיהה את יתרונו היחסי, סוחר מוצלח נדרש לפתח שיטה ליישומו. פיתוח שיטה הוא תהליך קשה ויקר, שעלול להימשך זמן רב. השיטה יכולה להתבסס על מחקר, אנשים או מחשבים - ויישומה יכלול תמיד ניסיונות בלתי מוצלחים והתאמות להתפתחויות בשוק. בלעדיה אי אפשר להכות את השווקים.

3. להתאים את שיטת המסחר לאופי העובדים. לאנשים, גם סוחרים, יש אופי שונה. יש אנשים בעלי יכולת לחתוך הפסדים במהירות בלי להניד עפעף, אחרים מתייסרים ומנסים לשמור על השקעה מפסידה עד שהיא חוזרת לעלות.

יש אנשים שיש להם את הזמן, הגישה והרצון לא להוריד את העיניים ממסכי המסחר 12 שעות ברציפות - ויש אנשים שאין להם את היכולת לעשות זאת. יש אנשים בעלי גישה מתימטית שיכולים לנתח במהירות רגישויות של חוזי אופציות, ויש כאלה שמבקרים בחברה ומבינים באופן אינטואיטיבי אם היא מנוהלת היטב או לא. סוחר חייב לבחור שיטת מסחר המתאימה לאופי, ליכולות ולאהבה שלו.

4. כל סוחר חייב להצטיין בבקרה ובניהול סיכונים. גם סוחר שיש לו יתרון ושיטה שמתאימה ליכולות שלו ייכשל בשוק אם לא יפעיל מערכת קפדנית של בקרה וניהול סיכונים. הרי גם הסוחר הטוב ביותר מצליח רק במעט יותר מ-50% מהעסקות שהוא מבצע, ולכן סדרה קצרה של אי הצלחות עלולה למחוק אותו.

כללי האצבע המקובלים הם: א. לא לסכן יותר מ-1%-2% מההון בכל עסקה. ב. לקבוע את נקודת היציאה לפני שנכנסים לעסקה. ג. אם מפסידים סכום גדול של 10%-20%, חובה לעצור, לנוח ולנסות להבין מה לא עובד.

5. סוחר חייב להיות בעל משמעת עצמית. הנחיה זו נראית מובנת מאליה, הרי באיזה מקצוע לא צריך משמעת? ואולם בשווקים יש למשמעת חשיבות מכרעת. זאת מכיוון שמשמעת היא תנאי מוקדם לניהול בקרה וסיכונים, ולקבלת החלטות לפי השיטה שנבחרה - ולא לפי תחושות הבטן. מכל הראיונות הרבים עם סוחרים שביצע שוואגר, המלה שהוא שמע יותר מכל היתה "משמעת".

6. מי שחייב להרוויח - לא ירוויח. סוחר חייב להיכנס לעסקה בתנאים מושלמים עבורו. סוחר שאינו יכול להפסיד או שמרגיש שהפעם הוא חייב להרוויח ימצא עצמו בלחץ נפשי, שיגביר את הסיכויים לביצוע טעויות. בוול סטריט נהוג להצהיר ש"כסף מפחד לעולם לא מנצח", וגורו ההשקעות וורן באפט אומר ש"אם יש השקעה שבגינה לא אשן טוב בלילה, אני פשוט לא נכנס אליה". בית השקעות שחייב להרוויח בשל התשואות הגרועות שלו הוא המועמד הטוב ביותר לבצע שגיאות ולהעמיק את כישלונותיו.

7. אם מה שהסוחרים מחפשים בשווקים הוא ריגוש - שלא יסחרו בהם. מה המוטיווציה האמיתית של סוחר? כולם יאמרו תמיד "להרוויח כסף" או "להשיג תשואה", אבל סוחרים רבים מתגלגלים לשווקים תוך חיפוש אחר הריגוש שבקנייה ומכירה. זו שגיאה. העסקות והשווקים הנכונים הם לעתים קרובות משעממים, טכנייים וחוזרים על עצמם. מי שמחפש ריגושים יכול למצוא אותם בהימורים בקזינו.

8. אחריות, עצמאות וביטחון עצמי. כל אלה חיוניים להצלחה בשווקים. מי שלא יקבל אחריות על כישלנותיו ויאשים אחרים או גורמים סביבתיים לא יבין היכן טעה - ולא יצליח. מי שלא יקבל החלטות משלו וייגרר אחרי העדר, התקשורת הכלכלית או רעיונות של אחרים ייכשל. ביטחון עצמי היא תכונה שנמצאת אצל כל הסוחרים המצליחים. פסיכולוג שחקר סוחרים טוען שהם "מאמינים שינצחו עוד לפני שהמשחק התחיל".

9. לא חייבים להרוויח את כל העליות. תכונה בולטת של סוחרים טובים היא יכולתם לרכוב רק על חלק מהעלייה של נייר ערך או ענף. חלקם אומרים שהחלק הקל ביותר של מהלך העלייה הוא האמצעי, וזה פוטר אותם מזיהוי השפל והשיא, שלמעשה בלתי אפשרי לחזות אותם מראש.

10. כישרון או ניסיון? האם הצלחה במסחר היא עניין של כישרון מולד - או שכל אחד יכול ללמוד להצליח? על השאלה הזאת אין תשובה, והדעות חלוקות. שוואגר הוא מאלה שחושבים שהבודדים שמצליחים באמת יודעים לשלב עבודה קשה וניסיון, אבל גם כישרון מולד שאין לאחרים. לדעתו, עם עבודה וניסיון בלבד אפשר ליהפך למקצוענים, אבל אי אפשר לפרוץ למועדון המצומצם של הטובים ביותר. סוחרים ומנהלים של בתי השקעות צריכים להיות מודעים למגבלות שלהם בעניין זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully