וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעשיית היהלומים העולמית עומדת בפני שנתיים קשות נוספות

מאת אלן כץ, סוברמניאם שארמה ופיטר רוביסון

19.10.2009 / 7:02

ענף היהלומים נהנה במשך שנים מבועת האשראי, אך כעת נראה שהבלון התפוצץ



בלומברג



>> סוכן המכירות גדי גלעדי עבר בין חנויות באריזונה ב-15 בספטמבר 2008, היום שבו הגיש ליהמן ברדרס בקשה לפשיטת רגל. אבל עיניהם של הסוחרים היו נעוצות במקלטי הטלוויזיה כדי להתעדכן בחדשות המסעירות לגבי המשבר המתגולל לנגד עיניהם, שמחק יותר מארבע שנים של עליות במחירי היהלומים. הם לא היו מעוניינים במרכולתו.

"הם אפילו לא נתנו לי לפתוח את התיק", נזכר גלעדי, שנשא עמו שרשראות, עגילים, תליונים וטבעות במחירים שמתחילים ב-200 דולר ומגיעים ל-4,000 דולר. "בכל החנויות צפו ב-cnn ואמרו, 'הו אלוהים, מה עומד לקרות עכשיו?'"



את מה שעבר על גלעדי באותו יום באריזונה הרגיש מלטש היהלומים ההודי מהש קהויאני רק חודשיים לאחר מכן: צונאמי כלכלי שאחד משיאיו היה קריסת ליהמן הביא לירידת מחירים של יותר מ-20% בשוק התכשיטים בארה"ב, הפחית ב-50% את יבוא היהלומים לאנטוורפן, בלגיה, פגע בהכנסותיהם של 400 אלף עובדי היהלומים בהודו וגרם לסגירת מכרות יהלומים בבוצואנה.



תעשיית היהלומים, שמעסיקה יותר ממיליון עובדים מבוצואנה שבאפריקה ועד לרובע היהלומים בניו יורק, עומדת בפני שנתיים נוספות של קשיים. ריצ'רד פלאט, מנכ"ל www דיאמונד פורקסטס מבריטניה, חושש כי המחירים לא יחזרו לרמות שלפני המשבר במשך לפחות עשור.



פלאט, שיצר תרחישי מחירים כשעבד בקבוצת דה-בירס, ספקית היהלומים הגדולה בעולם, אומר כי מחירי האבנים הגולמיות שעלו ב-40% מאז מארס "אינם מוצדקים לפי המכירות הקמעוניות", וכפי הנראה יירדו ב-12 החודשים הקרובים. מחירי האבנים המלוטשות יישארו, להערכתו, ללא שינוי לאחר שעלו ב-4% בחודשים האחרונים.



"היהלומים בגדו בנו"



משמעותן של תחזיות קודרות אלה היא קשיים נוספים לתעשיית התכשיטים בארה"ב, שם נפלו המכירות מדי חודש מתחילת 2009 ועד יוני ואינן צפויות להתאושש בקרוב; בבוצואנה, שבה צופים ירידה של 50% בהכנסות מיהלומים ב-2009, ובהודו, שם 240 אלף מלטשים וחותכי יהלומים עלולים שלא לחזור לעבוד במשך 18 חודשים לפחות אחרי תום המיתון, לפי וסנט מהטה, יו"ר המועצה לקידום היצוא של אבני חן ויהלומים במומבאי. "סמכנו על היהלומים, והם בגדו בנו", אמר קהויאני.



בדומה לענף הדיור בארה"ב, גם בשוק היהלומים נוצרה בועה - האשראי הזמין גרם לקונים לשלם מחירים גבוהים יותר ויצר תחושה כוזבת שהאבנים המלוטשות נמצאות בעליית ערך מתמדת, אמר כריסטופר אליס, נשיא קונצנזוס אדווייזורי סרוויסז, בנק השקעות מבוסטון.



המחירים עלו ב-38% מסוף 2003 עד אמצע 2008 עקב הצמיחה בהון של משקי הבית בארה"ב, שהגיע לשיא של 64.3 טריליון דולר ברבעון השלישי של 2007. האבנים הבלתי מלוטשות עלו ב-81% באותה תקופה, אמר פלאט. כמחצית מהיהלומים המלוטשים בעולם נמכרים בארה"ב, לפי דה-בירס.



התוצאות של קריסת ליהמן המחישו עד כמה ניפח שפע האשראי את מחירי האבנים . בששת החודשים שלאחר קריסת הבנק, עם קפיאת שוקי האשראי, נפלו מחירי האבנים הבלתי מלוטשות ב-40% ומחירי האבנים המלוטשות ירדו ב-19%, לפי נתוני www דיאמונד פורקסטס ו-polishedprices.com.



רשתות ותיקות בארה"ב, בהן וייטהול ג'ולרס משיקגו שנוסדה ב-1895 ופורצ'ן אוף הולדינגס שנוסדה בברוקלין ב-1922, ביקשו הגנה מפני נושיהן תחת סעיף פשיטת רגל. קבוצת זייל, שמניותיה נפלו ב-73% מ-16 בספטמבר 2008, מסרה כי סגרה 118 חנויות ברבעון שהסתיים ביולי, וכי המספר הכולל של החנויות שסגרה בשבעת החודשים הראשונים של השנה הגיע ל-191.



בסך הכל נסגרו מינואר עד יולי 1,261 חנויות יהלומים, קמעוניות ויצרניות - זינוק של 53% לעומת 2008 על פי דיון קניון, נשיא מועצת הסחר ביהלומים. מספר העסקים שייסגרו צפוי להגיע ל-3,000 עד סוף השנה, אמר קניון.



ג'ו ברידג', שמשפחתו מכרה יהלומים בסיאטל במשך 97 שנה, אמר כי העליות במכירות היהלומים נהפכו לעניין כה שגרתי שהמשברים היחידים שנקלע אליהם היו במועצות מנהלים של ארגוני צדקה. הדבר השתנה באוקטובר, כאשר המנכ"ל המשותף של בן ברידג' ג'ולר כמעט שנחנק למראה הדו"חות שהציגו ירידות של 20% במכירות, החדות שראה מעודו.



לא בועה, בלון



"זו לא היתה רק בועה, זה היה בלון, התפוצצות של בלון אוויר חם", אמר ברידג', נין של מייסד הרשת בת 75 החנויות, שמ-2000 נמצאת בבעלות ברקשייר התאוויי של וורן באפט. ברידג' טוען כי האשראי הקל והמשכורות המנופחות היו הגורמים שהחריפו את המפולת: "חיינו בתוך סיפור אגדה בעשור האחרון, ואי אפשר לעשות זאת", אמר ברידג'.



הרשת סגרה שלוש חנויות בשנה האחרונה. חברת חנויות היהלומים הנוספת של באפט, הלזברג דיאמונדס שופס, סגרה 19 חנויות השנה ונותרה עם 233.



באפט, 79, אמר לעובדי ברידג' שלא לצפות להתאוששות מהירה. המיליארדר נועד עם ברידג' ועם מנהלים אחרים בחברה במאי בסיאטל. "אנו נמצאים עמוק במיתון, ויידרש הרבה זמן לצאת ממנו", אמר באפט, לדברי ברידג'.



גלעדי, 54, מנהל מכירות ביצרנית היהלומים אורו אלכסנדר, הרגיש את פגיעת ליהמן בזמן אמת. כשראה שאין ביכולתו למכור את הסחורה קיצר את הנסיעה שלו וחזר לביתו.ארבעה חודשים לאחר מכן נסגרו עשר חנויות שהיו על קו ההפצה שלו, אמר גלעדי, שגדל במושב ליד תל אביב והקים את העסק שלו ב-89', לאחר שיחה מקרית בחופשה בנפאל. לקוחות נוספים שלו צפויים להיעלם אם המכירות לא יתאוששו עד דצמבר. לרבים מהם ירד דירוג האשראי, מה שעשוי להקשות עליהם לשלם עבור סחורות. "במצב הנוכחי מסוכן למכור", הוא אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully