וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקור ממשלתי: אין כיום הצדקה להתערבות משמעותית בשער הדולר

מאת אורה קורן ומוטי בסוק

19.10.2009 / 7:02

היום יתכנס פורום השולחן העגול. הממשלה צפויה לטעון כי הפגיעה ביצואנים בשל הירידה בשער הדולר מתקזזת עם עליית מחירי היצוא, שיפור הביקושים בחו"ל וירידת מחיר חומרי הגלם



>> הממשלה אינה ממהרת לגבש תוכניות חירום לפיצוי היצואנים בגין השחיקה ברווחיותם כתוצאה מירידת שער הדולר. "אין משבר דרמטי ביצוא שמחייב תוכנית פיסקלית או מוניטרית משמעותית", אמר אתמול גורם ממשלתי ל-themarker.

היום לפני הצהריים אמור להתכנס במשרד האוצר פורום השולחן העגול, המשותף לנציגי המעסיקים, העובדים והממשלה. המעסיקים צפויים להעלות בו לדיון את רצונם בפיצוי היצואנים בגין שחיקת שער הדולר ואת ההתקדמות ביישום עסקת החבילה שנחתמה בדיוני השולחן העגול הקודמים בקיץ, ערב אישור תקציב המדינה. בנוסף, צפויים המעסיקים לבקש סיוע ממשלתי פיסקלי בגין הירידה בשער הדולר, הפוגעת ברווחיות היצוא - למשל באמצעות הקלות בתעריפי היצוא בנמלים.



נציגי הממשלה יבהירו, ככל הנראה, כי יש לבחון את רווחיות היצוא דרךבאמצעות כמה מרכיבים, ולא רק לפי שער הדולר. לגישתם, הפגיעה ברווחיות היצואנים כתוצאה מירידת שער הדולר מקוזזת בעלייה במחירי סחורות יצוא ובעליית הביקושים בחו"ל המסתמנת בחודשים האחרונים, וכן בירידה במחיר חומרי הגלם המיובאים.



בדיקה שערכו גורמים ממשלתיים, על בסיס נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) ומשרד התמ"ת, העלתה כי מחיריהם של חומרי הגלם המיובאים לישראל ירדו ב-30% מהרבעון השני של 2008 ועד היום. מנגד, מחירי הסחורות המיוצאות מישראל רשמו עלייה של 6%-7% בחודשים האחרונים. שינויי מחיר אלה תרמו לרווחיות היצוא. נוסף על כך, הביקושים בחו"ל נמצאים זה כחצי שנה במגמת עלייה. נתוני הלמ"ס ליולי-ספטמבר 2009 מצביעים על עלייה שנתית של 20% ביצוא.



לפי הנתונים, המשבר ביצוא הישראלי הושפע במידה רבה מירידה של 40% בביקושים הריאליים בארה"ב ובאירופה, ושל 30% בביקושים של סין ויפאן - מאוקטובר 2008 עד פברואר 2009. בשני הרבעונים האחרונים נרשמו עליות בביקושים בשוקי יעד אלה, שבהם מתמקד היצוא הישראלי.



סביר להניח שהממשלה תציע ליצואנים להתמקד במהלכים שכבר החלה בשלושה תחומים: שיפור התנהלות קרנות האשראי לעידוד עסקים קטנים ובינוניים, סיוע בחונכויות ובניהול לעסקים קטנים והגדלת המימון לעידוד היצוא, שעליו הוסכם עם משרד התמ"ת בתוכנית ארבע-שנתית.



זינוק של 20% ביצוא וביבוא בשלושה חודשים



עלייה של 19.5% בחישוב שנתי נרשמה ביבוא הסחורות לישראל בין יולי לספטמבר, לאחר ירידה של 9.6% בשלושת החודשים הקודמים. ביצוא הסחורות מישראל חלה בתקופה זו עלייה של 20.1% בחישוב שנתי, בהמשך לעלייה של 15.5% בשלושת החודשים הקודמים - כך עולה מנתונים שפירסמה אתמול הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.



הגירעון המסחרי בתשעת החודשים הראשונים של 2009 הסתכם ב-4.5 מיליארד דולר - או 6 מיליארד דולר במונחים שנתיים. ב-2008 היה הגירעון המסחרי גבוה בהרבה - 13.2 מיליארד דולר. בספטמבר הסתכם יבוא הסחורות לישראל ב-3.9 מיליארד דולר, ויצוא הסחורות - ב-3.6 מיליארד דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully