וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלל פיננסים עולמית: העיכוב בהעלאת הריבית בבנקים המרכזיים בעולם מאיץ את העליות בשווקי המניות

TheMarker Online

19.10.2009 / 12:44

העלאת ריבית, לכשתגיע, תמתן אמנם את העליות בשווקי המניות, אך עשויה לגרור להפסדים באפיק הממשלתי



התיאוריה הכלכלית מדברת על כך שהתאוששות תגרור לעליות מחירים, ובתגובה אליהן יעלו הבנקים המרכזיים את הריבית, העלאה זו תמתן את העליות בשווקי המניות ותוריד מהאטרקטיביות של אגרות החוב הממשלתיות ותביא לירידת מחירן.



בינתיים, מציין אמיר כהנוביץ, כלכלן מאקרו בחטיבת נכסים ומחקר בכלל פיננסים, המחירים בעולם לא עולים והבנקים המרכזיים לא ממהרים להעלות את הריבית. עיכוב זה בהעלאת הריבית, שעל פי החוזים העתידיים גם לא תועלה עד לפחות ברבעון השני של 2010, למרות ההתאוששות, מאיץ הן את העליות בשווקי המניות והן מונעת ירידה במחירי האג"ח. כלומר, השווקים בהיפר, כולם עולים.



להמחשה, מדגיש כהנוביץ, מחודש יוני עלה מדד ה-s&p500 ב-21% ובמקביל אג"ח ממשלתית ל-10 שנים התייקרה גם היא, כשהתשואה עליה ירדה מ-3.95% אז ל-3.4% היום. להיפר במניות קשה לשים לב כיוון שהמגמה שלהן עדיין צריכה להיות חיובית, אך באגרות החוב זה צורם, גם לאחר זינוק של 1.1 טריליון דולר בחוב האמריקאי מתחילת השנה ולמרות ההתאוששות, אגרות החוב הממשלתיות עדיין יציבות.



אמנם, כותב כהנוביץ, האפיק הסולידי לא נתמך רק מהריבית הנמוכה אלא גם משינוי העדפותיהם של משקי הבית, שמעוניינים כעת, בעקבות המשבר, להקטין את הצריכה ולהגדיל את שיעורי החיסכון, כשאלה עלו מ-2% לכ-4%, אך סביר להניח ששיעור החיסכון יחזור לרדת עם סיום השפעות המשבר, ולכן ההסתמכות עליהן מסוכנת. העלאת ריבית, לכשתגיע, תמתן אמנם את העליות בשווקי המניות, אך עשויה לגרור להפסדים באפיק הממשלתי. ההיסטריה באפיק הממשלתי, שמצליחה למנוע נפילת מחיריהן, באה לידי ביטוי בגיוסי הקרנות האג"חיות בארה"ב, שגייסו מתחילת השנה פי 18 מהקרנות המניתיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully