וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט אישר דיון בתביעה ייצוגית נגד בנק לאומי בטענה שגבה הוצאות משפט שלא כדין מלקוחותיו

הילה רז

19.10.2009 / 13:16

התובעת: הבנק גבה הוצאות משפטיות וחייב עליהן ריבית - מבלי שקיבל את אישור בית המשפט לכך



בית המשפט המחוזי מרכז בפתח תקווה אישר דיון בתביעה ייצוגית שהוגשה נגד בנק לאומי, בטענה כי הבנק גובה מלקחותיו אשר נגדם מנוהל הליך משפטי הוצאות משפט באופן בלתי חוקי. לטענת התובעת הייצוגית, יפית סילורה, לאומי גובה באופן בלתי חוקי כספים בכך שהוא מחייב את חשבונותיהם של לקוחותיו נגדם נוהל הליך משפטי בהוצאות שלא אושרו על ידי בית המשפט או רשם ההוצאה לפועל. בנוסף, הבנק מחייב ריבית ביתר בשל ההוצאות שכן אושרו לגבייה על ידי ערכאה משפטית. הגבייה מכונה על ידי הבנק בדפי החיוב ללקוח "יומן".



התובעת מלינה, באמצעות עוה"ד יעקב אביעד וגיל רון, כי הבנק מצרף את ההוצאות המשפטיות שהוא גובה מלקוחותיו ליתרת החובה בחשבון ומחיל את הפרשי הריבית וההצמדה על כל רכיבי החשבון.



הבנק הכחיש בהגנתו את הטענה כאילו הוא נוהג לחייב את חשבונות לקוחותיו בהוצאות משפטיות שלא נפסקו לטובתו והבהיר כי הכלל הנוהג בבנק הוא לחייב את חשבונות הלקוחות אך ורק בהוצאות שאושרו על ידי ערכאה שיפוטית. כן נטען כי ההנחיות לסניפים הן לערוך הפרדה מוחלטת בין חשבון ההוצאות של הסניף, ממנו משולמות כל ההוצאות הקשורות בהליכים משפטיים לפני אישורן על ידי בית המשפט; לבין הוצאות שאושרו על ידי ערכאה שיפוטית - בהן ניתן לחייב את חשבונות הלקוחות. השופט אברהם יעקב קבע בהחלטתו לאשר את הדיון בתביעה, כי לפי ראיות ועדויות של נציג הבנק "במועד שחויב חשבונה של התובעת כלל לא היתה החלטה שיפוטית בעניין".



השופט הוסיף כי "חיוב החשבון בפועל לא תואם לסכום ההוצאות שנפסק בהחלטה השיפוטית ולכן סביר כי כלל לא נעשה לפיו". השופט דחה את טענות הבנק כאילו מדובר בבעיה נקודתית וכתב "הצטברות העובדות מצביעה כי לא מדובר בטעות חד פעמית שעשה בנק לאומי בחשבונה של התובעת והיא מתיישבת יותר עם ההנחה שמדובר בנוהג שעשה הבנק לחייב את החשבון בהוצאות המשפטיות, כפי שנרשמו בחשבון ההוצאות של הבנק - ולא בהכרח כפי שאושרו על ידי הרשות השיפוטית או במועד שאושרו".



השופט מתח ביקורת על נוהגו של הבנק לגבות ריבית והצמדה מכל רכיבי החוב שבחשבון, מבלי לערוך הבחנה ביניהם: "נוהג זה של הבנק יוצר מצב עובדתי לא תקין, בלשון המעטה, בו יתרת החוב לתשלום המופיעה בחשבון הבנק שונה וגבוהה מיתרת החוב לתשלום לפי מערכת ההוצאה לפועל". השופט כותב עוד כי "נראה שהתובעת אכן הוטעתה על ידי הבנק לחשוב כי החיובים בחשבונה נעשו כדין בעוד שלכאורה לא היה כך".



קבוצת התובעים הייצוגית הוגדרה כ"כל הלקוחות של בנק לאומי שחשבונם חויב בהוצאות משפטיות, כולל שכר טרחת עו"ד, במהלך שבע השנים שלפני הגשת הבקשה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully