וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רישוי תוכנה לעסק שלך- ראש שקט וחיסכון כספי

TheMarker

20.10.2009 / 9:20

פיראטיות תוכנה לא רק מסוכנת, היא גם אינה כלכלית ■ עסק קטן המשתמש בתוכנות חוקיות ברשיון מתאים מבטיח לעצמו ראש שקט כמו גם חיסכון כספי ויעילות עסקית



הבאג



הקמתם עסק - רכשתם שרתים, מחשבים ומדפסות, בניתם רשת תקשורת מקיפה ואף חיברתם אותה לאינטרנט, השקעתם משאבים וכסף כדי ליצור את סביבת המחשוב האופטימלית לצרכים שלכם. אך פרט קטן בכל זאת נותר מאחור – רישוי מערך התוכנה. חלק מהמנהלים נוטים להקל ראש בחשיבות רישוי התוכנות שמותקנות בכל עמדת מחשב בעסק.



האתגר



בדיוק כמו ספר או תקליטור מוסיקה, תוכנה היא קניין רוחני. לפיכך, כאשר רוכשים תוכנה אין קונים את תוכנת המחשב כולה, אלא רק את הזכות החוקית להשתמש בה, ורשיון התוכנה הוא זה שמעניק את הזכות החוקית להריץ את תוכנת המחשב. הוא קובע את הכללים והתנאים המגדירים את השימוש בתוכנה, שמוגנת בחוק זכויות יוצרים. חוק זה קובע בבירור שאסור להעתיק תוכנה או להשתמש בה ללא היתר מבעלי זכויות היוצרים. כל תוכנה שמותקנת במחשב, חייבת שיהיה לה רשיון משלה. כבעל עסק אתה וודאי יודע כי תוכנות מחשב מעורבות היום בכל היבט של התנהלות הארגון שלך: בתקשורת בין עובדים ללקוחות, באחסון מידע רגיש, בניהול חשבונות ועוד. לניהול יעיל של נכסי התוכנה קשר ישיר ליעילותו של הארגון ולתיפקודו.



היישום



קיימים כמה סוגי רישוי המקובלים בענף התוכנה, ומטרתם לאפשר מגוון רחב ככל האפשר של פתרונות רישוי ללקוחות. בחירה בצורת הרישוי הנכונה משמעה הפקת מירב התועלת מהתוכנה, תוך כדי חיסכון כספי מקסימלי. קיימים שלושה סוגי רישוי בולטים:



• רכישת תוכנה מקמעונאי - המוצר מגיע בקופסא שבה עותק של התוכנה - הקופסא מכילה, תקליטור, רישיון שימוש והוראות התקנה ותפעול.



• תוכנה מותקנת מראש (oem) - התוכנה מגיעה מותקנת במחשב בעת רכישת מחשב חדש. הרישיון המוגדר כ- oem (original equipment manufacturer) הוא חלק מעסקת הרכישה.



• רישוי לעסק - מיועדת לארגונים שלהם כמה מחשבים. במקרה של רכישת כמה רישיונות (volume licensing) הלקוח מקבל לידיו, עותק של התוכנה, ואותו הוא יכול להתקין על המחשבים לפי מספר הרישיונות שרכש.



אז איך עושים את זה? גם אם אתם המנהלים מקפידים לרכוש אך ורק תוכנות חוקיות שלהן רשיונות מקוריים, כיצד תוכלו לדעת מה מצב הרשיונות בכל עמדת מחשוב בעסק והאם בכל מחשב באמת מותקנות תוכנה חוקית? אולי רותי מהנהלת החשבונות שדרגה על דעתה את חבילת תוכנות ה- office ואולי אבי משירות הלקוחות התקין לעצמו תוכנות פיראטיות?



ת'כלס, בשנים האחרונות מציעה מיקרוסופט ללקוחותיה לאמץ את התוכנית לניהול נכסי תוכנה - software asset management או (בקצרה - sam). תוכנית זו מבוססת על ראייה גלובלית ועל מחשבה עתידית של כל הנוגע לניהול רשיונות התוכנה. ל-sam יתרונות רבים, ביניהם: חיסכון כספי, שיפור ביצועים עסקיים, הגנה על נתונים, הפחתת עלויות תמיכה, הגברת יעילות צוות העובדים ועוד.
תוכנית זו מבוססת על ארבעה שלבים ולמעשה מאפשרת ללקוחות לדעת איזה נכסי תוכנה יש ברשותם, אילו רשיונות נחוצים להם ומהי הדרך להשתמש בנכסי התוכנה בצורה יעילה בכל אחד מהשלבים הבאים:



1. רישום מדוייק של מלאי התוכנות בארגון.



2. התאמת התוכנות לרשיונות.



3. גיבוש מדיניות ונהלים.



4. בניית תוכנית sam לטווח ארוך.



במסגרת זו מוצע לבעל עסק פתרון שיאפשר ראייה כוללת על מלאי המוצרים המותקנים במחשבים ברשת הארגונית: microsoft software inventory analyzer (msia). מדובר בתוכנה הסורקת את רשת המחשוב, ומפיקה דוח המציג רשימת מלאי של מוצרי מיקרוסופט המותקנים במחשב המקומי או ברחבי הרשת.
תוכנת msia ניתנת להורדה ללא תשלום בכתובת:
http://snurl.com/7k2sc



את הבדיקה, בעל העסק, אתה יכול לבצע בעצמך או להיעזר באחד משותפי sam, שיידעו לבצע את הבדיקה ולייעץ לך בדבר סוג הרישוי המתאים ביותר לעסק שלך. רשימת השותפים נמצאת בכתובת:
http://snurl.com/7k2xs



לאחר הורדת התוכנה והתקנתה, תקבל תמונת מצב עדכנית על אודות הרישיונות של התוכנות מבית מיקרוסופט המותקנות בכל המחשבים בעסק.
עסקים וחברות שרכשו תוכנות ברישוי ארגוני (volume licensing) יכולים להיכנס לאתר מאובטח המאפשר לראות בכל רגע נתון את פרטי רשיונות התוכנות השונות מבית מיקרוסופט שנרכשו על ידי הארגון, את הגרסאות ותאריכי הרכישה, את הסכמי השימוש וכן את מספרי הרישיונות שברשות העסק. כך תבטיחו ניהול חכם של רישיונות התוכנה באופן מרוכז, במקום אחד, אונליין.
כתובת אתר הרישוי היא: https://licensing.microsoft.com



מהן תוכנות מקוריות של מיקרוסופט?



תוכנות מקוריות של מיקרוסופט הן תוכנות שהוצאו לשוק על ידי מיקרוסופט ונהנות משירותי תמיכה של מיקרוסופט או של שותף מורשה. השימוש בתוכנות מקוריות של מיקרוסופט מאפשר יותר יכולות ושילוב נוח עם מגוון רחב ביותר של חומרה, תוכנה ושירותים. השימוש בתוכנות מקוריות מבטיח לך גם ליהנות מתכונות המוצר העדכניות ביותר ומכל השיפורים השוטפים כדי להפיק את המרב מהמחשב האישי שלכם.



צורות שונות של פיראטיות תוכנה



כדאי לדעת, קיימות מספר צורות של פיראטיות תוכנה:



• מכירת תקליטורי תוכנה ששווייה לפעמים אלפי שקלים, שהועתקו על ידי עברייני זכויות יוצרים ומוצעים בשווקים לקהל תמורת עשרות בודדות של שקלים.



• מכירת מחשבים שעליהם מותקנות תוכנות ללא רישיון. במקרה כזה מותקנת התוכנות על גבי הכונן הקשיח במחשב אך הלקוח אינו מקבל איתן את מדבקת המקוריות את ספרות ההדרכה המקורית ואת ההתקליטור המקורי. במקרים רבים אף מנצלים משווקים את תמימות הלקוח, גובים מחיר מלא על התוכנות, ולא מספקים את התוכנות המקוריות. התוצאה: בפועל מחזיק הלקוח בתוכנות פיראטיות. חשוב להיעזר במשווק מהימן בכת רכישת תוכנות או משחבים הנמכרים עם תוכנות מותקנות.



• מכירת תוכנות מזויפות, שנראות כתוכנות מקוריות ונמכרות במחיר מלא.

כיצד תדעו אם התוכנה שמותקנת אצלכם היא חוקית?



באמצעות אתר האינטרנט 'איך אפשר לדעת', האתר מספק מידע שימושי על חלק ממאפייני האבטחה שאפשר לבדוק כדי לוודא שעותק מערכת ההפעלה חלונות או יישומי מיקרוסופט הם מקוריים ונתמכים באופן מלא. כתובת האתר: http://www.howtotell.com



מי שברשותו תוכנה של מיקרוסופט ויש לו חשש כי היא חסרת רישיון או מזויפת, יכול לשלוח אותה אל מיקרוסופט לבדיקה. השירות ניתן ללא תשלום. לפרטים יש לפנות לשירות הלקוחות של מיקרוסופט בטלפון: 09-7625400.



הסיכונים שבשימוש בתוכנות פיראטיות



• אמינות - לעתים קרובות חסרים בהן רכיבים מרכזיים ותיעוד, והן אינן כוללות הגנה במסגרת אחריות או אפשרויות שדרוג.
• אבטחה - דיסקים מזויפים ולא בדוקים עשויים להכיל וירוסים שיפגעו בכונן הקשיח שלך ועלולים לשתק את הרשת כולה.
• תמיכה – רק תוכנות מקוריות מזכות בקבלת תמיכה טכנית.
• פגיעה במוניטין - אם משתמשים מעתיקים תוכנות בעבודה, הם מסכנים את עצמם ואת החברה בגין שימוש בתוכנה ללא רישיון.



שווים ביקור



הסבר נוסף על מדיניות ניהול נכסי התוכנה - sam, באתר מיקרוסופט
http://snurl.com/2goxx



הורדת כלי סריקת מלאי התוכנות בארגון מבית מיקרוסופט (msia) http://snurl.com/2goyj



שירותי ניהול הרישיונות המקוון של מיקרוסופט (mvls) http://snurl.com/2goz6



רישוי תוכנה באתר מיקרוסופט ישראל
http://snurl.com/2gozn



ארגון bsa ישראל
http://snurl.com/2gp0b

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully