וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: מבחני המיון לתפקידים בסקטור הבנקאי-פיננסי הכי פחות שיוויוניים כלפי אקדמאיים ערבים

עידו סולומון

20.10.2009 / 11:38

מבחנים מלאים לתפקידים זוטרים בתחום - שוויוניים; בסקטור הבריאות-טיפול לא נמצא הבדל במידת השוויוניות



מבחני המיון לתפקידים בסקטור הבנקאי-פיננסי הם הכי פחות שיוויוניים כלפי אקדמאיים ערבים, כך עולה ממחקר חדש של מכון פילת שהוצג היום בכנס של ארגון קו משווה, manpower ישראל ופילת. במיון לתפקידי כלכלנים, יועצי השקעות, אנליסטים, רואי חשבון ועורכי דין הראה המחקר שהמבחנים מפלים לרעה אקדמאים מהמגזר הערבי.



מבחני המיון בתפקידים הזוטרים בתחום הבנקאי-פיננסי שוויוניים רק כשמדובר במבחני מיון מלאים, בהם מעורבים פסיכולוגים או מאבחנים מקצועיים. במבחני מיון מקוצרים אין שוויוניות בין המגזר הערבי למגזר היהודי. שוויוניות במבחני מיון לתפקידים ניהוליים לא נבדקה, משום שמועמדים ערבים בדרגים אלו כמעט ולא נשלחים למבחני מיון.



בסקטור הבריאות-טיפול לא נמצא הבדל במידת השוויוניות במבחני המיון בין המגזר היהודי לערבי, הן בתפקידים הפרופסיונאליים והן בתפקידים הניהוליים. שוויוניות במבחני מיון לתפקידים זוטרים לא נבחנה, משום שמועמדים ערבים בדרג זה כמעט ולא נשלחים למבחני מיון.



בתחום התעשייה, מבחני המיון בדרג הזוטר כמעט שוויוניים, אלא אם כן מדובר במבחני מיון קצרים וממוחשבים בלבד, שאז מועמדים רבים מהמגזר הערבי נופלים בהם. בתפקידים הפרופסיונאליים ובתפקידים הניהוליים נמצא כי מבחני המיון שוויוניים.



המחקר בדק את מידת השוויוניות בתהליכי המיון בסקטורים שונים ברמות תפקידים שונות, בהתאם לקריטריונים מקובלים בעולם, על פיהם שיעור ההצלחה של בני אוכלוסיית המיעוט צריך לעמוד על 80% לפחות משיעור ההצלחה של אוכלוסיית הרוב.



לדברי עירית תמיר, מנכ"ל ארגון קו משווה, הממצאים וההמלצות העולים מהמחקר הם חלק מטיפול מקיף הנדרש בהתאמת מבחני מיון לאוכלוסיית הערבים וכן לאוכלוסיות, נוספות בהן אתיופים, חרדים ועולים חדשים - אוכלוסיות המהוות 45% מהאוכלוסייה בישראל. "מבחני המיון הלא מותאמים תרבותית הם אחד מחסמי הכניסה של האקדמאים הערבים בדרך לשילובם בעולם העסקים הישראלי", אמרה תמיר. " העסקים בארץ התחילו להפנים את יתרונות הצוותים הרב תרבותיים, ולכן נערכים גם להתאמת תהליכי הסינון והמיון למגוון אוכלוסיות. מקורות ההון האנושי לצמיחת העסקים והמשק הישראלי טמונים באוכלוסיות המגוונות, ולכן המעבר מגיוסי מיינסטרים לגיוסים רב תרבותיים חיוני כיום לחברות הישראליות, הרוצות להמשיך ולצמוח".



אסטלה מלמד, מנהלת האבחון והמו"פ במכון פילת: "סוג מבחן המיון נקבע בתיאום עם הלקוח ותואם את דרישותיו. כשמדובר בתפקידים בכירים, הרוב המוחלט של הארגונים בוחרים במיונים מלאים. מבחנים קצרים וממוקדים, שהם ממוחשבים בלבד, נערכים בדרך כלל לתפקידים בהם מספר המועמדים רב ומדובר בדרך כלל בתפקידי ביניים ותפקידים זוטרים. במחקר מצאנו מידת הצלחה שונה של המועמד הערבי בין המבחנים במתכונת הקצרה למתכונת המלאה. מועמדים ערבים מצליחים פחות במבחנים קצרים וממוקדים הכוללים רק אבחון ממוחשב ללא אבחון פסיכולוגי, ראיון אישי וסימולציות".



אורנה סגל, מנכ"ל manpower ישראל: "מעסיקים שהיו מצויים במחסור של כוח אדם מיומן הבינו בשנים האחרונות את היתרונות של האוכלוסיות המצויות בתת תעסוקה, ועל כן ערכו התאמות של מבחני המיון שלהם לאוכלוסיות אלו. כמו-כן, דרשו מחברות המיון איתן הם עובדים התאמה לאוכלוסיות אלו. על מנת שמבחני המיון יהפכו לשוויוניים עבור כל פלחי האוכלוסייה, על המעסיקי להבין את היתרונות שבשילוב אוכלוסיות מגוונות בכוח העבודה. המבחנים צריכים להיות יותר רגישים, ממוקדים לתפקיד אליו הם בוחנים ומתחשבים ברקע התרבותי של המועמד הנבחן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully