וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מניות הביומד - חלום או מציאות?

דפנה פפר

20.10.2009 / 17:31

תשואתן של חלק ממניות הביומד נגעו כמעט באלף אחוז תשואה מתחילת השנה ועד אתמול. ד"ר דפנה פפר לא נרעשת אבל ממליצה על זהירות ואמצעי הגנה למשקיעים בתחום

979%. זהו מספר האחוזים בו עלתה מניית ביונדווקס מתחילת 2009 ועד אתמול. ליתר דיוק, ממרץ 2009, המועד בו השוק החל במסע ההתאוששות שלו, והמשמעות - מדובר בעלייה בת כחצי שנה לערך. ביונדווקס אמורה לפתח רק בעתיד חיסון נגד שפעת החזירים, מה שלא מנע מהמנייה לזנק.

גם הסיבה לעלייתן של נסווקס (חיסונים), מיקרומדיק (סרטן) וחברות נוספות שמצויות בשלבים של פיתוח מוצרים, לא ממש ברורה, אולם, ניסוי מוצלח על עכברי מעבדה הספיק לטיסת המניה.

מנגד, ביוליין (שלב 2 בתרופה לסכיזופרניה ועוד), ביוסל (מחזיקה בנתח מניות מהתרופה למחלת הגושה), מזור (ניתוחים מדויקים ע"י רובוט ממוחשב), וקמהדע (מחלת הנפחת וחיסונים), עלו בעוצמה על רקע הודעות חיוביות ומעבר לשלבי פיתוח מתקדמים, דבר שתרם לאופטימיות ביחס אליהן. ברור שאם ביוליין אכן תצליח בפיתוח ומסחור התרופות, שערה יזנק שוב, אך עד אז, ישנם סיכונים לא מעטים בשער.

ראוי לזכור שמניות הביומד מייצגות חלום התעשרות מהיר במידה ואכן תפותח התרופה. חובה לזכור שהפיתוח, במקרים רבים, נכשל וכולל סיכונים עצומים, רק שהסיכון נדחק לקרן זווית. בינתיים, הביומד הפך לנושא השיחה החם בקרב ציבור המשקיעים "שממליצים" אחד לחברו על הלהיט הבא שיפתור את מחלת הסרטן.

כדאי לדעת שמרבית מניות הביומד הם חברות קטנות יחסית בהם פעילים סוחרי יום וספקולנטים, ולכן כל ידיעה על הצלחת ניסוי בעכברי מעבדה או כוונה לבצע ניסוי בבני אדם שימשך שנה לפחות, תזניק את המנייה ב- 27.8% ביום בודד בלי שאיש יבדוק או ינתח את מהות הידיעה וחשיבותה. כיוון שמדובר במניות קטנות מבחינת שווי השוק, הרי ביקוש של מיליוני שקלים בודדים יביאו לזינוק תלול במסחר.

צרור עצות להגנה

למשקיע הסביר המעוניין לגוון את השקעותיו גם במניות הביומד, הנה מספר עצות שימושיות: עדיף לרכוש מניות שעברו בהצלחה ניסוי שני במוצר עם שוק פוטנציאלי גדול; ראוי לגוון את סכום ההשקעה להחזקה בשלוש חברות ולא באחת - אם אחת תיכשל בפיתוח עדיין קיים סיכוי להציל את כספך במידה והאחרות יצליחו; חובה לזכור שמשקיע סביר לא ישקיע יותר מ-10% מכספו בביומד; קראו חומר שהתפרסם על החברות ונסו לאמוד סיכון וסיכוי.

עכשיו להצעות מגננה נוספות: ישנן חברות ביומד שטבע הגדולה והמקצועית לקחה – קנתה במיטב כספה אופציה לרכוש נתח מהן. גם טבע יכולה להיכשל בהשקעתה, ואולם טבע מומחית יותר מכל אחד מאיתנו לאתר פוטנציאל רפואי. אם טבע בפנים גם אנחנו יכולים לשקול לקחת סיכון מוגבל.

בדקו היטב חברות שמטפלות בביומד כחברות השקעה: כלל ביוטכנולוגיה וביומדיקס של אלי הורוביץ. צאו מנקודת הנחה כי היכן שנוחי דנקנר (כלל ביוטכנולוגיה) ואלי הורוביץ משקיעים, ההבנה והמקצועיות יותר ברורים, ולכן הסיכון, יחסית, קטן מהשקעות אחרות. אמרנו – יחסית – שכן גם הורוביץ ודנקנר יכולים להיכשל בביומד.

כאשר השוק חיובי, מניות הביומד בוערות ומתחרות בתשואה של ישראמקו, כוכבת הגז שנמצא בים. זכרו היטב שבזמן מימוש, מניות שהפוטנציאל הרפואי – עסקי שלהם לא ברור, יהיו הראשונות להיזרק לשוק ולהיסחר בירידות תלולות. תשתדלו לא להיות שם, אם וכאשר, זה יתרחש.

ד"ר דפנה פפר, כלכלנית, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully