וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד התחבורה הגיש את ההיתר ליבוא מקביל; הערכה: מכוניות חדשות יוזלו עד 8,000 שקל

דניאל שמיל

20.10.2009 / 17:54

שר התחבורה: הרפורמה תחסוך עד 1.2 מיליארד שקל על חשבון רווחי היבואניות



משרד התחבורה סיים לנסח את צו הפיקוח על מצרכים ושרותים המתיר יבוא מקביל של כלי רכב. משמעת הצו היא שיבואנים שונים יוכלו לייבא ארצה את אותו דגם של מכונית - מה שיגביר את התחרות בין היבואניות וצפוי להוזיל את מחירי הרכישה. בשבוע הבא יוגש הצו לשימוע מול אגוד יבואני הרכב, אגוד לשכות המסחר והמוצעצה הישראלית לצרכנות. לאחר מכן יימסר הצו לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת. משרד התחבורה מעוניין לסיים את תהליך החקיקה כבר בחודש נובמבר.



"לפי ההערכות, פתיחת ענף הרכב ליבוא מקביל צפויה לחסוך לציבור בין 500 מיליון ל-1.2 מיליארד שקל בשנה, הנובע מהצמצום הצפוי ברווחי היבואנים", אמר היום שר התחבורה ישראל כץ. לפי אותן הערכות צפוי המחיר של כל מכונית לרדת בכ-3,000 עד 8,000 שקל.



החידוש בצו הפיקוח הוא האפשרות לייבא מכוניות מבלי צורך בקשר ישיר עם יצרן הרכב. במקום זאת יוכל היבואן המקביל לרכוש מכוניות מ"סוכן מורשה של יצרן הרכב". הכוונה היא לדילרים גדולים של כלי רכב המורשים למכור מכוניות באיחוד האירופי או ארה"ב, שהיקף מכירותיו עולה על 5 מיליון יורו. גם היבואן המקביל יידרש להציג למשרד התחבורה ערבויות בנקאיות מתאימות והוכחת הון עצמי.



עוד יידרש מהיבואנים המקבילים להקים "נקודת מכירה" אחת, במקום ארבע כיום, ולהקים מוסך מרכזי או לחליפין להציג למשרד התחבורה רשימת מוסכים שהתחייבו לטפל במכוניות שייבאו. הדרישות הללו יעודכנו גם עבור היבואנים הסדירים, ומהוות הקלה בעבורם. משרד התחבורה ירכז אצלו את הקריאות לתיקון בטיחותי חוזר (recall) ויזמן את העלי המכוניות מיבוא מקביל למוסכים.



במקביל לפתיחת השוק, משרד התחבורה נתן גם "סוכריה" ליבואני הרכב הסדירים: הצו יתיר לייבא גם כלי רכב בתקינה אמריקנית אם יוצרו בארה"ב. במקרה כזה יחוייב קשר ישיר עם היצרן ("בשלב ראשון"). הדבר יאפשר ליבואנים הקיימים להרחיב את היצע הדגמים שלהם מבלי לחשוש מתחרות מול יבואנים מקבילים חדשים.



עד כה הותר היבוא של מכוניות אמריקניות רק מתוצרת ג'נרל מוטורס, פורד וקרייזלר. כעת יתאפשר הייבוא של כל רכב המיוצר בארה"ב והדבר צפוי להביא לתחילת יבוא של דגמים חדשים של טויוטה, הונדה וניסאן.



לפי הערכות בענף הרכב, היבוא המקביל אינו כדאי בדרגות המחיר הנמוכות, בהן שולי הרווח קטנים. התחרות תתרחב והמחירים יירדו בעיקר בשוק מכוניות היוקרה. לתחום החדש צפויים להיכנס מתווכי יבוא אישי, יבואנים קטנים כמו אוטו-חן של משפחת בליליוס, משפחת ניומן (יבואני פיאג'ו ובעלי רשת מוסכי אלון), חברות ליסינג ובראשן שלמה סיקסט ואולי אף יבואני רכב קיימים, באמצעות חברות בנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully