וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דב לאוטמן: מצבו של מובטל ערבי כמצבו של מובטל נכה; ברוורמן: רובם מחזיקים בתפקידים ברמות נמוכות

חיים ביאור

20.10.2009 / 18:20

"זהו מיעוט זועם. אני חרד יותר מהפער בין יהודים לערבים, ומהאבטלה הגבוהה - מאשר איומי איראן וחיזבאללה"



"מצבו של מחפש עבודה ערבי דומה מאוד למצבו של מחפש עבודה נכה. שניהם נתקלים בחומה גבוהה מצד רוב המעסיקים" ­ כך אמר אתמול דב לאוטמן, לשעבר בעל השליטה בדלתא תעשיות, ונשיא התאחדות התעשיינים. לאוטמן אמר את הדברים בכנס בנושא שילוב אקדמאים ערבים בכלכלה הישראלית, שנערך על ידי עמותת קו משווה, הפועלת לשילוב אקדמאים ערבים בשוק העבודה, בשיתוף חברת ההשמה מנפאואר.



לאוטמן, שהקים את עמותת קו משווה, טען בכנס כי שוק העבודה בישראל לא מעניק הזדמנות שווה למחפשי עבודה בעלי רקע שונה. "המיעוט הערבי מתעניין מאוד בבעיות של פרנסה יותר מאשר בשאלות מדיניות ופוליטיות", אמר לאוטמן. "זהו מיעוט זועם. אני חרד יותר מהפערים בין יהודים לערבים, ומהאבטלה הגבוהה בקרב הערבים יותר מאשר האיומים של האיראנים ושל חיזבאללה".



לדבריו, "כששני מחפשי עבודה מתמודדים על משרה פנויה, האחד יהודי והשני ערבי, "כמעט תמיד יתקבל המועמד היהודי, גם אם לשניהם אותם כישורים מקצועיים. הסיבה היא שלמועמד הערבי אין כלים כדי לעבור את המיון או את המבחן הפסיכומטרי". לאוטמן הוסיף ואמר, "כששני המועמדים לעבודה מתקשרים טלפונית לרכזת הגיוס, ברוב המקרים ייבחר היהודי, וזאת בגלל דיעות קדומות של המעסיק". לפי לאוטמן רוב ענפי המשק, ובעיקר ההיי-טק והפיננסים, ממעטים מאוד לקלוט עובדים ערבים. "רק במערכת הבריאות ובמערכת החינוך מגלים פתיחות בקליטת ערבים", הוסיף.



השר לענייני מיעוטים, אבישי ברוורמן אמר בכנס, שבישראל שיעור ההשתתפות של האוכלוסייה הבוגרת בכוח העבודה, הוא הנמוך ביותר מבין כל מדינות oecd. "הסיבה לכך היא ההשתתפות הנמוכה של חרדים ונשים ערביות בכוח העבודה, המושכת את מעמדה של ישראל בסטטיסטיקה זו כלפי מטה".



ברוורמן ציין כי בעוד ששיעור הערבים באוכלוסיית ישראל עומד על 20%, שיעורם בקרב עובדי המגזר הציבורי הוא 6.8% בלבד. "מבחינת הפרופיל התעסוקתי, מצב העובדים הערבים במגזר הציבורי חמור עוד יותר, והם מחזיקים בעיקר בתפקידים ברמות נמוכות".



לדברי השר, בימים אלה מוקמת ביוזמת משרדו וביוזמת משרד ראש הממשלה, קרן השקעות בהון ראשוני של 80 מיליון שקל, שתגדל לכדי 160 מיליון שקל, ותעמיד אשראי ליזמים שיקימו מפעלים במגזר הערבי. בראש ובראשונה, מתוכננת הקרן להשקיע בפארק תעשייתי חדש שאמור לקום ליד נצרת.



אינאס סעיד, מנכ"ל הסטארט-אפ גליל סופטוור, שרוב עובדיו ערבים, טען כי התל"ג שישראל מאבדת מדי שנה הוא 3 מיליארד דולר, זאת מכיוון שחברות ההיי-טק מוותרות על מהנדסים ישראלים, ומעדיפות להעביר את הייצור לחו"ל. "בישראל יש אלפי בוגרי אוניברסיטאות ומכללות ערבים שמוצאים את עצמם מובטלים, ונאלצים 'להתבזבז' בעבודה במסגרת העסק המשפחתי", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully